חודש שלילי נוסף בקרנות הנאמנות: 400 מ' ש' נפדו בספטמבר

שווי סך הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות בישראל הצטמק ב-5% מתחילת השנה לכ-217 מיליארד שקל ■ מעל 1.85 מיליארד שקל נטו נפדו מתעודות הסל

בספטמבר, שנעל את הרבעון השלישי של 2016, רשמו קרנות הנאמנות חודש שלילי נוסף, שמתווסף לשורה ארוכה למדי של חודשי פדיונות בשנתיים האחרונות. לאחר חודשיים חיוביים של גיוסים, מעודדים אך לא דרמטיים, שבו מנהלי קרנות הנאמנות להציג פדיונות מצרפיים, שהסתכמו בכ-400 מיליון שקל. בעקבות כך, שווי סך הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות בישראל הצטמק בחודש החולף במידה קלה לכ-217 מיליארד שקל.

מדובר בקיטון של יותר מ-5% בהיקף כלל הנכסים המוחזקים עבור לקוחות קרנות הנאמנות ביחס לתחילת השנה הנוכחית, אז נוהלו נכסים בשווי של כ-229 מיליארד שקל. יחד עם זאת, עבור מנהלי קרנות הנאמנות הרבעון השלישי הוא חיובי למדי, כשבמשך שני שלישים ממנו נרשמו יצירות ברמת השוק. במהלך הרבעון גדל שווי הנכסים המנוהלים בשוק זה בכ-1% ביחס לסך של פחות מ-215 מיליארד שקל שנוהלו בקרנות הנאמנות בתום הרבעון השני.

עיקר הפדיונות - בקרנות הכספיות

התמונה ברמת השוק אף הופכת לחיובית למדי כשמנתחים מהיכן הגיעו הפדיונות והגיוסים. כך, בחודש החולף נרשמו פדיונות של יותר מ-600 מיליון שקל בקרנות הכספיות, שממשיכות להיות חלופת השקעות חסרת אטרקטיביות ברמות הריבית השוררות כיום, כשלצד זאת נרשמו פדיונות של כמעט 200 מיליון שקל גם בקרנות המחקות. מנגד, בקרנות המסורתיות נרשמו גם בספטמבר גיוסים, כשהן גייסו סכום מצרפי של כ-450 מיליון שקל. ובכל זאת, גם התמונה החיובית הזו קצת מסויגת וזאת משום שבחודשיים שקדמו לספטמבר נרשם בקרנות המסורתיות גיוס מצטבר של כ-2.1 מיליארד שקל.

"גם בחודש החולף עיקר הגיוסים התמקד בקרנות אג"ח כללי, אשר גייסו כ-450 מיליון שקל", מציין גורם באחד ממנהלי קרנות הנאמנות בשוק, "וזאת בעוד שהגיוס בקרנות קונצרניות המשיך להיחלש משמעותית מכ-840 מיליון שקל, לכמחצית מזה באוגוסט, ולכ-315 מיליון שקל בלבד בספטמבר". אותו גורם הוסיף כי "האפיקים שמוסיפים להיות דומיננטיים הם קרנות מניות בארץ, עם גיוס של 320 מיליון שקל והקרנות הגמישות, עם גיוס של 280 מיליון שקל".

ועוד כמה מילים לגבי הקרנות הכספיות, שנפדו מהן כמעט 7 מיליארד שקל השנה: כיום מנוהלים באפיק זה כ-20.4 מיליארד שקל בלבד, וזאת לעומת שיא של כ-61 מיליארד שקל, שנרשם לפני שנתיים בלבד - ביולי-ספטמבר 2014. צניחה אדירה של כ-67% בהיקף הנכסים בקרנות אלה בתקופה זו.

תשואה ממוצעת של 3.4% השנה

ומה מבחינת המשקיעים באמצעות קרנות הנאמנות? גורם אחר בשוק זה מסביר כי "ספטמבר היה חודש סביר למשקיעים בקרנות הנאמנות באפיקים המנייתיים, בארץ ובחו"ל, ששמרו על יציבות", תוך שהוא מסביר כי "האפיקים מניות בארץ והקרנות הגמישות מובילים את טבלת התשואות מתחילת השנה, עם עלייה ממוצעת של כ-8%".

כך, הוא ממשיך, "בסיכום חודשי תעשיית קרנות הנאמנות כולה הניבה למשקיעים בה תשואה ממוצעת שלילית, נמוכה, בשיעור של מינוס 0.25%, כשמתחילת השנה מדובר על תשואה ממוצעת של 3.4%", כאשר "כל האפיקים בתעשיית קרנות הנאמנות הניבו תשואות ממוצעות חיוביות עד כה ב-2016".

ומה לגבי השחקנים עצמם? מתחילת השנה ארבעה גופים בולטים לחיוב ואליהם ניתן לצרף עוד שני גופים קטנים. נתחיל עם המגייס הגדול ביותר עד כה השנה: אילים, בניהול קובי שגב, שגייס בספטמבר כ-550 מיליון שקל כך שמתחילת 2016 הוא גייס סך מצטבר של כ-3.6 מיליארד שקל. באילים, שכבר מנהלים כ-8.4 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, מציינים כי "הפורטפוליו של אילים אינו כולל מוצרים גנריים כגון קרנות כספיות או מחקות, משום שבהם אין ערך מוסף לניהול ההשקעות המקצועי של החברה המבוסס על יכולות ייחודיות של אנליזות ומחקר".

לא רחוק ממנה ישנו מצטיין עקבי נוסף בשוק הנאמנות: בית ההשקעות מור, שאת הקרנות שלו מנהל אלי לוי. בסוף ספטמבר מור, שגייס מתחילת השנה כ-3 מיליארד שקל, כבר נמצא מעל רף 10 מיליארד שקל נכסים מנוהלים בקרנות. כך, אילים ומור - המגייסים הגדולים והשמות החמים של שוק קרנות הנאמנות זה זמן - נמצאים עתה בעשירייה הראשונה של השחקנים הגדולים בתחום ניהול קרנות הנאמנות (מקום 10 ו-8, בהתאמה).

לצדם בולט גם בית ההשקעות אנליסט שגייס החודש 193 מיליון שקל לקרנות המסורתיות שלו, כשמתחילת השנה מדובר על גיוס מצטבר של כ-1.2 מיליארד שקל לקרנות אלה. לצדו יש לציין לחיוב את הגוף הגדול היחיד שמגייס בקרנות המסורתיות - מיטב דש, שגייס לקרנות המסורתיות כ-1.3 מיליארד שקל, נטו, מתחילת השנה. עוד במגייסים הגופים הקטנים יותר: רוטשילד, סיגמא ומודלים, שגייסו מתחילת השנה מאות מיליוני שקלים, כל אחד.

מהצד השני השנה ממשיכה להיות קשה עבור כמה מהשמות הבולטים בענף ובראשם הראל פיא, אקסלנס (שלאחרונה נודע כי הוא צפוי לאבד את פעילויות הגמל וההשתלמות שלו לטובת קבוצת הפניקס ששולטת בו) ואלטשולר שחם - שעד לא מזמן היה מכוכבי הענף.

הטלטלה בשוק תעודות הסל נמשכת

ולסיום, כמה מילים על שוק תעודות הסל, שבו מנוהלים כיום נכסים בשווי של כ-96.4 מיליארד שקל, ושבו מורגשת - עדיין - מגמת הפדיונות. "שוק תעודות הסל בישראל ממשיך בטלטלה ובמגמת הפדיונות", אומר רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר. סולומון מוסיף כי "בספטמבר נפדו מעל 1.85 מיליארד שקל בנטו מתעודות הסל", כש"עיקר הפדיונות הם בתעודות על מדדי מניות בארץ (כ-750 מיליון שקל), תעודות על מדדי מניות בחו"ל (כ-485 מיליון שקל), ותעודות פיקדון (כ-410 מיליון שקל)".

עוד ציין סולומון כי "השיא של ענף תעודות הסל עמד על היקף נכסים מנוהל של 121.6 מיליארד שקל, שנרשם בפברואר 2015", כאשר "מתחילת 2016 נפדו מתעודות הסל כ-7.8 מיליארד שקל, מתוכם כ-4.3 מיליארד שקל פדיונות בתעודות על מדדי מניות בחו"ל, כשמנגד היו גיוסים של כ-600 מיליון שקל, בתעודות על מדדי מניות בארץ".

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות  ספטמבר 2016
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות ספטמבר 2016