פרופסור להיסטוריה שחזה במדויק את תוצאות ההצבעה לנשיאות מאז 1984:

"טראמפ מועמד שובר-תקדימים באופן כה מסוכן, שהוא עלול להפוך על פיו את פסק הדין של ההיסטוריה - ולנצח"

הכוחות המשפיעים על הבחירות לנשיאות בארה"ב פועלים לטובת ניצחונו בקלפיות של מועמד המפלגה הרפובליקאית, דונלד טראמפ - אך אפילו מודלי חיזוי מוכחים ניצבים בפני "הבחירות הקשות ביותר לחיזוי מדויק עד כה". כך טען אתמול (ד') פרשן פוליטי שהצליח לצפות תוצאות בחירות במשך שלושים שנה.

אלן ליכטמן, פרופסור להיסטוריה באמריקן יוניברסיטי בוושינגטון, צפה במדויק את תוצאות ההצבעה לנשיאות ארה"ב בקלפיות מאז שמועמד המפלגה הרפובליקאית רונלד רייגן הביס את יריבו הדמוקרטי וולטר מונדייל ב-1984. למרות שיש חשיבות למספר פתקי ההצבעה שמשלשלים המצביעים לקלפיות בעבור כל מועמד, אין מספר זה קובע בסופו של דבר את זהותו של האדם שייכנס לבית הלבן. בתהליך הידוע כ"חבר האלקטורים", מוכרז כמנצח המועמד שזכה בתמיכת רוב מבין 538 מחברי חבר האלקטורים. לכל אחת מהמדינות בארה"ב, וכן למחוז הפדרלי קולומביה, יש מספר מסוים של קולות בחבר האלקטורים, והמועמדים צריכים לצבור כמה שיותר מהקולות האלה בכל אחת מהמדינות ביום הבחירות.

הניתוח של ליכטמן, "מפתחות לבית הלבן" (Keyes to the White House) צופה ניצחון בקלפיות לטראמפ. מודלים אחרים מעניקים סיכויי ניצחון משמעותיים להילרי קלינטון, יריבתו הדמוקרטית. ליכטמן הצטרף לפורום השווקים העולמיים של רויטרס כדי לדון בפרשנותו למסע הבחירות 2016. להלן קטעים מהשיחה:

מדוע אתה מחשיב את טראמפ לבעל הסיכויים לנצח?

ליכטמן: "לגבי התחזית שלי, מערכת 'המפתחות' שלי מבוססת על 13 שאלות נכון/לא נכון שבהן תשובת 'נכון' מצביעה על בחירה מחדש של מפלגה שכבר נמצאת בבית הלבן - הדמוקרטים. יש להם בדיוק 6 'מפתחות' 'לא נכון' נגדם - בדיוק המספר המספיק לצפות את תבוסתם. עם זאת, ציינתי גם שטראמפ הוא מועמד שובר-תקדימים באופן כל כך מסוכן, שהוא עלול להפוך על פיו את פסק הדין של ההיסטוריה ולנצח נגד כל הסיכויים. האמיתות העובדתית של הצהרותיהם של שני המועמדים נבדקו באופן חוזר ונשנה בידי מקורות עצמאיים, ומספר השקרים שלו עולה באופן עצום על מספר השקרים שלה".

עד כמה חשובה סוגיית ההגירה בקביעת תוצאות הבחירות?

"לדעתי, ההגירה היא סוגיה חשובה מאוד. אמריקה היא אומה של מהגרים, ובמשך יותר מ-200 שנה זכו המהגרים ליחס משפיל: הצרפתים, האירים, היהודים, האסיאתים, המקסיקאים ועכשיו המוסלמים. לכל אחד משני המועמדים יש גישה שונה באופן מהותי להתמודדות עם הסוגיה".

מה ציפייתך לגבי שני העימותים הבאים?

"טראמפ חייב לשכנע את הבוחרים שיש לו את הטמפרמנט, הידע והרקע להיות מנהיג מהימן ויעיל. הוא יכול לנסות לעשות זאת מבלי לאבד את בסיס האוהדים שלו, שלעולם לא ינטוש אותו. העימות הראשון היה בהחלט הזדמנות מוחמצת לטראמפ, וייתכן שיהיה לו קשה לזכות שוב בהזדמנות כזו. אובמה הפסיד בעימות הראשון שלו נגד מיט רומני ב-2012, אך בכל זאת לבוחרים לא היו כל כך הרבה ספקות לגביו כמו שיש להם לגבי טראמפ. במונחי טמפרמנט, הוא יכול ללמוד מסגנו המיועד, פנס, אבל לטראמפ קשה מאוד להתכונן לעימות או לשמור על השליטה העצמית שלו".