החקירה בפרשת המדרונות בגבעתיים הועברה למפלג ההונאה

בפרויקט של האדריכל-יזם דני מועלם המתוכנן ברחוב כצנלסון 85-89 בגבעתיים נמצא שיפוע של 4.1% בלבד, אבל עיריית גבעתיים תומכת במתן זכויות בנייה נוספות  למרות שהתב"ע מאפשרת זאת רק בשיפוע מעל 8%

כצנלסון 87. השיפוע בתוך המגרש הוא 4.1% בלבד / צילום: תמר מצפי
כצנלסון 87. השיפוע בתוך המגרש הוא 4.1% בלבד / צילום: תמר מצפי

חקירת המשטרה בעניין המגרשים המדרוניים בגבעתיים הועברה לפני שבוע ממשטרת גבעתיים למפלג הונאה במשטרת מחוז ת"א, והחוקרים יתחילו את החקירה בניסיון להבין את הגדרת המושג "מגרש מדרוני" בתב"ע הקובעת בגבעתיים.

וזוהי ההגדרה: "מגרש ששיפוע הקרקע בו, הנמדד ממרכז צלע אחת ועד מרכז צלע נגדית, עולה על 8%". אם השיפוע בתוך המגרש הוא יותר מ-8% - העירייה רשאית להעניק ליזם תוספת של 15% בזכויות הבנייה. ההגדרה ברורה: מודדים רק את השיפוע הטבעי הקיים בתוך המגרש עצמו, ולא מתייחסים לנקודות שנמצאות מחוץ לגבולות המגרש.

בתחקיר "גלובס" על היחסים בין האדריכל ויזם הנדל"ן דני מועלם, לבין עיריית גבעתיים ("אדריכל הבית של גבעתיים", 27.7.16), פורטה סדרת מקרים שבהם קיבל מועלם מגופי התכנון בעיריית גבעתיים ומהמודד העירוני אלברט שמשי אישור שמדובר ב"מגרש מדרוני", למרות טענות על כך שהשיפוע במגרשים אלה היה פחות מ-8%. שמשי גם הועסק באופן פרטי באחד הפרויקטים של מועלם.

שמאי המקרעין דניאל הראל, העוקב אחרי חריגות תכנון ובנייה בגבעתיים ומתריע על חריגות והטבות בפרויקטים של מועלם, פנה גם הוא למשטרה ומסר לחוקרי הפרשה רשימה של שבעה מגרשים, בהם ניתנה הטבה של תוספת אחוזי בנייה למרות שמדובר במגרשים שהשיפוע בהם אינו עולה על 8%. לטענתו, מדובר במעשי מרמה והפרת אמונים של נבחרי ועובדי ציבור בגבעתיים.

תוצאות הבדיקה לא הועברו הלאה

כעת מתבררים פרטים נוספים על אחד המקרים הללו, ברחוב כצנלסון 85-87-89. האדריכל מועלם הגיש תוכנית נקודתית למגרש המדובר, ובה ביקש תוספות בנייה, כולל בגין טענתו כי המגרש מדרוני. על בסיס המדרוניות לכאורה הוא ביקש תוספת זכויות בנייה של 251 מ"ר (לא כולל ממ"דים), שטח שיכול להספיק לכשלוש דירות חדשות, בשווי כולל של 8 מיליון שקל לפחות.

שאלת המדרוניות של מגרש זה נדונה כבר קודם לכן בהקשר אחר, במסגרת מחלוקת על היטלי השבחה. שמאי מכריע מטעם משרד המשפטים, אמנון נזרי, קבע כי "המגרש שבנידון אינו עומד באף לא אחת מהגדרות מגרש מדרוני בתוכניות הרלוונטיות".

השמאי דניאל הראל התריע אף הוא כי השיפועים במגרש הם 1.5% ו-4.5%, וכי המודד שהחליט על מדרוניות פעל "באופן תמוה ומטעה.. באופן הנוגד את ההגדרה שבתוכנית המתאר, ועל כן יש לפסול את קביעתו".

אבל ב-9.3.16 נערכה ישיבה של ועדת המשנה לתכנון ובנייה. לילך יעקבי, מנהלת מחלקת רישוי בנייה, הפתיעה את רוב הנוכחים בדיון כשהודיעה: "התקבל אישור מודד העירייה על כך שהמגרש מדרוני".

ראש העירייה רן קוניק, והמשנה לראש העיר ומחזיק תיק ההנדסה משה גולדשטיין מסיעת הבית היהודי, אישרו את התוכנית, כולל התוספת שאדריכל מועלם ביקש בגין המדרון.

בסוף חודש יולי, בעקבות פרסום תחקיר "גלובס" בעניין, יזם קוניק בדיקה מיוחדת משלו. מודד מוסמך מטעם העירייה, א.מ ניהול פרוייקטים ומדידות בע"מ, בדק ומצא שהמגרש ברחוב כצנלסון 85-87-89 אינו מדרוני - וכי השיפוע בתוך המגרש הוא בשיעור של 4.1% בלבד.

אולם בדיון שנערך שבוע לאחר מכן, ב-2.8.16, לא גילה קוניק לחברי הוועדה לתכנון ובנייה את תוצאות הבדיקה החדשה. יתרה מזאת, למחרת מסר קוניק בתגובה ל"גלובס" שהמגרש ברחוב כצנלסון נבדק ונמצא כי מדובר ב"מגרש מדרוני", הזכאי להטבה באחוזי הבנייה.

קוניק השעה את המודד העירוני שמשי מתפקידו, והכריז כי העירייה תבצע מדידות חדשות על ידי מודד אובייקטיבי מטעמה, כדי לבדוק את הטענות על אישורים כוזבים ל"מגרש מדרוני" בפרויקטים של מועלם.

בתגובה שנמסרה ל"גלובס" בעקבות המדידות החדשות, אישר קוניק כי מספר פרויקטים, שתחילתם ואישורם בתקופת ראש העיר הקודם ראובן בן שחר, אכן קיבלו אישור למדרוניות למרות שהשיפוע לא הצדיק אישורים כאלה. קוניק העביר את הממצאים לחקירת המשטרה.

לגבי הפרויקט של מועלם ברח' כצנלסון, הודיע ראש העיר קוניק ל"גלובס" ב-3.8, כי בעקבות המדידה המיוחדת שהוא עצמו יזם, "א.מ ניהול פרוייקטים ומדידות בע"מ בדק את כל ארבע הכתובות וממדידותיו עלה: כצנלסון 85-87 - מדרוני".

מהנדסת העיר גבעתיים, שרית צולשין, הודיעה ב-23.8 לסגנית ראש העיר איריס אברהם כי "בעקבות בקשת ראש העיר נשלח מודד נוסף... מתוך המפה של המודד דורון כהן ניתן לראות בבירור כי המגרש מדרוני בעל שיפוע של 9.4%".

על הודעה זו השיבה סגנית ראש העיר בחריפות כי: במסמך המודד נקבע שהשיפוע בתוך המגרש הוא 4.1%, ואין כל רלוונטיות לשיפוע של 9% שהוא השיפוע בין חלקות שכנות למגרש. "לצערי", כתבה אברהם, "אין לי אלא לראות זאת כחלק ממסכת השקר שהתפתחה סביב נושא זה".

מהשתלשלות העניינים בפרשה זו עולה לכאורה, שבכירי עיריית גבעתיים מטעים בעניין "מגרש מדרוני".

"הטעיה של הקוראים"

מעיריית גבעתים נמסר בתגובה: "בכל הנוגע למגרש בכצנלסון, לא ראש העירייה קבע שהמגרש מדרוני, לא מהנדסת העירייה, לא הוועדה המקומית ואפילו לא המודד קבע זאת. התוכנית גב/561, תוכנית ספציפית ונקודתית למגרש בכצנלסון, אשר נמדדה ואושרה כבר בשנת 2013, תקופה בה ראש העירייה היה בכלל בן שחר וסגניתו איריס אברהם, והיא זו שקבעה שהמגרש מדרוני. לפני כשבועיים בלבד נכתב בעיתון זה כי ראש העירייה, רן קוניק, הגיש בעצמו תלונה במשטרה בדרישה לבדוק את מדידות העבר במספר מגרשים, כולל המגרש בכצנלסון, ולכן כל טענה המייחסת הטעיה למי מגורמי העירייה הנוכחית היא בבחינת לשון הרע ומהווה בעצמה הטעיה של הקוראים".

על כך הגיבה איריס אברהם ל"גלובס": "לא הייתי בכלל חברה בוועדת התכנון בקדנציה הקודמת. לזרוק דבר כזה - זה קשקוש. נראה לי שראש העיר מנסה לתת תוקף לתוספת אחוזי הבנייה במגרש בתירוצים לא רלוונטיים".

אברהם היא נציגת מפלגת העבודה, ובעקבות פרשת הפרויקט ברח' כצנלסון, שלח לה קוניק מכתב חריף, ובו האשים אותה בכך שח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) פנה למבקר המדינה בעקבות תחקיר "גלובס" והתלונן על יחס מיוחד של קוניק לאדריכל-יזם דני מועלם.

קוניק טען שמדובר ב"עלילה מרושעת והוצאת דיבה", ודרש לדעת אם חברי סניף מפלגת העבודה בגבעתיים "עומדים מאחורי דבריו הנלוזים של חבר הכנסת האמור". אברהם ענתה לקוניק: "להזכירך, גם אתה, ובצדק, הגשת תלונה במשטרת ישראל מפלג הונאה ודרשת לרדת לשורש האמת, ועל כך אנחנו מחזקים אותך".

"קיימות אי בהירויות"

הבוקר (ב') נערכה ישיבה מתוחה בוועדה המקומית, ובסופו של דבר הוועדה תמכה באישור הקודם שניתן לתוכנית של מועלם, גם על יסוד המדידה החדשה בין חלקות שונות מחוץ למגרש הרלוונטי של שיפוע 9%.

בהודעה משותפת של ראש העיר וסגניתו נאמר: "קיימות אי בהירויות ביחס לפרשנויות שונות לשאלה כיצד יש למדוד 'מדרוניות' של מגרשים וביחס לאופן המדידה שיושם לאורך השנים. לפיכך, החלטנו כי הוועדה המקומית תתכנס לצורך קביעת אמות מידה אחידות לאופן הקביעה של 'מדרוניות' מגרשים.

"בהיעדר דין ברור בסוגיה זו, הוועדה תעגן אמות מידה אלה, במסגרת משפטית מחייבת, אשר תמנע כל אי בהירות".

אברהם דורשת לא לקיים דיונים עד לבירור סופי של ה"מדרוניות" בגבעתיים.

אדריכל דני מועלם אמר ל"גלובס": "כל פעולותיי והבקשות שאני מגיש הוגשו בהתאם להוראות הדין ונבחנו כדין על ידי גורמי התכנון המוסמכים, ובחלקם אף בפני ועדת ערר מחוזית. לא קיבלתי ואינני מקבל יחס מועדף או הקלות שחורגות מדרישות הדין".

ב-27.9.16 ייערך בבית יד לבנים בגבעתיים יום עיון של העירייה ולשכת עורכי הדין, בנושא "איך תיראה גבעתיים בעתיד? דיון מיוחד בתוכניות ההתחדשות העירונית". דובר מרכזי באירוע יהיה כמובן ראש העיר רן קוניק. דברי סיום ביום העיון - אדריכל דני מועלם.