מוטי בן משה ישקיע כחצי מיליארד ש' באלון רבוע כחול

בד בבד החברה מרחיבה תוכנית לגיוס חוב: תגייס עד סוף 2016 כ-300 מיליון ש' ועוד 400 מיליון ש' ב-2017

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

שבועיים לאחר שהשלים את רכישת הבעלות המלאה בחברת ההחזקות אלון רבוע כחול, כחלק מהסדר חוב בחברה, מרחיב איש העסקים מוטי בן משה את תוכניתו לגיוס חוב חדש לחברה. נתונים שפרסמה היום החברה מעלים כי בכוונתה לגייס עד סוף דצמבר כ-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח חדשות, ולהגדיל את היקף גיוס החוב ב-400 מיליון שקל נוספים ב-2017.

מדובר בהרחבה של תוכנית קודמת שפרסמה החברה לפני כחודשיים וחצי, ושבמסגרתה תוכנן גיוס של כ-550 מיליון שקל בשתי מנות, במהלך 2017. מהדוח שפורסם היום עולה, כי מהלך המימון מחדש עשוי לכלול גם החלפה של אג"ח קיימות (סדרה ג') באג"ח חדשות, שיובטחו בשעבוד על הנכסים הנזילים שבבעלות החברה.

אלון רבוע כחול נקלעה השנה למצוקת נזילות חריפה, לאחר שניסיונותיה לתמוך ברשת מגה שהייתה בבעלותה עלו בתוהו, ודרדרו את מצבה. בחודש פברואר פנתה החברה אל נושיה - הבנקים ומחזיקי האג"ח - בבקשה לנהל משא ומתן להסדרת החובות, ואלו העדיפו את הצעתו של בן משה על פני הצעה שהגישה גינדי החזקות.

בן משה נבחר בידי הנושים, לאחר שהסכים להזרים לאלון רבוע כחול בתוך שלוש שנים סכום של עד 900 מיליון שקל לכיסוי חובותיה, ובמקביל לרכוש את מלוא הבעלות על החברה תמורת תשלום של 115 מיליון שקל לבעלת השליטה, קבוצת אלון ישראל - כלומר כמיליארד שקל בסך הכול.

בפועל הוא שילם לבסוף 114 מיליון שקל לקבוצת אלון ועוד כ-7 מיליון שקל לבעלי מניות המיעוט תמורת מלוא הבעלות, ולחברה עצמה הזרים בן משה 300 מיליון שקל במועד ההשלמה. החברה מעריכה כעת כי הסכום הנוסף שיידרש בן משה להזרים בשנה הבאה יעמוד על כ-100 מיליון שקל, כך שבסך הכול מדובר בהשקעה של כחצי מיליארד שקל על-ידיו.

יש לציין, כי לקראת השלמתו של הסדר החוב, פרסמה אלון רבוע כחול באמצע יולי תזרים מזומנים חזוי לשנתיים הבאות, ובו העריכה כי בן משה יזרים לקופתה השנה ובשנה הבאה סכום כולל של כ-600 מיליון שקל. נוסף על כך, העריכה כאמור החברה כי יתרת הכסף לפירעון חובותיה הפיננסיים - בהיקף של כ-1 מיליארד שקל - יגיע מהנפקת אג"ח חדשות בהיקף של כ-550 מיליון שקל ב-2017. אלא שהיום פורסם כאמור עדכון לתזרים המזומנים, שלפיו תגדל הנפקת האג"ח ב-150 מיליון שקל.

"החברה מעריכה כי עד תום שנת 2016 ובמהלך שנת 2017 ניתן יהיה לבצע מהלך של מימון מחדש, שבמסגרתו תבצע החברה פדיון מוקדם של החובות הקיימים שעליהם חל הסדר החוב, ותגייס חוב חדש בסך של כ-700 מיליון שקל על בסיס שווי מניות החברות המוחזקות (רבוע כחול נדל"ן, דור אלון ונעמן גרופ, ע' כ') שיכול ויועמדו כבטוחה לחוב החדש", נכתב בדוחות אלון רבוע כחול.

לדברי החברה, "ההערכה כי מהלך המימון מחדש יתאפשר, מבוססת על שווי מניות החברות הציבוריות המוחזקות, העומד על כ-1.4 מיליארד שקל נכון למועד הגילוי, כך שהיחס LTV (חוב לשווי) במועדי הגיוס של החוב לא יפחת מ-0.67".