לאומי הפיץ מניות אבגול - למרות סימני אזהרה בדוחות החברה

אבגול דיווחה הבוקר כי ממצאי רשות ני"ע העלו כי סימני אזהרה בדוחות שלא הובאו לידיעת הדירקטוריון ■ אבגול: תקלה לא מהותית ■ לאומי ולאומי פרטנרס: "אין, ולא היה, כל קשר בין הפצת המניות לדיווח של אבגול"

מפעל אבגול באזור התעשייה ברקן / צילום: איל יצהר
מפעל אבגול באזור התעשייה ברקן / צילום: איל יצהר

חברת אבגול , העוסקת בייצור בדים לא ארוגים בישראל ובחו"ל, הודיעה הבוקר (ב') לבורסה כי בדוחות המחצית הראשונה של השנה ולמעשה בכל דוחות החברה מאז שנת 2012 התקיימו סימני אזהרה הנוגעים לתזרים המזומנים שלה ולהון החוזר שלה, אולם למרות זאת, לדעתה אין בסימני אזהרה אלה להעיד על בעיית נזילות של החברה.

בדיווח לבורסה מגלה אבגול, כי את סימני האזהרה גילתה רשות ניירות ערך ודרשה מהחברה לקיים דיון בנוגע אליהם, כלומר להביא אותם לידיעת דירקטוריון החברה שאמור לדון בהם ובהשלכותיהם על מצב החברה ולדווח בהתאם למשקיעים. לאחר פניית רשות ניירות ערך, קיים דירקטוריון החברה דיון ב-22 בספטמבר - יום חמישי האחרון.

החברה מדווחת היום לבורסה, כי בדיון שקיים הדירקטוריון נמצא כי "על אף קיומם של סימני אזהרה אלה כהגדרתם בתקנות הדוחות, אין בהם להצביע על קיומה של בעיית נזילות בחברה. החברה, בהיותה חברת החזקות אשר אין לה פעילות עצמאית ותזרימי מזומנים עצמאיים, מבצעת את פעילות הייצור באמצעות החברה-הבת אבגול בע"מ, ע"י הסכמי גב אל גב (back to back) המבטיחים מעבר כספים שוטף לשירות חובותיה של החברה לבעלי האג"ח ו/או בעלי חובות נוספים".

בדיון הזה של הדירקטוריון שהתקיים לדרישת רשות ני"ע, ישב גם נציג של בנק לאומי שמחזיק בכ-20% ממניות אבגול - והוא אף נחשף לסימני האזהרה בדוחות החברה, גם אם לדבריה הם לא מהותיים. 

ואולם, אתמול (א') בנק לאומי הפיץ בבורסה כ-5% ממניות אבגול בהיקף כ-70 מיליון שקל לגוף מוסדי גדול בעסקה הצפויה להניב לו רווח של כ-25 מיליון שקל. לאחר ההפצה מחזיק הבנק כ-15% ממניות אבגול.

נשאלת השאלה האם יש בעצם הפצת המניות לפני פרסום תוצאות הבדיקה של הדירקטוריון, טעם לפגם, לאור ידיעת נציג בנק לאומי על "סימני האזהרה" בדוחות אבגול.

עוד חשוב לציין, כי אמנם לפי הודעת החברה אין בעיה בתזרים המזומנים שלה, אך אי הדיווח לדירקטוריון במשך 4 שנים על אפשרות לקיומה של בעיה, מעלה תהיות בעניין ממשל תאגידי תקין. רק בשל התערבות ודרישת רשות ני"ע, הנושא בכלל הועבר לדיקרקטוריון.

מלאומי ולאומי פרטנרס נמסר: "אין, ולא היה, כל קשר בין הפצת המניות ע"י לאומי, לבין הדיווח שהוציאה הבוקר אבגול, שממילא מעדכן ומדגיש כי אין לחברה כל בעיה בתזרים המזומנים. כל מי שקורא את הדיווח של החברה מבין זאת מיד ובאופן ברור".

אבגול סירבה להגיב לכתבה.

מהרשות לני"ע נמסר: "רשות ניירות ערך אינה מגיבה למידע ספציפי כזה או אחר אלא באמצעות דיווחי החברות ככל שיש בכך צורך".