שיא של 10 שנים בשיעור העובדים בארה"ב שמשתמשים בסמים

אבחון סמים לא חוקיים - ממריחואנה עד הרואין ואמפטמינים - עלה במקצת הן בכוח העבודה הכללי והן בקרב העובדים הרגישים מבחינה בטיחותית

סמים / צילום אילוסטרציה
סמים / צילום אילוסטרציה

שיעור השכירים בארה"ב שהשתמשו בסמים לא-חוקיים עלה לשיא של עשר שנים, לפי נתונים ממיליוני מקומות עבודה שעובדו על ידי קווסט דיאגנוטיקס, אחת ממעבדות המחקרים הרפואיים הגדולות בארה"ב.

אבחון סמים לא חוקיים - ממריחואנה עד הרואין ואמפטמינים - עלה במקצת הן בכוח העבודה הכללי והן בקרב העובדים הרגישים מבחינה בטיחותית, כמו מיליוני נהגי משאיות, טייסים, קברניטי אוניות, מהנדסי רכבות ועובדי תחבורה נוספים. המעסיקים מחויבים לבצע בדיקות אקראיות של עובדים כאלו, מלבד הבדיקות שנעשות אחרי תאונות.

במבט כללי, 4% מכל העובדים קיבלו תוצאה חיובית בבדיקות הסמים ב-2015. מבין העובדים ה"בטיחותיים", התוצאה עלתה מ-1.7% ל-1.8%. בכוח העבודה הכולל, התוצאה עלתה מ-4.7% ל-4.8%. כמה מהתוצאות החיוביות מבוטלות לאחר מכן אם העובד מציג מרשם רפואי לסם חוקי, אך הרוב הגדול של התוצאות הללו משקף שימוש לא-חוקי בסמים, כמו אמפטמינים, קוקאין והרואין, לפי הנתונים של קווסט.

ב-2015, נתוני השימוש בסמים עלו זה שנה שלישית ברציפות, אחרי עשרות שנים של ירידה. הנתונים, שמתבססים על יותר מ-9.5 מיליון בדיקות שתן, עולים בקנה אחד עם סטטיסטיקה רחבה יותר של משרד הבריאות ושירותי אנוש בממשל האמריקאי, שמבצע סקרי שימוש שנתיים בסמים. המשרד מצא שב-2014, השנה האחרונה שלגביה קיים סקר מלא, כ-10% מהאמריקאים השתמשו בסם לא חוקי ב-30 הימים שקדמו לסקר, השיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2002 לפחות.

קווסט מפרסם נתונים משנת 1988 ואילך. באותה שנה היו תוצאות של 13.6% מסך הבדיקות חיוביות לסמים. באותה שנה חתם הנשיא דאז רונלד רייגן על חוק מקומות העבודה הנקיים מסמים, וכעבור זמן קצר נקבעו תקנות פדרליות לבדיקות לאיתור שימוש בסמים לעובדים במגזרים בטיחותיים. מבחנים נהפכו גם שכיחים יותר במקומות עבודה בכלל, בייחוד בשלב המועמדות לעבודה.

ב-2010 נרשמה ירידה בשיעור השימוש בסמים במקומות עבודה ל-3.5%, ורמה זו נשארה בעינה עד 2012. העלייה בשימוש חפפה את הלגליזציה של המריחואנה במדינות קולורדו ו-וושינגטון, שבהן אישרו הבוחרים שימוש במריחואנה לשימוש אישי באותה שנה. מאז אישרו יותר מ-20 ממדינות ארה"ב לגליזציה חלקית או מלאה של השימוש במריחואנה.

מריחואנה "נשארה הסם הלא-חוקי החביב ביותר על האמריקאים", אמר בארי סמפל, מנהל יחידת המדע והטכנולוגיה בחטיבת פתרונות המעסיקים של קווסט. קרוב למחצית איתור השימוש בסמים הוא של מריחואנה, והנתון הזה נשאר יציב מ-2014.