בדיקת "גלובס": ששת מייסדי Plus500 שווים 3 מיליארד שקל

מחברה שעוד רגע "סוגרת את הבסטה", חזרה מפעילת הפלטפורמה למסחר מקוון בחוזי הפרש (CFD) להיות חברת אינטרנט רווחית מאוד, עם מניה שנחטפת כמו לחמניות חמות

חברת Plus500 מוצגת כספונסרית הראשית החדשה של אתלטיקו מדריד / צלם: אתלטיקו מדריד, אתר רשמי
חברת Plus500 מוצגת כספונסרית הראשית החדשה של אתלטיקו מדריד / צלם: אתלטיקו מדריד, אתר רשמי

את מה שעבר על Plus500 בשנה האחרונה אפשר להגדיר כ... מהפך! מחברה שנראה היה שעוד רגע סוגרת את הבסטה, חזרה מפעילת הפלטפורמה למסחר מקוון בחוזי הפרש (CFD) להיות מה שהייתה רגע לפני שהונפקה לראשונה בשוק ההון הבריטי. חברת אינטרנט מבטיחה, רווחית - מאוד רווחית אפילו - אך עדיין שנויה במחלוקת בגלל אופי פעילותה ושיעורי רווחיותה. וכן, מניה שנחטפת כמו לחמניות חמות.

Plus500 , נזכיר, נקלעה באביב 2015 למשבר הכי קשה בתולדותיה. הרשות לני"ע הבריטית (FCA) חשדה שחלק מלקוחותיה מלבינים הון דרך חשבונותיהם אצלה, ואילץ אותה להפסיק לגייס לקוחות באנגליה (השוק העיקרי שלה) ולהקפיא חשבונות של אחרים. כפועל יוצא, חביבת הקהל הפכה כמעט למוקצה מחמת מיאוס. שוק ההון הבריטי, בו הונפקה לראשונה בהצלחה יתרה ביולי 2013, הפנה לה כתף קרה כקרח, והתחושה הייתה שזהו. המניה החלה להתדרדר במורד ההר, טדי שגיא ניסה לרכוש את החברה (בהמשך נחזור אליו), לא הצליח ואז התברר שזו הייתה מהומה על לא מאומה. החברה נוקתה מכל החשדות נגדה וחזרה לפעול כרגיל.

CFD - Contracts for Difference פירושו חוזה על ההפרש שבין מחיר הקנייה של הנכס לבין מחיר המכירה שלו (Bid מול Ask) כשבנכס הכוונה היא לכמעט כל כלי השקעה, החל ממניה דרך סחורה וכלה במטבע חוץ. על הפער הזה גובה החברה עמלה, שהיא המקור העיקרי להכנסותיה.

ואיך ברור שהמהפך של החברה הושלם? כי המניה התאוששה כמו עוף החול. ממחיר שפל של 248 פני במאי 2015, נסקה המניה למחיר שיא של כל הזמנים (!) - 772 פני בספטמבר האחרון. פי 3 מהשפל. וכשמניה בשיא, בעלי העניין מממשים, ומממשים הרבה. Plus500 השלימה בסוף השבוע שלפני החג הצעת מכר שלישית תוך שלוש שנים: חמשת מייסדיה (השישי, שמעון סופר, פרש מהחברה כחצי שנה אחרי ההנפקה הראשונית) מכרו 15.5 מיליון מניות לפי מחיר של 650 פני למניה ותמורת 100.8 מיליון ליש"ט (131 מיליון דולר).

המחיר בהנפקה שיקף דיסקאונט משמעותי לעומת מחיר השוק יום לפני הצעת המכר (13%), וכפועל יוצא המניה איבדה 15% מהשיא והיא נסחרת כעת לפי 658 פני. עיתוי המכירה אינו מפתיע לאור רמות השיא של המניה (בעלי עניין מוכרים בשיא וקונים בשפל), אך הוא כן מעורר תהיות באשר למחויבות של מייסדי Plus500 לעתיד החברה מעתה והלאה. שימו לב לנתון הבא: ששת מייסדיה הגיעו להנפקה הראשונית שלה כשאמתחתם 99% מהונה, וכעת נותרו בידיהם 22%. כלומר, 77% מהון החברה מומש על ידיהם (מניות חדשות בקושי הונפקו ולכן הדילול הוא כמעט אפסי), וזהו שיעור לא מבוטל ואפילו חריג, בקנה מידה ישראלי ובינלאומי כאחד.

כל החמישה שנותרו בחברה עדיין מכהנים בתפקידם, חוץ מגל הבר שפרש מתפקידו כמנכ"ל באפריל האחרון ומסר את המושכות לאסף אלימלך. הבר נותר לכהן כדירקטור ניהולי.

מנתקים או לא את חבל הטבור, Plus500 הפכה את ששת מייסדיה למיליונרים כבדים והם רק בסוף שנות ה-30 או תחילת שנות ה-40 שלהם. מבדיקת "גלובס" עולה כי השישה שווים כיום 2.9 מיליארד שקל, כאשר רק כשליש מהון זה "על הנייר" כלומר במניות שעדיין לא מומשו. היתר במזומן ובדיבידנד כי Plus500 מחלקת דיבידנד בנדיבות. משנת 2010 ועד כה (החברה הוקמה במהלך 2008) חילקה החברה דיבידנד כולל של כמעט 300 מיליון דולר. כעת, לאחר חלוקת הדיבידנדים, היא נסחרת בשוק לפי שווי של מיליארד דולר.

מבין השישה, אלון גונן הוא המייסד שהחזיק בנתח המניות הגדול ביותר והוא צבר הון של 319.3 מיליון דולר (1.2 מיליארד שקל), ברוטו לפני מס. כל השישה, נזכיר, לא ביצעו תכנון מס כלשהו ומשלמים מס רווחי הון כפי שקבוע בחוק הישראלי, 25%. גל הבר, כאמור עד לאחרונה המנכ"ל, צבר 113 מיליון דולר (425 מיליון שקל).

אהה, ובאשר לטדי שגיא: יש לנו קצת תחושה שהוא אוכל את הלב על שלא הצליח לרכוש את החברה, ואילו מייסדי Plus500 אומרים לעצמם "איזה מזל שלא מכרנו". שגיא, שלא פעם ולא פעמיים אנחנו מדגישים כאן כי האיש יודע מתי למכור ומתי לקנות, ניסה לרכוש את Plus500 לפי מחיר של 400 פני למניה (!), 40% מתחת למחיר הנוכחי. מייסדי Plus500, שהמשבר הרגולטורי הכניס אותם לסוג של שוק ושגיא היה אז כמו האביר על הסוס הלבן, כמעט מכרו אותה בזול. יד הגורל, או יד הרגולטור או פשוט התפכחות לשמה הכשילה את העסקה. שגיא יכול להתנחם קמעה בעובדה שמניות Plus500 שפלייטק רכשה בזמנו (פלייטק נמנית על קבוצת טדי שגיא) שוות הרבה יותר. 9.9% שנרכשו תמורת 65 מיליון דולר ושוות כעת 100 מיליון דולר. זה גם משהו.

עכשיו גם בישראל: Plus500 קיבלה רישיון לפעול בארץ

ההתאוששות של מניית Plus500 היא פועל יוצא של התאוששות די מהירה של תוצאותיה הכספיות, פוסט המשבר הרגולטורי. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם גידול שנתי בהכנסות של 25% וגידול של 6% ב-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות). תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עלה ב-40% ועמד על 36.8 מיליון דולר.

שני נתונים שמעידים על החזרה של החברה לשגרה הוא המספר של לקוחות פעילים והמספר של לקוחות חדשים: 104,119 (גידול של 12%) ו-56,929 (גידול של 9%) בהתאמה, בגין כל מחצית. החברה השקיעה לא מעט כדי לרכוש לקוחות חדשים (השקעה באמצעי שיווק ומכירה), ולכן שולי הרווחיות ירדו לעומת המחצית המקבילה אשתקד (ראו גרף). באשר לרבעון השלישי ציינה החברה כי הוא "ממשיך להיות חזק". החברה תמשיך לחלק דיבידנד בשיעור של 60% מהרווח הנקי, לא כולל דיבידנד מיוחד שתלוי בתוצאות הכספיות.

עוד עולה מדו"חות החברה כי במחצית הראשונה של השנה השוק הבריטי היה אחראי ל-18% מההכנסות לעומת 15% בכל 2015.

ומבריטניה לישראל: ערב החג הודיעה Plus500 כי הרשות לני"ע בישראל העניקה לחברה רישיון להפעיל את הפלטפורמה שלה בארץ. עד לקבלת רישיון זה, פעלה החברה בישראל (הפעילה אתר בעברית) ללא פיקוח של הרשות לני"ע, אך הייתה חוקית לחלוטין.

המתווה שהוגדר על ידי הרשות לני"ע היה שכל החברות שפעלו בתחום בישראל יכלו להגיש בקשה וכל עוד הגישו בקשה לרישיון ישראלי ועמדו בדד ליין שלה (ממאי 2015) בתנאי הרישיון שהוגדרו יוכלו לפעול בישראל עד אשר הרשות תחליט אם יקבלו או שמא לא יקבלו רישיון בארץ.21 חברות הגישו במאי 2015 בקשה לרישיון בישראל ולבסוף הוחלט בשבוע שעבר להעניק רישיונות ל-5 חברות בלבד.

כעת, כאמור, Plus500 היא בין החברות הראשונות שיוכלו להפעיל זירת מסחר ב-CFD בתחומי ארץ הקודש. השוק הישראלי כנראה לא יהווה עבור Plus500 מנוע צמיחה מהותי - בכל זאת, הוא קטן - אך עכשיו לפחות היא תוכל לפעול בו תחת מסגרת רגולטורית. כמו כן, קיבלה החברה רישיון דומה לפעול בניו זילנד, ובה היא תפעל דרך חברת הבת האוסטרלית שלה. Plus500 כבר פעילה באוסטרליה, כך שהחדירה לשוק הניו זילנדי תהיה די קלה עבורה.

המיליונרים   של Plus500
 המיליונרים של Plus500

המספרים של Plus500
 המספרים של Plus500