"תקנות החניה החדשות בת"א - מכת מוות שתבריח עסקים"

מחר צפויה עיריית ת"א לאשר תקני חניה חדשים בעיר ■ קבלנים: "אף אחד לא ינסה למצוא לעצמו פתרון חניה יש מאין. עסקים חדשים פשוט לא יכנסו למרכז העיר, וכל החברות הגדולות במשק יעזבו"

חניה בעיר  /  / צלם:תמר מצפי
חניה בעיר / / צלם:תמר מצפי

מחר (ד') עומדת עיריית תל אביב לדון וככל הנראה לאשר תקני חניה חדשים בעיר. רגע לפני הדיון טוענים הקבלנים כי העירייה מתייחסת לרכבת הקלה כאילו היא כבר פועלת וההגבלות החדשות יגרמו לבריחת עסקים מהעיר.

מדובר בתקנות חניה המתייחסות למבני משרדים וקובעות תקן חניה נמוך יותר ממה שהיה עד היום במקומות הקרובים למוקדי הסעת המונים. התקנות שתאשר עיריית תל אביב נגזרות משינוי תקן החניה הארצי ששונה בחודשים האחרונים וכל עיריה מתאימה את התקן הארצי לצרכיה או למדיניות שהיא מקדמת.

"עיריית תל אביב-יפו ראתה את התחלת העבודות על קו הרכבת הקלה ואמרה כי טוב, ובישיבה שתתקיים מחר של ועדת המשנה לתכנון ובנייה, תנסה להעביר את תקנון החניה החדש המושתת על עדכון תקן החניה הארצי וכולל בתוכו שינויים אבסורדיים למדי". כך אומר אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו בת-ים וממלא מקום נשיא התאחדות בוני הארץ.

לוי מסביר כי על פי התקן החדש, בבנייני משרדים באזור א' הממוקם במרחק של עד 300 מטר מקו הרכבת הקלה, תינתן לכל 240 מ"ר (שטח עיקרי) חניה אחת בלבד, וזאת לעומת חניה אחת לכל 40 מ"ר היום. כלומר, לכל 1,300 מ"ר של משרדים (קומה טיפוסית) יוקצו ארבעה מקומות חניה בלבד.

"זוהי כמות בלתי סבירה גם לאחר שתופעל הרכבת הקלה, לא כל שכן עכשיו, כמה שנים טובות לפני סיום הפרויקט" אומר לוי. "המשמעות היא שכל פרויקט שמוגש היום לאישור העירייה צריך להיראות כמו פרויקט שייבנה בעוד שש או שבע שנים, ואנשים שירצו לבוא לעבוד היום בתל אביב, יצטרכו למצוא לעצמם פתרון כלשהו שאולי יהיה קיים רק בעתיד הלא קרוב בכלל. וזאת עוד לפני שבדקנו שהוא פתרון אפקטיבי שאכן גורם לאנשים לוותר על רכבם הפרטי.

"אף אחד לא ינסה למצוא לעצמו פתרון חניה יש מאין, בטח לא בעיר עם מצוקת חניה כמו תל אביב, ומוזר שעיריית תל-אביב לא חושבת על כך שבעקבות החלטתה עסקים חדשים פשוט לא יכנסו למרכז העיר, ושכל החברות הגדולות במשק יעזבו אותו, במיוחד חברות גדולות ועתירות עובדים כמו בנקים, משרדי עורכי דין וביטוח. זו תהיה מכת מוות לעסקים בתל אביב שגם כך סובלים היום מירידה בהיקפי הפעילות בגלל עבודות הרכבת הקלה. ההחלטה תמוהה עוד יותר מכיוון שהיא נמצאת בסתירה גמורה לתכנית המתאר ת"א 5000 שמדיניותה הייתה דווקא לעודד כניסת עסקים לעיר".

הקבלנים טוענים כי התריעו בנושא בפני העירייה בישיבה משותפת שנערכה לפני כשבועיים אך ללא הועיל. אתמול שלח לוי מכתב לראש העיר רון חולדאי בו הוא מפרט שוב את הטענות ומבקש לדחות את ההחלטה או לעכב את כניסת התקן לתוקף.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "בחודש יולי השנה נכנסו לתוקף תקנות החניה הארציות החדשות בחתימת שר האוצר והועדה המקומית מחויבת ליישם אותן במסגרת היתרי בניה חדשים בעיר. באשר לתקן החניה למשרדים, העירייה מחוייבת לקידום התחבורה הציבורית והקמת מערכת הסעת המונים בעיר ורואה ביישום תקנות החניה החדשות במטרופולין גוש דן, כלי משלים לשיפור התחבורה הציבורית".