כשמנהיגי עולם ינחתו: היערכות ביטחונית לקראת הלוויית פרס

עם מותו של הנשיא התשיעי, נערכים במשטרה, בשב"כ, בצה"ל, ברשות שדות התעופה ובמשרד רה"מ להגעת שועי עולם בזה אחר זה ■ בנתב"ג נערכים לנחיתתן של עשרות משלחות, וגופי הביטחון יאבטחו את נתיביהן להלוויה

שמעון פרס / מארק ניימן-לע''מ
שמעון פרס / מארק ניימן-לע''מ

עם מותו הלילה (ד') של הנשיא התשיעי שמעון פרס, החלו להיערך במשטרה, בשב"כ, בצה"ל, ברשות שדות התעופה ובמשרד ראש הממשלה לקראת הפקודה הלאומית המסדירה את היערכות המדינה להלוויה ממלכתית למנהיגים כמו פרס.

כבר לפני כשבועיים, עם אשפוזו, החלה ההיערכות וריעננו בגופים הרלוונטיים את הפקודה, המכונה "חבצלת", שעליה אחראי ירדן ותיקאי, ראש מערך ההסברה הלאומי ובמשטרה ניצב אלון לבבי, ראש אגף המבצעים, מרכז את ההיערכות.

על פי ההערכה, רבים מראשי המדינות, ובהם נשיא ארצות-הברית ברק אובמה, האפיפיור פרנציסקוס, נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, צפויים להגיע לישראל. ביום הולדתו ה-90, שנערך לפני שלוש שנים, נחתו 61 מטוסי מנהיגים ואישים חשובים בישראל, ובנתב"ג נערכים כעת למספר גדול אף יותר. בין היתר, הוכנו רחבות חנייה ועמדות שיקלטו את המשלחות של ראשי המדינות, כמו גם את אלפי העיתונאים מהעולם. מבחינת נתב"ג מדובר במבצע מורכב, מאחר שביום חמישי יחלו ימי שיא בתנועת הנוסעים לחו"ל, כאשר אלפי החסידים יטוסו לאומן.

על פי הפקודה והתיאומים שבוצעו עד עתה, השב"כ יהיה אמון על אבטחת המשלחות ויקבל תגבור של יחידות מיוחדות של המשטרה וצה"ל, אם ידרוש. נתב"ג יהיה אחראי לקליטת המשלחות ולהזרמת שיירות האבטחה והמנהיגים, וכביש 1 שבין ירושלים לתל-אביב יהיה באחריות המשטרה, כשאלפי שוטרים יגויסו למבצע.

במשרד ראש הממשלה מתכוונים לאפשר להציב את ארונו של פרס במשכן הכנסת לפני ההלוויה, כדי לאפשר לציבור הרחב להיפרד ממנו. ההלוויה עצמה תתקיים על פי על כללי הטקס הממלכתי, כשאלופי צה"ל יישאו את ארונו.