תלונה של משרד הביטחון הובילה להדחת בכיר במשרד הכלכלה

משרד הכלכלה מנסה להעביר מתפקידו עובד ותיק ובכיר - בעקבות תלונות שהוגשו נגדו בשנה האחרונה מצד האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני

חייל צה"ל / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
חייל צה"ל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

משרד הכלכלה מנסה להעביר מתפקידו עובד ותיק ובכיר - בעקבות תלונות שהוגשו נגדו בשנה האחרונה מצד האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון.

אחת התלונות, שהגיש ראש האגף דובי לביא, הוגשה לפני כחצי שנה בעקבות הסתבכות של חברה ישראלית במקרה של יצוא לא מורשה של פריט המצוי ברשימת הפיקוח של מוצרי לחימה. במסגרת בירור החשד נגד החברה המייצאת נעשתה במשרד הביטחון בדיקה מקיפה על אודות התקרית, ונמצא כי החברה אינה נמצאת כלל במרשם היצואנים הביטחוניים.

במכתב ששיגר ראש אפ"י למנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, נטען כי המנכ"ל של אותה חברה דווקא נערך לקראת רישומה במרשם היצואנים הביטחוניים - אך לא הגיש בסופו של דבר את המסמכים הנחוצים לאפ"י כמתבקש. בשימוע שנעשה למנכ"ל במשרד הביטחון הוא טען כי לא נרשם במרשם של אפ"י - בעצתו של העובד הבכיר ממשרד הכלכלה, ולפיה "הם לא יתנו לך לחיות".

מדובר בעובד בכיר שמשרת בשירות הציבורי זה 30 שנה בקירוב, ובשנים האחרונות מכהן בתפקיד מנהל תחום רישוי מוצרים דו-שימושיים, הכפוף למינהל סביבה ופיתוח בר-קיימא במשרד הכלכלה. בתלונה שהעביר לביא למשרד הכלכלה נטען: "אם הדברים נכונים, הרי שזה מקרה של עובד מדינה המכשיל יצואן תמים, ואני רואה זאת בחומרה. אין זו הפעם הראשונה שהעובד של משרד הכלכלה מפעיל לחץ על חברות לא לפעול באמצעות אפ"י".

במקרה אחר, כך נטען בתלונה שהעביר משרד הביטחון למשרד הכלכלה, העובד פנה מיוזמתו לחברות ישראליות ודרש מהן לבקש רישיונות יצוא ממשרד הכלכלה - בעוד הן מפוקחות בידי משרד הביטחון. זאת, תוך איום שלפיו אם לא יעתרו לבקשה - הוא יפעיל נגדן סנקציות משפטיות. "במספר מקרים שבהם התקיימו דיאלוגים עם גורמי חוץ, חשף העובד את המחלוקות האישיות שיש לו עם משרד הביטחון ואת מדיניות משרד הביטחון. התבטאויות אלה עלולות לפגוע בקשרי החוץ ובאינטרסים של מדינת ישראל", כתב לביא בתלונה שהעביר למשרד הכלכלה.

מכתב התלונה של ראש אפ"י כלל גם תיאור של תקרית מביכה שאירעה במפגש שבו השתתף העובד. באותה מפגש נטל העובד מסמך הקשור ליצוא של רכיבים, ולפי טענת לביא בתלונתו, מאוחר יותר הוא גם העביר אותו לכמה יצואנים - חרף התוכן הרגיש שלו.

התלונות של לביא הן לא התלונות היחידות שהוגשו נגד העובד הבכיר, ועל רקע צבר המקרים החליט באחרונה מנכ"ל משרד הכלכלה לפתוח בהליכים לקראת העברת העובד מתפקידו, ולמנות למשרה זו עובד אחר. במכתב שבו זימן לנג את העובד לשימוע נכתב, בין השאר: "אני מוצא לנכון להתערב כאן בשל השכיחות של אירועי טרור והתקפות סייבר בעולם והחשש שטכנולוגיות דו-שימושיות יזלגו לארגוני טרור. הרשות המוסמכת במשרדנו נושאת באחריות רבה בפיקוח על היצוא ביחד עם סוכנויות ממשלה אחרות. יש חשיבות רבה לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם כל משרדי הממשלה האחרים בקיום יעד זה".

בעקבות הכוונה לזמן אותו לשימוע, שנקבע לימים הקרובים, עתר העובד לבית הדין לעבודה בבקשה לקבלת צו שימנע ממשרד הכלכלה לקיים את הדיון - כל עוד לא הוצגו בפניו המסמכים המאפשרים לו להיערך אליו בצורה מספקת. "מדובר בטענות קשות וחמורות שיש בהן כדי להכתים 27 שנות עשייה. מדובר בטענות סתמיות וחסרות הסבר ואין לעובד כיצד להתגונן ולטעון נגדן", נטען בפנייתו לבית הדין.