אנחנו - והם: עיריית קריית אונו חסמה בגדר המעבר לגני תקווה

דוגמה נוספת לאבסורד הנובע מעודף הרשויות המקומיות בישראל ■ שתי השכונות שהופרדו דומות במאפייני האוכלוסייה, ויש קשר חזק בין תושבים משני צידי הגדר

לא נעים לראות גן סגור, ויותר לא נעים לראות אותו פעיל ולהבין שבכדי להגיע אליו, ואל מקומות נוספים שנמצאים ממש מתחת לאף אבל שייכים מוניציפלית ליישוב הסמוך, צריך להסתכן בטיפוס על גדר גבוהה ומסוכנת.

לפני יותר מחודשיים סגרה עיריית קריית אונו מעבר שהיה בין שטח השיפוט שלה לבין שטח שבתחום השיפוט של היישוב הסמוך גני תקווה. מדובר בשביל מעבר להולכי רגל בין שכונת גנים והשכונות הצפוניות של גני תקווה לבין שכונת פסגת אונו בקריית אונו.

מדובר במאבק בין שתי רשויות מקומיות קטנות היושבות בלב אזור הביקוש - 37 אלף תושבים בסה"כ בקריית אונו, 16 אלף תושבים בגני תקווה (סדר גודל של שכונה גדולה בנתניה). המאבק המקומי מספק דוגמה נוספת לאבסורד שנותר בשל עודף רשויות מקומיות בישראל, המאלץ אותן להתקוטט על כל משבצת.

"בסוף מישהו ישפד את עצמו"

שתי השכונות המדוברות הן שכונות חדשות יחסית, אולם בעוד פסגת אונו כבר מאוכלסת והפיתוח הסביבתי שלה כולל גני שעשועים, גני ילדים, בית ספר, קאנטרי קלאב ועוד, בגני תקווה הבנייה עדיין בעיצומה ועבודות הפיתוח רחוקות מלהסתיים.

שתי השכונות דומות במאפייני האוכלוסייה, ויש קשר חזק בין תושבים משני צידי הגדר. יש מקרים לא מעטים שבהם עברו תושבים משכונה זאת לשכונה שממול, לילדים יש חברים מהבניינים הסמוכים ביישוב ממול, הם רשומים לחוגים בשכונה השכנה, או בקאנטרי ועוד.

אולם במקום שתהיה אפשרות לעבור ברגל או באופניים, לחסוך עומסי תנועה וזיהום אוויר, הדרך חסומה. בועז דבורי, לדוגמה, הוא תושב גני תקווה שעבר לבניין חדש לפני כחצי שנה בכדי לסייע לבנו ומשפחתו המתגוררים מטרים ספורים ממנו - בשטחה של קריית אונו. "גרנו בגבעתיים ורצינו לסייע בגידול הנכדות. המרחק בינינו הוא 70 מטרים בקו אווירי, אבל עכשיו צריך להגיע עם אוטו ולעשות עיקוף כל פעם שאני רוצה להוציא את הילדות מהגן".

"אני רואה אנשים שמטפסים על הגדר ונחרד", אומר דבורי. לדבריו, "בסוף מישהו ישפד את עצמו על כלום. יש פה ילדים שהולכים לחוגים משני צידי הגדר. מה קורה פה? אני לא מבין את האינטרס קריית אונו. אנחנו מדינה אחרת? האם בין רמת-גן לגבעתיים יש מחסומים? באיזה עיר מתנהלים ככה? זה פשוט הזוי! אם מישהו עובר על החוק מילא, אבל לא צריך להעניש את כל התושבים".

גלי גרנות עברה עם משפחתה מת"א לגני תקווה, וגם היא לא מבינה את פשר ההתנהלות. "כתושבת ת"א לשעבר אני לא רוצה להזיז את האוטו. אני אוהבת הליכות. אבל בכל פעם שאני רוצה ללכת לקאנטרי שנמצא במרחק כמה מאות מטרים לכל היותר, אין לי אפשרות. יש שם חוג לילדה שלי, שהיא בת שנה וחצי, אבל אני צריכה לעבור עיקופים עם עגלה".

גרנות פנתה לשתי הרשויות - הן לעיריית קריית אונו והן למועצה בגני תקווה, ולא ממש קיבלה מענה. "זאת פגיעה באיכות חיים. אני גם רצה בערב על כבישים מסוכנים במקום בשבילי השכונה".

בהתכתבות ברשתות החברתיות סיפרה אחת התושבות כי השער נסגר יממה לאחר תקרית בגן שעשועים שבה נשאלו כמה תושבי גני תקווה היכן הם מתגוררים. לדברי התושבים בגני תקווה, חלק מתושבי פסגת אונו חששו מעומס על השטחים הציבוריים בשכונתם מכיוונם של התושבים מהיישוב הסמוך, ואלו הפעילו לחץ על ראש העירייה לחסום את המעבר בין השכונות.

אחת מתושבות גני תקווה סיפרה כי מבירור שלה עם פניות הציבור בקריית אונו, עולה כי לא רק לחצי תושבים הביאו אותם לסגור את המעבר. לטענתה, ההתנהלות נובעת מכעס על ליזי דלריצ'ה, ראש מועצת גני תקווה, הנמנעת לפי שעה מהשקעה בפיתוח סביבתי באזור בשל מטרדי הבנייה, ובינתיים "רוכבת" על השכונה הצמודה.

לדברי אותה תושבת, "ברור לגמרי שהשטח הסמוך הנמצא בתחום שיפוטה של גני תקווה, הינו שטח המיועד לבנייה ופחות כלכלי להשקיע בו בפיתוח כעת. יחד עם זאת הייתי מצפה ממועצת גני תקווה להגיע לפשרה, ואולי בכל זאת לפתח את השטח יותר מהנעשה כרגע".

מעיריית קריית אונו נמסר: "מטעמי בטיחות והחובה להגן על ביטחונם של הילדים המשחקים בגינת המשחקים גודרה הגינה, כך שלא ניתן לעבור ממנה לאתר הבנייה הממוקם בשטחי גני תקווה. לא נוכל להרשות שילד ירוץ לשטחי אתר הבנייה וייפגע חלילה. מובן כי ברגע שיושלמו העבודות באתר הבנייה השכן, תפעל העירייה לאפשר מעבר מהגינה לכיוון גני תקווה, למרות שאין תכנון סטטורי לכך".

מגני תקווה נמסר כי "הנושא מונח לפתחה של מועצת קריית אונו שכן מדובר בשטח שבתחום שיפוטה. אנו מקווים שהדבר יבוא על פתרונו בהקדם".

בתגובה לשאלת האיחוד בין שתי הרשויות, אמר ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל: "אינני עוסק באיחוד רשויות והנושא כלל אינו עומד על הפרק. אני מכבד את שכנתי ליזי דלריצ'ה, ראשת המועצה המקומית גני תקווה".