המדינה שוקלת לבנות לוויין תקשורת בבעלות ממשלתית

על רקע השמדתו של לוויין עמוס 6, נבחנת הענקת סיוע ממשלתי לתעשיית החלל הישראלית והפחתת התלות בחברת חלל תקשורת ■ ויש עוד אפשרות, מפתיעה

הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת
הלוויין עמוס 6/ צילום: חלל תקשורת

מדינת ישראל בוחנת סיוע ממשלתי לתעשיית החלל הישראלית, על רקע השמדתו של לוויין עמוס 6 של חלל תקשורת. בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת שהתקיים היום שר המדע אופיר אקוניס אמר כי הוא שיגר היום מכתב לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר האוצר לבחינת מתן סיוע ראשוני לתעשיית החלל הישראלית כבר בימים הקרובים.

המשמעות: סיוע ממשלתי לתעשייה האווירית (תע"א) שבבעלות הממשלה, ייתכן שגם לחברת חלל תקשורת. נכון לעכשיו במשרד המדע בוחנים למה יוקצו עשרות מיליוני השקלים במונחי תקציב שאקוניס דורש, והתרחיש ההגיוני יותר שעומד על הפרק הוא סיוע לתע"א כדי שתוכל לבנות לוויין שאולי יהיה בבעלות ממשלתית, להתנתק מהתלות בחברות פרטיות כמו חלל תקשורת ואולי אף להתחרות בה. עם זאת, לא מן הנמנע שהכספים יועברו לחלל עצמה, שבבעלות שאול אלוביץ'. אלוביץ', נזכיר, נחשב למקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

השר אקוניס אמר בוועדה: "הפגיעה בלוויינים עמוס 6 ו-5 לא פגעה ביכולות האדירות שיש בתעשיות שלנו, אנחנו רוצים להעצים את היכולות האלה. ישנה חשיבות אסטרטגית בבנייה ובייצור של לווייני תקשורת תוצרת כחול-לבן. ישראל חייבת לשמור על עצמאות תקשורתית מלאה, שאיננה תלויה בגורמים חיצוניים. אחד הפתרונות המידיים שיש לנקוט הוא התחלה מיידית של ייצור לוויין חדש".

 

במכתב לראש הממשלה ולשר האוצר הועלתה דרישה שהמדינה תעמיד רשת ביטחון לחברות הרלוונטיות בתעשיית לווייני התקשורת של ישראל, על ידי העמדת תקציב מיידי לסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לצורך ביצוע הזמנה בשלב הראשון של רכיבים נדרשים לפיתוח לוויין תקשורת חדש.

מנכ"ל משרד המדע, פרץ וזאן, הציג בוועדה את החשיבות האסטרטגית של לוויין תקשורת לישראל: "כיום, למדינת ישראל תלות כמעט מוחלטת במספר קטן של כבלים תת ימיים (אשר גם הם תלויים בגורמים חיצוניים). לווייני התקשורת בחלל הם האלטרנטיבה היחידה לשמירה על עצמאות תקשורתית. עצמאות זאת מאפשרת שליטה טכנולוגית, שמירה על קיום תקשורת בכל עת והתקנת רכיבים שונים אשר הכרחיים למערכת הביטחון".

יו"ר סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, פרופ' יצחק בן ישראל: "מדינת ישראל צריכה לקבוע כי תחום התקשורת בחלל הוא תחום אסטרטגי ולא להשאירו בידי השוק הפרטי בלבד".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב: "מדינת ישראל בצומת דרכים. יש לקבוע ולומר לאן פנינו, מה היעדים שלנו בתעשייה האוויריות. זהו זמן קריטי, כולם מסכימים על חשיבות הכלכלית, המדינית והביטחונית, אך רק אם נקבע מדיניות ברורה נתכנס לכיוון הנכון".