"הנפקת חברת הנפט של סעודיה תמשוך את הנפט ל-60 דולר"

אלה פריד מלאומי שוקי הון: "ההנפקה היא אחד המנועים של עליית מחירי הנפט" ■ "הסעודים שואפים להנפיק את החברה כשהנפט בערכים של יותר מ-55 דולר"

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אם היינו שואלים אנליסטים בחודשים האחרונים על הכיוון של מחירי הנפט הרי שרובם היו מספידים את ה"זהב השחור", הנפט   נראה שהחל להתבסס עמוק בתוך 40 הדולר לחבית ונראה היה שהתאוששות שלו, אם תהיה, תגיע בעוד שנים רבות.

בוועידת אופ"ק האחרונה נעשה הלא יאמן וההדלפות מהדיונים היו כי המדינות החברות בארגון הסכימו על קיצוץ התפוקות, עוד לא ידוע איך יקוצצו התפוקות, איזו מדינה תיפגע מהתהליך ואם בכלל הוא יצא לפועל ואיך - אך בשוק הסחורות החל מומנטום שמושך את מחירי הנפט מעבר לרמת 50 הדולר לחבית.

בשיחה עם "גלובס" שופכת אלה פריד, אנליסטית בכירה בתחום האנרגיה בלאומי שוקי הון, אור על תהליך כמעט היסטורי שעובר על שוק הנפט העולמי וכן, זה קורה עכשיו: "השאלה הגדולה היא מה הסעודים מחליטים, בשעות האחרונות מתפרסמות ידיעות בעיתונות הבינלאומית שהסעודים החליטו לקדם את הנפקת הענק של אראמקו, חברת הנפט הלאומית. מדובר על חברה בשווי של טריליון עד 2 טריליון דולר והיא אחראית על כל תעשיית הנפט הסעודית. ערב הסעודית מדברת על הנפקה של כ-20% ממניות החברה שיביאו להכנסה של 200 מיליארד דולר לממלכה".

כדי שהנפקה בסדר גודל כזה תצא לפועל צריכים לקרות כמה דברים חלקם פוליטיים אבל חלקם כלכליים, החלק הכלכלי מדבר על כך שכדי שהממלכה תמקסם את שווי החברה על מחיר הנפט לנוע בטווחים של 50-55 דולר ואף 60 דולר לחבית ולהתבסס ברמות האלה לטווח הבינוני. "ההנפקה הזו אמורה להיות הביטוי האולטימטיבי לעליית מחירי הנפט והיא גם ההנעה שלהם. זה ברור שהסעודים שואפים להנפיק את החברה כשהנפט בערכים שהם יותר מ 50-55 דולר לחבית. כדי להצליח בהנפקה הם צריכים להביא את מחירי הנפט לרמה הזו ולהשאיר אותה שם כמה חודשים.

"הדיבורים על ההנפקה הם כבר חצי שנה והם מהווים את הסמן של לאן הולכים המחירים לטווח קצר ובינוני. בפאן הפנים-פוליטי של הדברים צריך לזכור שלפני חצי שנה התחלף שר הנפט הסעודי, שר הנפט הקודם נתפס כמאוד סמכותי והוא ביטא עמדה אחת נחרצת של להפיל את המחירים כדי לקפל את השותפות במדינות אופ"ק ולמעשה, מנקודת מבט סעודית, זו הקרבה של הטווח הקצר על חשבון הטווח הבינוני והארוך.

"ברגע שהוחלף שר הנפט זה היה איתות שסעודיה מדברת ביותר מקול אחד על מחירי הנפט ומכבש הלחצים הפנים-מדינתי החל לפעול, מבית המלוכה התחילו לדבר על מחירי הנפט ושר הנפט החדש החל לדבר על המחירים ובסך הכל נראה שהסעודים ממצמצים ראשונים במשחק הזה. לכאורה, הם השיגו שיתוף פעולה מהאיראנים והרוסים על ויסות כמויות הנפט אבל בפועל לא ברור כמה שיתוף הפעולה הזה יצא לפועל ויש לכך כמה סיבות:

■ הגירעון שלהם גדול מאוד ומסלול של הנפקת אג"ח בהיקף של 15 מיליארד דולר שיעזור להם לטפל בגירעון כנראה לא יצא לפועל בגלל השינויים    הפוליטיים בארה"ב ולכן הם הגיעו למסקנה שעדיף להם לאושש את המחירים, זה לא אומר שהם לא יפילו את המחירים שוב, אבל כרגע הם מוכנים להתחיל לווסת.

■ הנפקת ARAMCO - אם ההנפקה מתקדמת אנחנו יכולים להיות בטוחים שהמחירים יחזיקו ברמות של 55-60 דולר בטווח הבינוני וזה נתמך על ידי ביקושים שהתאוששו בעיקר מהמזרחי אבל לסעודיה יש את עוצמה שיכולה לעצור את זה הראלי בנפט.

"כרגע נראה שהבחירה ללכת על ההנפקה ויש אנליסטים שאומרים שההנפקה תכלול גם את הפעילויות הנלווית אבל גם את זיכיונות הנפט הסעודי וזה נותן אינדיקציה למה הנפט עולה. האינדיקציה הזו מקבל אישוש עם מחקר של ווד מקינזי שהתחזית שלה טוענת שבמחצית השנייה של 2017, אז תצא ההנפקה לפועל והנפט יגיע ל-55-60 דולר, זה מאוד פוליטי ומאוד הפכפך."

עם הצטברות הידיעות על כוונת הסעודים למכור את מניות אראמקו לציבור, התגברה הציפייה בוול סטריט לנתח שמן במיוחד: עמלות החיתום שייגזרו בעקבות ההנפקה.

גופי החיתום של בנקי ההשקעות הגדולים בעולם צובאים בחודשים האחרונים על חצר המלכות הסעודית, בתקווה לתפוס מקום בשורת החתמים שילוו את ההנפקה. המוביל במירוץ, נכון לדיווחים בארה"ב, הוא ג'יי.פי מורגן צ'ייס, שמלווה את משפחת המלוכה הסעודית במספר רב של פעולות פיננסיות שביצעה בשווקים בשנים האחרונות.

יש הסוברים כי ג'יי.פי מורגן, שזכה כבר לכינוי "בנק ההשקעות הממלכתי", ביסס את נוכחותו בסעודיה מזה תקופה ארוכה כשהמטרה הסופית היא הובלת פעילות החיתום בהנפקת אראמקו. כך או כך, החתמים בהנפקה צפויים לקבל שכר טרחה דמיוני של כ-200 מיליון דולר.