אנדוצ'ויס נמכרה לבוסטון סיינטיפיק ב-210 מיליון דולר

זאת בפרמיה של כמעט 100% על מחיר השוק ■ אנדוצ'ויס, המשווקת מוצרים לרפואת העיכול, לא הגשימה את מטרתה להפוך לחברה עצמאית חזקה ממוקדת גסטרו-אנטרולוגיה ■ סימן שאלה בנוגע למרכז הפיתוח הישראלי

אורי גייגר / צילום: תמר מצפי
אורי גייגר / צילום: תמר מצפי

חברת אנדוצ'ויס, המשווקת מגוון מוצרים בתחום רפואת מערכת העיכול (גסטרו-אנטרולוגיה) ובראשם קולונוסקופ ייחודי פרי פיתוח ישראלי, תימכר לבוסטון סיינטיפיק לפי שווי של 210 מיליון דולר - כך הודיעה היום (ג') החברה. אנדוצ'ויס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 109 מיליון דולר, כך שהרכישה היא בפרמיה של כמעט 100%.

החברה הונפקה בנאסד"ק ב-2015 וגייסה 96 מיליון דולר לפי שווי של 366 מיליון דולר אחרי הכסף, ובשיא נסחרה לפי שווי של כ-450 מיליון דולר. ל"גלובס" נודע כי זמן קצר לפני ההנפקה הוצע לחברה להימכר לפי שווי של יותר מ-400 מיליון דולר, אך המשקיעים האמריקאים סירבו לעסקה, מתוך הערכה כי ניתן להשיג בשוק שווי גבוה יותר.

ואולם החברה לא הצליחה לבנות מכירות למוצריה - ובעיקר למוצר הישראלי החדשני - במהירות שלה ציפה השוק, שוויה ירד והמשקיעים היו ממורמרים. לכן נוצלה הזדמנות למכור אותה במחיר נמוך מזה שהוצע לה בעבר, אבל בפרמיה גבוהה מאוד על מחיר השוק הנוכחי.

נציין כי אנדוצ'ויס לא הייתה כישלון מסחרי; בשנה שהסתיימה ב-30 ביוני 2016, היא רשמה הכנסות של 75 מיליון דולר וצמיחה של 18%, כאשר מכירות המוצר הישראלי צומחות ביותר מ-100%. עם זאת, ציפיות השוק (על בסיס התמונה שציירה החברה) היו גבוהות הרבה יותר.

המשקיעה הישראלית המובילה באנדוצ'ויס היא קרן אקסלמד של ד"ר אורי גייגר ומורי ארקין, שמחזיקה כ-10% בחברה הממוזגת ותרוויח בערך פי שתיים על השקעתה. גם קרן אוורגרין הישראלית מושקעת בחברה. לחברה 60 עובדים בישראל, במרכז הפיתוח של החברה בקיסריה.

אנדוצ'ויס הוקמה ממיזוג של חברת שיווק אמריקאית עם טכנולוגיה ישראלית. חברת פיר מדיקל פיתחה קולנסקופ המכונה "פיוז", מכשיר לאבחון פוליפים וסרטן במעי הגס, אשר יכול להעביר תמונה של 330 מעלות סביב קצה זרועו, לעומת 170 מעלות בקולונוסקופים הקיימים. לכך השפעות משמעותיות על היכולת לזהות פוליפים וגידולים חבויים בתוך כפלי המעי. הממציא של הטכנולוגיה של פיר הוא אבי לוי, שכבר עשה אקזיט של 150 מיליון דולר בתחום הקולונוסקופיה, עם חברת סייטליין, שנמכרה לסטרייקר הבינלאומת בכ-140 מיליון דולר, אך נסגרה כמה שנים לאחר מכן.

את אנדוצ'ויס הקים מרק גילרית', בעבר סמנכ"ל השיווק של גיוון אימג'ינג הישראלית, וצוות נוסף של מומחים לשיווק מכשירים בתחום רפואת העיכול. החברה הוקמה מתוך חזון לייצר חברה ממוקדת בגסטרולוג, רופא מערכת העיכול, אשר תפתח ותשווק סל רחב של מכשירים רפואיים משופרים המותאמים לצורכי הרופא. הקולונוסקופ הוא אחד המכשירים החשובים לרופאים אלה, ולכן החברה ביקשה לשווק קולונוסקופ יוצא דופן, ומצאה אותו אצל פיר. החברה הישראלית מצאה באנדוצ'ויס זרוע שיווק מצוינת, בהתאם לחזון של קרן אקסלמד להפוך חברות אמריקאיות בעלות צמיחה חד-ספרתית לחברות עם שיעור צמיחה משמעותי יותר, על ידי מיזוג טכנולוגיות ישראליות לתוכן. בעת המיזוג החברה המשולבת גייסה 53 מיליון דולר בהובלת קרן סקויה.

למעשה, אנדוצ'ויס לא הצליחה בהגשמת החזון שלה ליצור חברה עצמאית חזקה ממוקדת ברופאי מערכת העיכול, ואולם היא עשויה להפוך לחטיבה כזו בתוך בוסטון סיינטיפיק. נשיא חטיבת האנדוסקופיה בבוסטון סיינטיפיק, רט בוצ'ר: "הוספת מוצרי אנדוצ'ויס ושירותיה לפורטפוליו המוצרים שלנו תומכת באסטרטגיה שלנו לספק פתרונות מקיפים לרופאי מערכת העיכול ולחולים. אנחנו מצפים כי הרכישה תרחיב את ההובלה שלנו בקטגוריות חדשות בתחום, ותאפשר לנו המשך צמיחה בתחום האנדוסקופיה". לגבי המוצר שמקורו בפיר מדיקל, בוסטון סיינטיפיק ציינה כי היא "בוחנת אפשרויות שונות". נראה כי תוצאות הבדיקה הזו יכריעו גם את עתיד מרכז הפיתוח הישראלי.