ארה"ב ורוסיה הכריזו על תוכנית לסיום מלחמת האזרחים בסוריה

במסגרת התוכנית תיכנס לתוקפה הפסקת אש בין צבא אסד למורדים החל מיום שני ותינתן גישה לארגוני סיוע לכל האזורים הנצורים בסוריה ■ הצדדים הביעו נכונות למלא אחר ההסכם ■ לברוב: "משוכנעים שיישום התכנית יוביל גם לשיחות שלום"

מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס
מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס

בתום יום דינים מרתוני בז'נבה שבשוויץ בין ארצות הברית לרוסיה, קיימו הלילה (שבת) שרי החוץ של המדינות, ג'ון קרי וסרגיי לברוב, מסיבת עיתונאים ובה הוכרז המתווה המשותף לסיום מלחמת האזרחים עקובת הדם בסוריה.

במוקד התוכנית הפסקת אש בין משטרו של בשאר אסד למורדים החל מיום שני הקרוב. עוד סוכם כי הצדדים יאפשרו גישה לארגוני סיוע הומניטרי לכל האזורים בסוריה שבעה ימים לאחר תחילת הפסקת האש. קרי הדגיש כי "הפסקת פעולות האיבה דורשת גישה לאזורים נצורים, כולל בחאלב". העיר שבצפון המדינה הפכה בחודשים האחרונים למוקד העימות בין המשטר למורדים.

עוד הוכרז במסיבת העיתונאים כי ארצות הברית ורוסיה יקימו שבעה ימים לאחר תחילת הפסקת האש מטה פיקוד משותף לתיאום והידוק הפעולות נגד ה"מדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת פתח א-שאם (לשעבר ג'בהת א-נוסרה) בסוריה.

"הזדמנות - ולא יותר"

"התוכנית מיועדת להביא את העימות הקטסטרופלי הזה לסיום המהיר ביותר האפשרי באמצעות תהליך דיפלומטי", הכריז קרי, אך הדגיש כי בשלב זה היא "הזדמנות ולא יותר מכך - עד שתהפוך למציאות", וכי הצלחתה דורשת שגם משטר אסד וגם המורדים "יעמדו בהתחייבויותיהם".

במסיבת העיתונאים אמר לברוב כי הודיע לממשלה הסורית על פרטי המתווה וכי היא "מוכנה למלא את תנאיו". עם זאת, הוסיף כי עדיין נותר אי-אמון רב בין הצדדים בסוריה, וכי "יש כמה אנשים שהיו רוצים שההסכם שהוצג היום ייכשל".

ארגוני המורדים הביעו גם הם את נכונותם לציית להסכם. גורמי אופוזיציה בסוריה הודיעו כי ימלאו את חלקם, בתנאי ש"הממשלה תראה שהיא רצינית".

לברוב הוסיף כי רוסיה וארצות הברית חיברו "שורה של מסמכים משמעותיים ופרקטיים" הנוגעים ליישום התוכנית, שלא יתפרסמו כדי לא לפגוע בה. "אנחנו משוכנעים שמתחילת יישום התוכנית התנאים יבשילו לחזרה לשיחות השלום בתיווך האו"ם, שמתעכבות זה זמן רב", אמר.

שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, בירך על ההסכם ואמר כי הארגון יעשה כל מאמץ כי להעביר סיוע הומניטרי לסוריה.