יוסי ויליגר שיפר את הצעת הרכש למניות החברה האם של ויליפוד

מציע 27.5 פני למניה ובסה"כ כ-30 מיליון שקל לחברת BSD ■ מניית BSD מושעית מהמסחר בלונדון מאז סוף אפריל בשל אי פרסום הדוחות הכספיים

יוסי ויליגר / צילום: תמר מצפי
יוסי ויליגר / צילום: תמר מצפי

הניסיון של יוסי ויליגר, ממייסדי חברת המזון ויליפוד, להחזיר לידיו את השליטה בחברה - יצא לדרך רשמית. ויליגר הגיש לבעלי המניות של החברה האם BSD, המחזיקה ב-61.7% ממניות ויליפוד, הצעת רכש שנועדה לאפשר לו לרכוש כ-18%-20% ממניות BSD, ובכך להתקרב להחזקה של כ-40% בחברה ולהשיג את השליטה בפועל על ויליפוד.

מדובר בהצעה משופרת ביחס למחיר בו נקב ויליגר לפני מספר שבועות - 27.5 פני למניה לעומת 25 פני קודם. סך התמורה תגיע עד כ-6 מיליון פאונד, כ-29.6 מיליון שקל. BSD, לשעבר אמבלייז, היא חלק מפירמידת החברות הנמצאת כיום בשליטת גרגורי גורטובוי.

המחיר המוצע משקף פרמיה בשיעור דו-ספרתי על המחיר הממוצע של מניית BSD בשנה החולפת; עם זאת, המניה לא נסחרה בבורסת לונדון מסוף אפריל והיא נמצאת בהשעיית מסחר בעקבות אי-פרסום דוחות כספיים במועד. ייתכן שמשקיעים שרוצים "להיפטר" מהמניה ולא יכולים לעשות זאת בשל ההשעיה, יבחרו להיענות להצעת ויליגר, שתהיה בתוקף עד ה-1 בנובמבר.

ויליפוד , הנסחרת בת"א בשווי 215 מיליון שקל, עוסקת ביבוא, יצוא, שיווק והפצה של מוצרי מזון. יוסי ויליגר ואחיו צבי מכרו את מניות השליטה בחברה ל-BSD בעת שנשלטה על ידי אלכסנדר גרנובסקי ב-2014, בפרמיה משמעותית על מחיר השוק ותמורת סכום של 268 מיליון שקל - יותר מכפול מהמחיר הנוכחי של המניות. גרנובסקי מכר ב-2015 את השליטה בפירמידת החברות לגורטובוי.

פורטיסימו: הכסף לא הועבר לנו

הפירמידה נמצאת כיום במצב לא ברור, בלשון המעטה, הכולל חקירת רשות ניירות ערך, כספים ש"נעלמו" מפיקדונות שונים (הסיבה לאי-פרסום הדוחות), התפטרות דירקטורים ומנהלים בחברות בקבוצה, ועוד. בינתיים גורטובוי, השולט בחברה הפרטית ישראל 18 שבראש הפירמידה, ממשיך לשמש כיו"ר BSD, אף ש-BSD מאשימה את ישראל 18 בכך שפיקדונות שלה שימשו בלי ידיעתה כביטחונות להלוואות של ישראל 18. על הרקע הזה התפטרו לאחרונה שלושה דירקטורים ב-BSD.

צרה נוספת של גורטובוי היא החובות לנושים, ובהם נפתלי שני וקרן פורטיסימו שמכרו לגרנובסקי את השליטה באמבלייז (BSD). בהליך משפטי שניהל שני נגד החברה, נקבעה פשרה לפיה אם לא ישולם לו החוב תוך זמן מסוים, יפעל עו"ד יוסף שם טוב למכירת מניות הבטוחה בחברות BSD ו-BGI (החברה האם שלה). הליך כזה החל ומספר גורמים הגישו הצעות. כיום נמצאות על הפרק, בין היתר, הצעות מצד צבי ויליגר ומחברת שיווק המזון טעמן של שלום חיים, ששילבה כוחות עם רמי לוי ומציעה גם להעניק הלוואה ל-BGI.

במסגרת ההליך הגישו היום עורכי הדין של פורטיסימו מסמך לבית המשפט, שמצביע במקרה הטוב על הבלגן בפירמידה, ובמקרה הרע על הטעיה לכאורה בדיון בביהמ"ש. במסמך נכתב כי חוב בסך 1.9 מיליון דולר לא שולם לפורטיסימו. מתברר, שבדיון שנערך בשבוע שעבר טען עוה"ד של ישראל 18 כי "היום הועבר הכסף לפורטיסימו", וכך נכתב בפרוטוקול. עוה"ד של פורטיסימו מדגישים בפנייתם כי למרות הסדר פשרה אליו הגיעו הצדדים, "ישראל 18 מפרה פעם נוספת את ההסדר עימה", כך שלפורטיסימו קמה הזכות למימוש מניות הבטוחה ב-BSD - כ-4.1% מהון המניות של החברה.