הנג'ין הקוריאנית תיאלץ לצמצם את צי האוניות שלה בחצי

חברת הספנות פושטת הרגל לא תקבל סיוע ממשלתי ■ תיוותר עם 15 אוניות בבעלותה ותחזיר כמעט את כל האוניות החכורות

אוניה של הנג'ין. מניות החברה קרסו ב 63% השנה. צילום: בלומברג
אוניה של הנג'ין. מניות החברה קרסו ב 63% השנה. צילום: בלומברג

חברת הספנות הדרום-קוריאנית פושטת הרגל הנג'ין שיפינג עובדת על תוכנית התארגנות מחדש שכוללת צמצום דרסטי של צי האוניות שבבעלותה והחזרת הרוב הגדול של האוניות שהיא חוכרת לבעלים שלהן, לפי מקורות יודעי דבר.

למרות המאמצים הללו, המקורות אומרים שהתרחיש הסביר ביותר הוא שהנג'ין, חברת הספנות השביעית בגודלה בעולם במונחי היצע מטען, תחוסל בכינוס נכסים, ותציין בכך את אחת הקריסות הגדולות בהיסטוריה של ההובלה הימית. הנג'ין ביקשה את הגנת פשיטת הרגל בחודש שעבר. ממשלת דרום קוריאה אותתה שאין לה כוונה לחלץ אותה מקשייה.

בית משפט קוריאני יחליט בדצמבר אם לקבל את תוכנית ההתארגנות מחדש או להניח לחברה להתחסל.

מקור אחד מסר שהחברה שקלה כמה אופציות התארגנות-מחדש, והחליטה להתמקד בהחזקת 15 מבין 37 אוניות המטען והמכולות שלה, ולהחזיר לבעלים שלהן כמעט את כל 61 האוניות שהיא חכרה. לפי תרחיש זה, שכפוף לאישור בית המשפט לפשיטות רגל, הנג'ין תהפוך לחברת ספנות אזורית באסיה, שתשנע חלק קטן מן היצוא הקוריאני.

מאז פשיטת הרגל של הנג'ין בקוריאה בשלהי אוגוסט, עשרות אוניות שלה לא קיבלו היתר עגינה בנמלים ברחבי העולם בגלל חשש שלא יהיה מי שישלם את מסי הנמל וחשבונות הפריקה והאחסון של המכולות. האוניות הללו נושאות חצי מיליון מכולות עם מטען שערכו הוערך ב-14 מיליארד דולר ויותר. חלק מהן נתפס על ידי נושים של החברה.

הנג'ין אחראית ל-3% מספנות המכולות העולמית, ול-10% מתנועת המכולות בין אסיה לאירופה. כ-25,000 מכולות ביום חוצות את האוקיינוס השקט על גבי אוניות של הנג'ין.

כ-95% מהטובין המיוצרים בעולם - מבגדי מעצבים עד מחשבי לפטופ - מועברים במכולות. ההפרעה לשרשרת האספקה מגיעה כאשר רשתות השיווק בארה"ב ובאירופה נערכות לעונת הקניות של סוף השנה.

הנג'ין אישרה בשבוע שעבר שהיא החזירה חמש אוניות חכורות לבעלים שלהן. בהודעת ממשלת קוריאה מיום ה' נאמר ש-73 אוניות שהחברה מפעילה מצויות עדיין במים, ומתוכן קיבלו 37 אוניות הוראה לחזור לקוריאה. יתר האוניות מצויות בקרבת נמלים אך נמנעות מכניסה אליהם מחשש שייתפסו על ידי נושים.

חברות ההחכרה הגדולות להנג'ין, ביניהן דנאנוס, נביוס מריטיים וסיספאן, עם חשיפה כוללת של מעל מיליארד דולר להנג'ין, קיוו להתערבות בדקה ה-90 של ממשלת דרום קוריאה שתאפשר לחברה לכבד את התחייבויותיה לחכירת אוניות. זה נראה כעת פחות ופחות סביר.

"להנג'ין יש כעת שתי חלופות: להתכווץ בצורה דרסטית או להתחסל", אמר אירקליס פרוקופקיס, מנכ"ל דנאוס. "לנו יש שמונה אוניות שמוחכרות להנג'ין, וחמש מהן יוחזרו לנו. ליתר השלוש יש מטענים עליהן, ואני לא יודע מה יקרה להן". לדנאוס יש חשיפה של 560 מיליון דולר להנג'ין.

פרוקופקיס אמר שהנושא העיקרי בדיון בבית המשפט בדצמבר יהיה אם להנג'ין יש די מזומנים כדי להמשיך לפעול, גם בקנה מידה קטן בהרבה. אבל בנק הפיתוח הממשלתי הקוריאני, הנושה העיקרי של החברה, אינו מראה כל כוונה להזרים עוד כספים להנג'ין, ובתעשיית הספנות אין רבים שמהמרים שהיא תוכל להמשיך לפעול.