שמעון פרס נטמן בחלקת גדולי האומה והובא למנוחות

אובמה: "פרס מעולם לא ראה את חלום השלום מתגשם, אבל הפך את העולם למקום טוב יותר" ■ ריבלין: "סליחה - היו שנים שנחצו קווים אדומים" ■ נתניהו: "ננצור אותך בלב האומה"

שמעון פרס / צילום: תמר מצפי
שמעון פרס / צילום: תמר מצפי

היום (ו') התקיים מסע הלווייה של הנשיא התשיעי שמעון פרס בדרכו האחרונה: ארונו הועבר הבוקר (ו') מרחבת הכנסת להר הרצל, שם הוא נטמן בחלקת גדולי האומה. בניו וגם בתו אמרו עליו ברכת קדיש, והוא הובא למנוחות.

בטקס ההלוויה בהר הרצל בירושלים השתתפו מנהיגים רבים מרחבי העולם בראשות נשיא ארה"ב ברק אובמה, ופוליטיקאים ישראלים רבים בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. הטקס החל בשעה 9:00 בהגעת ראשי מדינות ומשלחות זרות. חצי שעה לאחר מכן הגיעו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד היום לפרס ו"ביקש ממנו סליחה" בשל אמירות שהושמעו כלפיו בשנים עברו. בהמשך יישאו דברים גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, ילדיו של פרס והסופר וחברו הקרוב עמוס עוז.

"אני מדבר אליך היום בפעם האחרונה שמעון, 'כנשיא אל נשיא', כפי שנהגת לומר בכל פעם שהתקשרת לחזק ולתת עצה טובה", פתח ריבלין את דבריו. "אני מדבר ועיני מחפשות אותך, אחינו האהוב, אחינו הבכור, ואתה אינך. אתה נאסף אל אבותיך היום באדמה שאהבת כל כך, אך לא נאספים חלומותיך, לא נטמנת אמונתך. היית איש אחד שנשא אומה שלמה על כנפי הדמיון והחזון".

לדברי ריבלין, "היית לא רק איש החזון, אלא גם איש המעש. זכיתי לצפות בך בהשתאות, כשותף לבנייתה של מדינת ישראל. עבור שנינו מדינת ישראל לעולם לא תהיה מובנת מאליה. אבל הרבה בזכותך שמעון, עבורנו וגם עבור יריבנו, מדינת ישראל היא עובדה שאין עליה עוררין".

הנשיא המשיך לספוד לקודמו בתפקיד. "הייתה בך היכולת הנדירה להגות רעיון שנראה בלתי נתפס ולהוציא אותו אל הפועל. עיניך הרחיקו ראות, בעוד רגליך פוסעות מרחקים אדירים על ציר ההיסטוריה הציונית והיהודית. הצלחת להזיז את העקשנים שבמדינאים ולהמיס את לבבות הקשוחים שבמתנגדינו".

לקראת סוף נאומו, ביקש ריבלין סליחה מפרס. "שמעון, אודה ולא אבוש, ערב ראש השנה על מפתן קברך בחלקת גדולי האומה, גם סליחה צריך לבקש ממך", אמר. "מותר היה לחלוק עליך, אבל היו שנים שבהן נחצו קווים אדומים בין יריבות אידאולוגית לאמירות ומעשים שמקומם לא יכירם".

הנשיא אמר כי "זהו יום עצוב שמעון. מסע החלומות שלך, שהחל בוישניבה שבפולין, מגיע לסיומו בירושלים בירתנו, גם היא, חלום שהפך למציאות. מותך הוא אובדן אישי ולאומי אדיר כפי שהוא חותַם של עידן, תום עידן הנפילים, שסיפור חייהם הוא סיפור דברי ימיה של התנועה הציונית ומדינת ישראל". לדבריו, זאת "תחושה שתם פרק בחייה של אומה, תם פרק בחיינו. הפרידה שלנו ממך היא גם פרידה שלנו מעצמנו. כשאנו רואים את מנהיגי העולם אנו מבינים שלא רק כאן אלא בעולם כולו יתגעגעו אליך. ואנחנו, כולנו, כבר מתגעגעים".

ריבלין סיים את הספדו: "היה שלום, שמעון. האיש שדרכיו דרכי נעם וכל נתיבותיו שלום. נוח בשלום על משכבך והיה מליץ יושר לעם ישראל אותו אהבת כל כך. היה שלום, אדונִי הנשיא".

נתניהו: "חילוקי הדעות לא האפילו על היחסים הטובים והחיבה האישית" 

ראש הממשלה נתניהו אמר בהספדו, כי "שמעון פרס זכה לא רק לתוחלת חיים, אלא גם לתכלית חיים: הוא היה שותף בכיר למפעל התחיה הלאומית של העם היהודי, בן לדור שיצא משעבוד לחירות, הכה שורש במולדת ואחז בחרב דוד כדי להגן עליה. שמעון פעל גדולות ונצורות להבטיח את כוח המגן שלנו לדורות ועל כך נתונה לו תודת הדורות".

נתניהו הזכיר איך היה זה פרס שאישר כשר הביטחון, יחד עם ראש הממשלה רבין ז"ל, את מבצע אנטבה לשחרור החטופים, בו נהרג אחיו יוני ז"ל. "בלוויה הוא נשא הספד מרטיט לב שלא אשכח כל חיי. זו הייתה הפעם הראשונה בה פגשתי אותו. הוריי ז"ל, אחי ואני, נפעמנו עמוקות מדבריו על יוני, על המבצע, על הקשר לאבותינו ועל זקיפות הקומה של עמנו. באותו רגע נוצר בינינו חיבור עז ומיוחד שאף פעם לא נותק".

ראש הממשלה הזכיר את המחלוקות עם פרס, אך הדגיש כי היחסים הטובים שהתפתחו ביניהם גברו: "על אף ששמעון ואני לא הסכמנו על דברים רבים, חילוקי הדעות לא האפילו על הפגישות הרבות, החמות והמחכימות שקיימנו. החיבה האישית הלכה וגברה מפגישה לפגישה".

נתניהו הוסיף: "שמעון תמיד הביט קדימה. הוא האמין, כפי שאנחנו מאמינים, בקדמה, במדע, בטכנולוגיה, בכוחם של אלה בוודאי לחזק את הביטחון אבל גם לבנות את התשתית העתידית לשלום. אם נטפח את היכולות הללו ונפעל בנחישות נגד אויבי הקידמה, המודרנה תנצח את הברבריות, הטוב ינצח את הרע, והאור ינצח את החושך".

בסיום דבריו אמר ראש הממשלה: "שמעון יקירי, סיפרת שאחת הפעמים הבודדות בהן הזלת דמעה הייתה כשקיבלת את הבשורה המרה על נפילתו של יוני אחי באנטבה. אתה בכית אז ואני בוכה עלייך היום. אהבתי אותך. כולנו אוהבים אותך. היה שלום, שמעון, אדם יקר, מנהיג דגול. ננצור אותך בלב האומה ואני מרשה לעצמי לומר בלב האומות".

אובמה בעברית: "שמעון, תודה חבר יקר"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר היום בדברי ההספד כי נוכחותו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס בהר הרצל היא "תזכורת לנושא הלא גמור של השלום". יו"ר הרשות הפלסטינית לחץ את ידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ההלוויה.

לדברי נשיא ארצות הברית, "כבוד גדול להיות בירושלים ולהיפרד מחברי שמעון פרס. הוא הראה לנו שצדק ותקווה הם הלב של הרעיון הציוני. חיים בטוחים לאומה שיכולה להגן על עצמה בעצמה".

אובמה המשיך בדברי ההספד שלו. "פרס חי חיים מלאים של חברים ובעלי ברית, חיים מלאים שמונעים מהנאות קטנות ומחלומות גדולים. אלה היו החיים של שמעון פרס. זו מדינת ישראל. זה הסיפור של העם היהודי במאה האחרונה. הוא התאפשר על ידי דור המייסדים, ובו שמעון פרס. שמעון אמר פעם שהמסר של היהודים למין האנושי הוא שאמונה וחזון יכולים לגבור על כל הקשיים".

נשיא ארצות הברית אמר כי פרס "הרגיש שהוא מוקף באיומים. כשמשפחתו קיבלה את האפשרות להגיע לפלשתינה, שמעון נשאר יהודי. בעזרת האמונה הוא מצא את הבית, את המטרה, את הערך לחייו. הוא היה נער כשסבו נשרף על ידי הנאצים. כך, מגיל צערי הוא היה עד לאכזריות שבה קבוצה אנשים יכולה לעשות דה הומניזציה לקבוצה אחרת, לאנטישמיות".

לדברי אובמה, "הוא עשה החלטות קשות, הוא הפריח את השממה, ובמדינה הקטנה הזאת הוא הפך את העולם למקום טוב יותר לא רק למי שכאן, אלא לכולם מסביב לעולם. בשביל הדור הצעיר, שמעון כנראה ייזכר בגלל תהליך השלום שמעולם לא הגיע לסיום. המבקרים יטענו שהוא לא הכיר בכישלונות או שיגידו שהוא סירב לראות את המציאות, הם יקראו לו נאיבי, אבל אני יודע מהשיחות שלי עמו שהוא מעולם לא היה נאיבי. לראיה, המשפחה שלו שנעלמה בשואה, הוא הבין בדיוק כמה קשה השלום יהיה. הוא אמר 'ניצחנו את כולם, אבל לא ניצחנו את הניצחון הגדול ביותר להשתחרר מהצורך לנצח'".

פרס האמין, לפי אובמה, "שישראל היא לא רק בית לאומי ליהודים, אלא למוסר ולערכים של היהדות. 'היהודים לא נולדו לשלוט באחרים', הוא אמר. מהיום הראשון אנחנו נגד עבדים ואדונים. הוא מצא חדר בלב לאחרים שסבל. הוא ידע איך זה להיות מטרת ההתאכזרות. גם במשא ומתן הוא התעקש שהפלסטינים צריכים להיות שווים ליהודים. בגלל חוש הצדק שלו, ההבנה של ביטחון ישראל, ההבנה של המשמעות של ישראל, הוא האמין שהציונות היא ההגנה הטובה ביותר".

הנשיא אמר כי "התכנסנו כאן בידיעה ששמעון מעולם לא ראה את חלום השלום מתגשם. האזור עובר תקופה כאוטית. ועדיין, הוא לא חדל מלחלום ולא חדל מלעבוד. כשהגעתי לעבוד עם שמעון, הייתי הנשיא האמריקני העשירי מאז קנדי שישב עמו. העשירי שהוקסם ממנו, מהתכניות שלו לעתיד. בדרכים רבות הוא הזכיר לי ענקים אחרים שפגשתי, כמו נלסון מנדלה, המלכה אליזבת. מנהיגים שראו כל כך הרבה עד שהם כבר לא מרגישים צורך להיות פופולריים. כמו שמעון, הם דבקים בדעתם גם אם היא נוגדת את הכלל".

ביל קלינטון: "פרס לא ויתר על דבר"

לפני אובמה, נשא דברים גם הנשיא לשעבר ביל קלינטון. "המבקרים שלו האשימו אותו בנאיביות, בחולמנות, באופטימיות יתר. הם טעו בנאיביות: הוא ידע היטב מה הוא עושה עם האופטימיות שלו. הוא ידע היטב מה הוא עושה עם חולומותיו. הוא לא ויתר על דבר", אמר קלינטון, ידידו הקרוב של פרס לאורך השנים. "שמעתי את נתניהו מדבר על החברות שלהם. היה ביניהם קמפיין מורכב מאוד, אבל שמעון תמיד שמר על הדלת פתוחה".

הוא הוסיף: "פרס דמיין את כל מה שכולנו יכולים לעשות, הוא התחיל את חייו כתלמיד והפך למורה ולחולם הגדול ביותר. הוא חי במצב של תדהמה מתמשכת מהפוטנציאל הבלתי נדלה של כולנו להתעלות על הכעסים, הפחדים והשנאה, להפיק את המרב מהיום ולרתום את ההבטחה של מחר. אין ספר שהיה קשה לפעול כך.

"להמשך חיינו, בכל פעם שאנחנו מגיעים למבוי סתום, כשאנחנו רוצים לעשות טוב -אבל היד שאנחנו מושיטים נפגשת רק במבט קר, אני רוצה שנזכור את החיוך של שמעון פרס - ונדמיין".

גם אבו מאזן הגיע. חברי הכנסת הערביים - לא

אתמול הוצב ארונו של פרס במשכן הכנסת וכ-50 אלף בני אדם חלפו על פניו עד לשעה 23:00. הבוקר הועבר ארונו של הנשיא התשיעי להר הרצל, שם נערך טקס הפרידה ויינשאו ההספדים. בין השעות 12:00 ל-13:30 ייערך טקס הקבורה הממלכתי של פרס בחלקת גדולי האומה. הנשיא התשיעי צפוי להיקבר בין קבריהם של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל וראש הממשלה המנוח יצחק שמיר ז"ל.

בהלוויה משתתפים גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יחד עם בכירים נוספים בהם סאיב עריקאת, שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי, אנדריי אזולאי, יועצו של מוחמד מלך מרוקו, וסגן שר החוץ של טורקיה פירידון סינירלולו. חברי הכנסת מהמפלגות הערביות לא הגיעו. האישים הבולטים מאירופה הם נשיא צרפת פרנסואה הולנד והנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, יורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס, שילווה בראשי הממשלה לשעבר טוני בלייר, גורדון בראון ודייוויד קמרון יחד עם שר החוץ בוריס ג'ונסון ונשיא גרמניה יואכים גאוק ושר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר.

עוד הגיעו ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי, פליפה מלך ספרד, נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן, ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיקו, נשיא קפריסין ניקוס אנסטסאידס ואחרים.