88 סנטורים לאובמה: הטל וטו על החלטות חד-צדדיות של או"ם

הסנאט מתגייס למאבק נגד יוזמה אפשרית של הממשל, בימיו האחרונים, לאכוף פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני ■ נשיא ארה"ב צפוי להדגיש את הצורך בהתקדמות לקראת פתרון של שתי מדינות בפגישתו עם נתניהו מחר

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

88 סנאטורים (מתוך 100), משתי המפלגות הגדולות, קוראים לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, להטיל וטו על כל הצעת החלטה חד-צדדית נגד ישראל שעלולה לקבל מועצת הביטחון של האו"ם. הם מדגישים כי הטלת וטו על הצעות החלטה כאלה היא מדיניות רבת-שנים של ארה"ב.

את המכתב יזמו הסנאטורים קירסטן ג'יליברנד (דמוקרטית מניו-יורק) ומייק ראונדס (רפובליקאי מדקוטה הדרומית). הסנאטורים מצטטים במכתבם קטע מנאום שנשא אובמה לפני העצרת הכללית ב-2011: "השלום לא יושג באמצעות הצהרות והחלטות של או"ם". לדברי החתומים על המכתב, "הדרך היחידה לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני היא באמצעות מו"מ ישיר".

המכתב משקף חששות בירושלים ובקרב אמריקאים שתומכים במדיניות ישראל כלפי הפלסטינים, שאובמה יחליט לנקוט צעד דרסטי בימיו האחרונים בבית הלבן כדי לתת תנופה לפתרון של שתי מדינות. לפי הערכות, הוא יוכל להימנע מהטלת וטו על הצעת החלטה של מועצת הביטחון שתקרא להחזיר את רוב שטחי הגדה המערבית לרשות הפלסטינית. חלופית, הוא יוכל לפרסם מתווה אמריקאי לפתרון הסכסוך, שיתבסס על העמדות האמריקאיות הידועות, לרבות חזרה לגבולות 1967, למעט שטחים שיישארו בידי ישראל (גושי הישובים הגדולים מעבר לקו הירוק) תמורת שטחים בגדול זהה שיינתנו לפלסטינים.

הסנאטורים קוראים לקהילייה הבינלאומית "להימנע מנקיטת צעדים, שיהיו עלולים לפגוע בסיכויים להתקדמות משמעותית". כדבריהם: "אפילו ביזמות או"ם עם כוונות טובות קיים סיכון שהן יגרמו לשני הצדדים להינעל בעמדותיהם. התפתחות פוטנציאלית כזו עלולה להקשות על הצדדים לחזור לשולחן הדיונים כדי להגיע לפשרות שנחוצות לשלום אמת".

"ארה"ב מוסיפה להיות מתווך חיוני ששני הצדדים נותנים בו אמון ואנו חייבים לעמוד על כך שלא ארה"ב ולא שום מדינה אחרת ישימו את עצמם במקום שני הצדדים לסכסוך", נאמר בהודעת הסנאטורים.

החתומים על המכתב מביעים תמיכה בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. הם טוענים, כי בנסיבות המתאימות ישראל והפלסטינים אכן יוכלו לשוב אל שולחן הדיונים.

מחר (ד') צפויים להיפגש אובמה ורה"מ בנימין נתניהו במנהטן, בשולי מושב העצרת הכללית, שבו ינאמו שניהם. דובר הבית הלבן מסר ביום א', כי אובמה ידבר עם נתניהו על הצורך להשיג התקדמות לקראת פתרון של שתי מדינות.