חייבים להתקדם לתפקידי ניהול

באיזה מקצועות חייבים לנהל אנשים, ומה עושה מי שזה לא מתאים לו?

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

יש אנשים שלא רוצים להיות מנהלים. לחלקם אין את היכולות והאישיות המתאימה, חלק אחר לא אוהב את העבודה הכרוכה בניהול וניהול אנשים, אחרים פשוט מעדיפים עבודה בשטח, שונאים את הרעיון של עבודה בתוך משרד, אפילו באופן חלקי.

אין עם זה שום בעיה, להיפך (היצע המשרות גדול יותר והאופק התעסוקתי רחוק יותר מאשר בתפקידים ניהוליים), וזאת בתנאי שאדם פנה למקצוע שלא מחייב קידום ניהולי. ואכן במרבית המקצועות קיימים מסלולי קידום מקצועיים, וניתן להמשיך ולהתמקצע בתחום מבלי שנדרשים לניהול אנשים, מקסימום ניהול תחום פעילות, כמו למשל אנשי מכירות, פיתוח עסקי, עורכי דין, מהנדסי פיתוח, כלכלנים, מגייסים וכו'.

לעומת זאת, ישנם מקצועות בהם אין את האופציה לא להתקדם לתפקידי ניהול, אלא אם עובדים בחברה קטנטנה שקונה את מרבית השירותים במיקור חוץ, וגם אז זה לא פשוט.

יצא לי מכל החורים

אחת הדוגמאות הבולטות הוא תחום הכספים. רואה חשבון שסיים התמחות ומתחיל לבנות את הקריירה במשרד רואי החשבון או מחוצה לו, ימצא את עצמו על מסלול ניהול אנשים בשלב מוקדם יחסית. אם יישאר במשרד רואי חשבון, הוא יהפוך מתישהו למנג'ר שמנהל מתמחים ורואי חשבון צעירים, ואם בחר במסלול ניהול כספים בחברות, במרביתן תפקיד הכניסה הוא חשב, תפקיד הכרוך אוטומטית בניהול מחלקת הנהלת החשבונות של החברה (אלא אם התחיל כעוזר חשב בארגון גדול, וניהול האנשים ידחה קמעה).

רק לאחרונה פגשתי שני רואי חשבון שלא מתאימים לניהול ותקועים יותר מידי זמן בתפקידי כניסה, היא כרואת חשבון זוטרה במשרד קטן שעושה כבר שנים עבודת ביקורת משעממת, שלדבריה שכבר יצאה לה מכל החורים, והוא כעוזר חשבת בארגון גדול, מתוסכל עד הגג. למזלו התואר הכפול שעשה - חשבונאות וכלכלה - מאפשר לו לעשות הסבה לתפקיד כלכלן, כי בארגון גדול הסיכוי שתפתח משרה מתאימה הוא גבוה יחסית, שכן הסבה שכזו במעבר בין ארגונים היא קשה. היא לעומתו תקועה עמוק, אלא אם תחליט לעשות הסבה למקצוע אחר, מהלך שהסיכוי להצליח בו ולשמר רמת שכר סבירה לא גבוה במיוחד.

מקצוע נוסף שכמעט תמיד מחייב קידום לתפקיד שמנהל אנשים הוא מקצוע השיווק, למעט מנהלי שיווק בחברות קטנות הממלאים תפקיד של One Man Show. המסלול השיווקי הקלאסי בתעשיות המסורתיות (לא היי-טק) מתחיל לרוב בתפקיד של תקציבאי במשרד פרסום, ממנו עוברים לחברה לתפקיד מנהל מותג, כשמיד אחריו סדרת תפקידים הכרוכים בניהול עובד אחד או שניים לפחות, תלוי בגודל החברה וכמה רחוק יצליח כל אחד להתקדם (מנהל תחום, מנהל שיווק, סמנכ"ל שיווק).

מנהל מותג בן 45?

"אבל למה אי-אפשר להישאר מנהלת מותג?" שאלה אותי בחורה בת 32 שלא מעוניינת בשום אופן (וגם לא מתאימה) לנהל אנשים. "אני אוהבת את העבודה, למה אני חייבת להתקדם?". כי זה תפקיד כניסה. אין מנהלי מותג בני 45, בדיוק כמו שאין תקציבאים בני 45 שלא התקדמו לתפקיד של סופרוויזר או מנהל קבוצת לקוחות במשרד הפרסום. ומה רע בתפקיד של מנהל שיווק בחברה קטנה שאיננו מנהל אנשים? לרוב מי שלא מתאים לנהל אנשים גם לא מאד מתאים לנהל שיווק של חברה, אם כי ישנם כאלה והם מנהלים בינוניים ומטה.

אז מה עושים? אם מישהו חייב לעסוק בשיווק שיפנה לכיוונים שמאפשרים קידום מקצועי בלבד כמו פלנינג למשל, ושאר תפקידים בתחום אסטרטגיה ומחקרי שוק. אפשר לפתח שם קריירה יפה ולהתקדם מקצועית לתפקידים משמעותיים בתוך ובין ארגונים, מבלי להידרש לניהול אנשים, ובלבד שהתחום מעניין אתכם ומתאים לכישוריכם.

מתאים לי ניהול?

ואיך יודעים מראש אם אני מתאים או לא מתאים לניהול אנשים? אכן ישנם אנשים שרק לקראת גיל 30 צוברים מספיק בטחון עצמי ומקצועי לתפקידי ניהול, אבל אלה שלחלוטין אינם מתאימים לנהל אנשים יודעים זאת כבר מגיל צעיר, וטוב יעשו אם יבחרו במקצוע שמאפשר קידום במסלול מקצועי ולא ניהולי, אחרת קשה מאד לתקן. שנה טובה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com