קרן קדמה משקיעה 40 מ' ש' בחברת מזון לבעלי חיים

הקרן רוכשת את השליטה (60%) בחברת מרכזי תעשיות לפי שווי של כ-66 מיליון שקל - נמוך מזה שבו מכרה חברת ברן את החזקותיה בה לפני מספר שנים

מנהלי קדמה / צילום: איל יצהר
מנהלי קדמה / צילום: איל יצהר

כשבועיים אחרי האקזיט המוצלח שביצעה קרן הפרייבט אקוויטי קדמה בחברת בדיקות התוכנה קווליטסט, ביצעה הקרן השקעה חדשה. ל"גלובס" נודע שקדמה חתמה על הסכם לרכישת 60% ממניות חברת מרכזי תעשיות ע.ע.ד, תמורת כ-40 מיליון שקל, כלומר לפי שווי של כ-66 מיליון שקל.

החברה הנרכשת עוסקת ביבוא ושיווק של מזון לבעלי חיים, עיבוד גרעינים ואחסון מלאי חירום עבור המדינה. חברת מרכזי תעשיות, הממוקמת בבית דגן, הוקמה בשנת 1982. בעלי החברה הוא עומר ערן, שבשנת 2013 רכש מחברת ההנדסה ברן 50% ממרכזי תעשיות. ערן, שהחזיק עוד קודם לכן ב-50% מהחברה, שילם 40 מיליון שקל תמורת החזקות ברן, כלומר מחיר ששיקף לחברה שווי של 80 מיליון שקל. ברן הציבורית רשמה אז רווח הון של כ-18 מיליון שקל ברוטו בגין המכירה.

לפי אתר האינטרנט של מרכזי תעשיות, היא "נמנית כיום עם החברות הגדולות ביותר בישראל בתחומי פעילותה העיקריים, ומציגה קצב צמיחה גבוה בכל הפרמטרים". תחומי הפעילות הללו כוללים יבוא ואספקה של גרעינים, קמח, תירס ועוד לשוק הישראלי; יבוא גלוטן פיד ו-DDG המיועדים להזנה לשוק הבשר; מתן שירותי עיבוד (גריסה ולחיצה) של גרעינים וכן שירותי ייעוץ וליווי מקצועי בהכנת תערובות בהתאמה לצורכי המגדל. לפני קרוב לשנתיים השיקה חברה אחות שלה, לוגוס בר, את המרכז הלוגיסטי החדש שממוקם בעורף נמל אשדוד, ובו שטח לאחסון של 50 אלף טונות גרעינים ומוצרי גרעינים.

קרן קדמה, המנוהלת על-ידי אורי עינן, גלעד שביט וגלעד הלוי, משקיעה בחברות ישראליות ובעלות זיקה לישראל ממגוון סקטורים, ומעדיפה לבצע רכישות שבהן היא הופכת לבעלת השליטה. בין חברות הפורטפוליו של הקרן בעבר ניתן למנות את חברת המזון פטריות הגליל, חברת התוכנה FIS - שמוזגה לסאפיינס וחברת המתכות ברנד.

לאחרונה, כאמור, רשמה הקרן מימוש מוצלח במיוחד כשקרן ההשקעות האמריקאית מרלין אקוויטי פרטנרס הודיעה על רכישת השליטה בחברת בדיקות התוכנה הישראלית קווליטסט, לפי שווי של 300 מיליון שקל לחברה, שבה החזיקה קדמה ב-50%. מרלין רוכשת את מלוא ההחזקה של קדמה בחברה, שבה החזיקה קדמה במשך חמש שנים.

קדמה נכנסה להשקעה בקווליטסט כשרכשה 50% ממנה תמורת 22.5 מיליון שקל, כך שהיא רושמת תשואה של כמעט פי שבעה על ההשקעה. כפי שפורסם ב"גלובס", נכון להיום עומד שיעור התשואה הפנימי של הקרן על יותר מ-20% בשנה.

קרן קדמה פועלת כיום באמצעות הקרן השנייה שלה, שגייסה 150 מיליון דולר בעיקר ממשקיעים מוסדיים ישראליים. הקרן הראשונה, שאליה גויסו 80 מיליון דולר, כבר סיימה את תקופת ההשקעה שלה, ורוב ההשקעות בה כבר מומשו.

כיום מחזיקה קרן קדמה בשתי חברות פורטפוליו, שבהן השקיעה באמצעות הקרן השנייה. מדובר בחברת פמי פרימיום, שמספקת שירותי מיקור-חוץ לתחום הביטוח ולמשרדי ממשלה, שקדמה רכשה 25% ממניותיה מידי איש העסקים רוני דוידוף תמורת 130 מיליון שקל, ובחברת התוכנה Continuity, שאותה רכשה בעסקה של 160 מיליון שקל מהיזם גיל הכט ומקרן גיזה.

נוסף על כך, קדמה היא גם שותפה ביקבי כרמל, לצד קבוצה של משקיעים נוספים. יקבי כרמל הוקמו ב-1889 בראשון לציון ובזכרון יעקב על-ידי הברון רוטשילד, והיו עד 2013 בבעלות משותפת של אגודת הכורמים. אז נרכשה מרבית הבעלות תמורת 130 מיליון שקל, על-ידי קדמה, איש העסקים ליאו נואי, משפחת יסלזון, משפחת שוטנסטין - המחזיקה ברשת האופנה אמריקן איגל, איש העסקים היהודי צרפתי פייר בסנינו ואיש העסקים ריימונד בן שושן.