מבקר המדינה סייע במחלוקות הקשורות לרשות החברות

המבקר יוסף שפירא עסק בעניין המחלוקת על העברת קצא"א למשרד האוצר ובמינוי דירקטורים לחברות ממשלתיות הכפופות למשרד התחבורה בראשות כ"ץ ולמשרד השיכון בראשות גלנט

מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי
מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מילא תפקיד של מעין מגשר בכמה מחלוקות הקשורות לרשות החברות הממשלתיות. ל"גלובס" נודע כי לפחות ב-3 הזדמנויות שונות הגיעו הצדדים ללשכת המבקר לפגישות.

מפגשי הגישור שיוזם מבקר המדינה בהשתתפות אורי יוגב עשויים לעורר תמיהה לנוכח העובדה שהמבקר המליץ ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה פלילית נגד מנהל רשות החברות אורי יוגב, בפרשיות הקשורות להתנהלותו ברשות. שפירא העביר את ההמלצה לפני יותר מחצי שנה, אך מנדלבליט עדיין לא הודיע כיצד יפעל בנושא.

בינתיים ממשיך מבקר המדינה לבדוק היבטים שונים בפעילות רשות החברות, ובהם נבחרת הדירקטורים ומינוי רואי חשבון מבקרים לחברות הממשלתיות.

האירוע האחרון בהקשר זה אירע לפני למעלה מחודש, בשאלה למי באוצר יועברו סמכויות הפיקוח על חברת קצא"א, חברה זרה בבעלות חלקית של ממשלת ישראל. מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ביקש להעביר את החברה מאחריות רשות החברות הממשלתיות לאחריות החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, על רקע מחלוקות קשות עם יוגב סביב הארכת הזיכיון של קצא"א ומערכת יחסים טעונה בנושאים נוספים.

העברת האחריות על קצא"א מחייבת את אישורו של שר האוצר משה כחלון - וזה התנה את הסכמתו בכך שקודם לכן תושג הסכמת משרד המשפטים ומבקר המדינה למהלך. ל"גלובס" נודע כי תשובת משרד המשפטים הייתה שהמהלך אפשרי, למרות שרצוי היה להשאיר את קצא"א בפיקוח רשות החברות.

מבקר המדינה, לעומת זאת, העדיף לפעול בדרך אחרת וזימן את שני הצדדים לפגישה בלשכתו. ימים מספר לאחר הפגישה שלח המבקר מכתב לצדדים ובו בירך אותם על הסכמתם להוצאת החברה מאחריות רשות החברות והעברתה לחשבת הכללית. יוגב, בתגובה, שלח מכתב ובו כתב כי לא הסכים להוצאת החברה מאחריות רשות החברה.

כך או כך, כיוון שמבקר המדינה מסר כי אין לו התנגדות להעברת החברה, חתם כחלון על העברתה, חרף התנגדות יוגב.

כפי שפורסם אתמול (א') ב"גלובס", המבקר עורך בדיקה נרחבת של היבטים שונים בפעילותה של חברת קצא"א, אך כפי שהובהר אמש, הבדיקה איננה כוללת היבטים הקשורים למהלך הנוכחי שמוביל באב"ד, ושבסיומו ימליץ לשר האוצר על דרכי פעולה בתום הזיכיון של החברה.

בנוסף למחלוקת קצא"א מילא מבקר המדינה תפקיד בפתרון שתי מחלוקות נוספות בין יוגב לשרים בממשלה. במקרה הראשון, עוד בתקופת הממשלה הקודמת, התקיימה בלשכת המבקר פגישה בין שר התחבורה ישראל כ"ץ ליוגב בשאלת מינוי דירקטורים לחברות הממשלתיות. כ"ץ התנגד נחרצות למינוי דירקטורים מתוך נבחרת הדירקטורים של יוגב לחברות הממשלתיות הכפופות למשרד התחבורה - נתיבי ישראל, הנמלים, הרכבת ונת"ע. בעבקות הפגישה הסכים כ"ץ לעבוד עם חברי הנבחרת, בכפוף לאפשרות להציע מועמדים מטעמו שיתמנו אם יעמדו במבחני הנבחרת ("תואמי נבחרת").

פגישה דומה נערכה לפני חודשים אחדים בלשכת המבקר עם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. גם בסיומה הושגה הסכמה שפתחה את הדרך למינוי דירקטורים בחברות הכפופות למשרד השיכון, בהן עמידר, ערים ועוד. בעקבות הסיכום מינה גלנט שני מועמדים "תואמי נבחרת" לחברת עמידר, ומועמדים מתוך הנבחרת לחברות קטנות יותר.

לפי נתוני רשות החברות מונו עד היום 230 חברי נבחרת לתפקידי דירקטורים בחברות הממשלתיות. מספר זה כולל 20 "תואמי נבחרת", כלומר מועמדים חיצוניים שעברו בהצלחה את הבחינות לנבחרת הדירקטורים.

בתגובה לפניית "גלובס" בנושא הפגישה בין גלנט ליוגב נמסר ממשרד מבקר המדינה כי "לאור נחיצות במינוי דירקטורים התקיימה פגישה של שר השיכון ומנהל רשות החברות אצל המבקר. במהלכה הגיעו השניים להסכמה ביניהם בנוכחות המבקר, לגבי מינוי דירקטורים".

גורמים במשרד המבקר ביקשו להדגיש כי המבקר לא מילא תפקיד של מגשר או בורר בין הצדדים.