בגלל הקלטת של טראמפ: הקמפיין הרפובליקאי מתפורר

טראמפ ממשיך לעורר סערה: "לאיוונקה יש תחת יפה"; מין בשלישייה? "למה לא? הרי כולנו עשינו זאת. מה אנחנו, תינוקות"? ■ טראמפ: "0% סיכויים שאפרוש" ■ העימות השני בין טראמפ לקלינטון - מחר לפנות בוקר

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הקמפיין לנשיאות של המפלגה הרפובליקאית מתחיל להתפורר בגין קלטת הסקס של מועמד המפלגה, דונלד טראמפ, שנחשפה אתמול (שבת) בהדלפה אסטרטגית ל"וושינגטון פוסט". עשרות מחוקקים ובכירים רפובליקאים אחרים קוראים לטראמפ לפרוש מהמירוץ או הודיעו שלא יצביעו בעדו, והמועמד לסגן נשיא, מייק פנס, נוצרי אדוק, הכריז שהוא "אינו יכול למחול או להגן" על התבטאויות המיזוגניות, הוולגריות והפוגעניות של טראמפ שנחשפו בקלטת.

ההתנערות של מי שמייחל להיות סגן נשיא מהבוס המקווה שלו מסתמנת כאחד מהמסמרים הראשונים בארון הקבורה של התקוות הרפובליקאיות לחזור לבית הלבן בינואר 2017, אחרי שמונה שנות רזון מחוץ לאחו הירוק של הזרוע המבצעת בוושינגטון.

אנליסטים ושדרים רבים אמרו אתמול, כי הנחת העבודה שלהם היא שבסוף השבוע נחתם גורלו של טראמפ והחל המירוץ לנשיאות של שנת 2020. כך נאה וכך יאה שבחירתה של הילארי קלינטון לנשיאה הראשונה של ארה"ב נעשתה ודאית בגלל חשיפת יחסו המשפיל של המועמד הרפובליקאי לנשים, שמוחזקות בעיניו כצעצועים זמינים, יצורים כנועים שתמיד אפשר להכפיפם, כתב בעל הטור גלן תראש ב"פוליטיקו".

אור ליום ב' (שעון ישראל), מתוכנן להיערך העימות השני בין טראמפ לבין יריבתו הדמוקרטית בסיינט-לואיס, וטראמפ הבהיר כי אין ספק שהוא ישתתף באירוע. אך צ'אק טוד, הפרשן הפוליטי הפופולרי של רשת NBC, אמר אמש, כי יש "סיכוי של 50%" שטראמפ לא יהיה נוכח. לדבריו, גם אם המועמד יגיע, השתתפותו לא תשנה לכאן או לכאן מפני שהמירוץ כבר הוכרע לטובת קלינטון.

על פי הערכות אחרות, העימות יהיה ההזדמנות האחרונה של טראמפ להציל את מועמדותו והוא יילחם בשיניים ובציפורניים כדי להכתים את המועמדת הדמוקרטית ולערער את האמון בה. הוא אותת אמש שוב על הטקטיקה שלו: להעלות מאוב את ההרפתקאות המיניות של ביל קלינטון בעבר ואת מסע ה"הכפשות והאיומים" של הילארי קלינטון נגד השותפות לכאורה של בעלה.

טראמפ העתיק לחשבון הטוויטר שלו ציוץ של אחת חואניטה ברודריק, שטענה שביל קלינטון אנס אותה ב-1978. על פי הציוץ של ברודריק, החלטתה של הילארי קלינטון להגן על בעלה באותה תקופה היתה "מעשה נורא".

כמה גורמים דמוקרטים אמרו ל"וושינגטון פוסט", שטראמפ יגיע לעימות עם הלך רוח של "חיה פצועה", והלך רוח זה עלול עלול להגדיל את הסיכון לקלינטון - ולטראמפ עצמו. "מעודי לא ראיתי מועמד שנכנס לעימות כשכל כך הרבה מונח על כף המאזניים מבחינתו", אמר הפעיל הדמוקרטי הוותיק ג'יימס קארוול, שהיה יועצו של ביל קלינטון. "טראמפ שמן מדי. הוא זקן, עייף ובמצב רוח מחורבן. אלה יהיו 90 דקות ארוכות מבחינתו".

השאלות שמעוררות סקרנות הן מה מצבו הנפשי של טראמפ לפני העימות בעקבות חשיפת הקלטת, והאם הוא יהיה מסוגל להפגין יציבות וקור רוח לנוכח פרובוקציות פוטנציאליות של קלינטון ושל חלק מהקהל באירוע. העימות מתוכנן כ"אסיפת עם", שבה הנוכחים מפנים שאלות ישירות לעבר המועמדים תחת פיקוח והנחיה של שני עיתונאים.

בדיווח מרתק על מה שמתרחש עתה במעונו של המיליארדר בשדרה החמישית, כותב "ניו-יורק טיימס", כי טראמפ נראה "נרעש" וכי הוא צופה בבעתה ובאי-אמון כיצד מסקרים ערוצי החדשות את השלכות החשיפה של קלטת הסקס שלו. הדיוווח מיוחס לאנשים שעובדים בצוות של טראמפ.

בראיון טלפוני ל"טיימס" בשבת דחה המיליארדר קריאות של רפובליקאים בכירים שיפרוש מהמועמדות. "בחיים אני לא אפרוש", הוא הכריז. "לא שמעתי אף אחד שדורש ממני לעשות זאת, וזה לא יקרה, לא יקרה. ככה אני. אני נשאר בעסק עד הסוף". יתר על כן, טראמפ משוכנע שהוא יזכה בבחירות: "בוודאי שאנו יכולים לזכות. יש לי תמיכה אדירה. אני חושב שאנשים לא מעריכים מספיק את הנאמנות של תומכיי".

על מצוקתו הנוכחית הוא אמר: "כבר עברתי דברים כאלה. קוראים לזה 'חיים'. אני מבין את החיים וכיצד להמשיך. אתה פשוט מתגבר על בעיות. אלה החיים והם תמיד מעניינים". לדבריו, הילארי קלינטון כל כך גרועה עד שהוא חייב לרוץ נגדה. אם היה מועמד דמוקרטי אחר, אולי הוא היה חושב אחרת.

למרות האופטימיות של טראמפ, הממסד הרפובליקאי החל לזנוח אותו והשלים למעשה עם תבוסה במירוץ לנשיאות ב-2016. טראמפ נראה עתה במפלגתו כסחורה פגומה, שלמרבה הצער אי אפשר להחזירה לחנות. בראש סולם העדיפויות של המפלגה מוצב עתה הצורך לשמור על הרוב הרפובליקאי בסנאט ובבית-הנבחרים.

מומחי הבחירות של המפלגה חוששים שקלטת הסקס, יחד עם נפילת טראמפ בסקרים בשבועיים שחלפו, הרבה לפני השערוריה החדשה, תגרום לבוחרים רפובליקאים, שלא לדבר על עצמאיים, לזנוח לא רק אותו אלא גם מועמדים רפובליקאים לשני בתי המחוקקים.

למעשה, במפלגה הרפובליקאית מתנהלת עתה "מלחמת אזרחים" בין הרוב שרוצה להיפטר מטראמפ לבין מיעוט שמוסיף לתמוך בו, לדברי אנליסטים. הם מגדירים את המצב במפלגה כ"כאוס מוחלט". עתה, איפוא, כל רפובליקאי לעצמו. כמעט בבת-אחת נהפך טראמפ למבחן ליטמוס לפוליטיקאי הרפובליקאי: לתמוך בטראמפ או לצאת נגדו?

האם התנערות מהמיליארדר היא המסלול הנכון לגבעת הקפיטול, או דווקא שמירת אמונים לקבלן מניו-יורק תהיה נוסחת ההצלחה? מספר הולך וגדל של רפובליקאים מהמר על האופציה הראשונה, ונראה שאחד מהם הוא מייק פנס, סגנו המיועד של טראמפ ששאיפתו לרוץ לנשיאות אינה סוד.

פנס הכריז פעם שהוא קודם כל נוצרי ורק אחר-כך רפובליקאי, והמשך תמיכתו בטראמפ עלול לערער את דימויו בעיני ציבור הגדול של אוונגלים ומצביעים אחרים שהתנ"ך והברית החדשה הם המדריכים הפוליטיים שלהם. כסגן נשיא מיועד, תפקידו של פנס להגן על המועמד לנשיאות, אך הוא התנער אתמול מחובה זו לאחר שנחשפה קלטת הסקס. "כבעל וכאב נפגעתי מהמילים ומהמעשים שתיאר דונלד טראמפ בקלטת שלו", הוא אמר בהודעה.

"אינני מוחל על הדברים ואינני יכול להגן עליהם... אנו מתפללים למען משפחתו". כמה מקורות מסרו אמש, שפוליטיקאים רפובליקאים מנסים לשכנע את פנס לנטוש את טראמפ, לטובתו ולטובת המפלגה. יש שקוראים להציב את פנס בראש הכרטיס הרפובליקאי במקום טראמפ, למרות שאין למהלך כזה שום אסמכתא בחוקת המפלגה.

פנס פתח את השערים לפוליטיקאים אחרים שהחליטו לנוס ממחנה טראמפ. בין העריקים הבולטים: הסנטור הוותיק ג'ון מקיין, וקונדוליזה רייס, שהיתה היועצת לביטחון לאומי בממשל ג'ורג' בוש הבן. 35 סנטורים (לרבות כל הסנטוריות הרפובליקאיות בסנט), צירים בבית-הנבחרים ומושלים הצטרפו אליהם. מעידה של טראמפ בעימות תהפוך את זרם העריקים לשיטפון.

טרמאפ מבזה את בתו איוונקה

לא עוזרת לטראמפ העובדה שבכל ההמולה הזו מוסיפים לטפטף דיווחים נוספים על התבטאויותיו על סקס ונשים, לרבות על בתו שלו, איוונקה. ערוץ CNN דיווח, שבראיון עם השוק-ג'וק האווארד סטרן (טראמפ הרבה להתראיין בתכניות של סטרן במרוצת השנים), נשאל טראמפ האם איוונקה עברה ניתוח פלסטי להגדלת השדיים. "לא", השיב טראמפ בגאווה. "למעשה, איוונקה היתה תמיד מפותחת מאוד". (היא היתה אז בת 24).

בראיון אחר הוא דיבר על "התחת של איוונקה". הוא אמר עוד, שלמרות גילו אין לו בעיה לקיים יחסים עם בנות 24, אך הכריז שבעיקרון הוא אינו מוכן לקיים יחסים עם נשים בנות 35 ומעלה. מין בשלישיה? "למה לא? הרי כולנו עשינו זאת. מה אנחנו, תינוקות"?

גם שתי ההתנצלויות של טראמפ אחרי פרסום הקלטת לא הועילו, ולו רק בגלל העובדה שהוא לא טרח לבקש סליחה מאשתו, מלניה. מלניה, מצידה, פרסמה הודעה (שנראית כאילו נכתבה בידי צוות היח"צנים של טראמפ), שבה היא מגנה את דברי בעלה בקלטת אך מודיעה שהיא סלחה לו ושהיא יודעת שהתבטאויותיו אינן משקפות את מי שהוא באמת.

טראמפ שרד אין ספור התבטאויות פוגעניות שהיו קוברות כל פוליטיקאי אחר. יש בו איכות טפלונית. כתמים איכשהו אינם דבקים בו. סלחו לו על קביעתו שרוב המהגרים המקסיקאים נטולי הניירות הם אנסים ורוצחים, או שצריך לאסור כניסת כל המוסלמים לארה"ב. עברה לו בשלום ההערה ששופט היספני אינו צריך לדון בתביעה משפטית נגד אוניברסיטת טראמפ מפני שהוא מוטה נגד החומה שטראמפ מבקש להקים לאורך הגבול בין מקסיקו לארה"ב. נשכח הרגע שבו היא חיקה בזדוניות יוצא דופן עיתונאי נכה.

התבטאויותיו הלעגניות נגד מיס יוניברס שעלתה במשקל, או נגד הבדרנית רוזי אודונל, שאותה כינה "מיס פיגי", איכשהו טואטאו מחוץ לשיח הציבורי אחרי התלקחות תקשורתית שנמשכה בקושי 48 שעות. ייתכן שהכמות האדירה של שערוריות לוהטות, שקרים בוטים והסתבכויות מלוכלכות אחרות של טראמפ פשוט לא מצליחה להיטמע בתודעה הציבורית. מצטבר גודש שאינו בר-קליטה.

אבל לא כך חשיפת הקלטת שהנציחה שיחה פרטית של טראמפ עם מנחה של תכנית רכילות בטלוויזיה ב-2005, שבה הוא התרברב שכ"כוכב" נשים יתנו לו לעשות כל דבר, אפילו "ללפות להן את הכ...", וקבל על הכשלון שלו להכניס למיטה אשה נשואה, למרות ש"ניסיתי להתחיל אתה כאילו הייתי כלבה (מיוחמת), אבל היא לא נתנה לי".

ההתבטאויות הפוגעניות הקודמות של טראמפ תמיד התקבלו אצל חלק מתומכיו כאילו הן מלוות בקריצת עין, שמשמעותה היא 'אני לא ממש מתכוון למה שאני אומר, זה חלק מההצגה; הרי אני אנטי-פוליטיקאי'. אבל לקלטת המודלפת החדשה יש איכות אותנטית. טראמפ האמיתי מוצג לפנינו במערומיו הנפשיים, ללא כסות פוליטית, אפילו בלי עלה התאנה ש'זה רק פוליטיקה'. זה האיש כפי שהוא. קבלו אותו, או לא.

אצל חלק מתומכיו - בעיקר שונאי הילארי שהחליטו להצביע בעד טראמפ ביד אחת, בעוד אצבעות ידם האחרת סותמות את נחיריהם - מתחילה להסתמן עייפות החומר. יש הרבה מה לומר נגד קלינטון, אבל אשת ביבים היא לא.

תומכיו השרופים של טראמפ יוסיפו לדבוק בו, אבל תומכים פחות להוטים יישארו בבית, ואולי אפילו יצביעו בעד המועמדת הדמוקרטית, וזו תהיה מכה קשה לא רק למועמד אלא, כמובן, גם למפלגתו. ההכרה במצב החדש מחלחלת לממסד הרפובליקאי, שמתייחס לטראמפ בסלידה ושומר ממנו מרחק כבר מתחילת המירוץ.

עד עתה פחד הממסד מה"בסיס", הגרעין של תומכי טראמפ שעזר לו לצלוח את מירוץ המכשולים של הבחירות המקדימות והעניק לו את מועמדות המפלגה. אך לא עוד. קול המון אולי כקול שדי, אבל לא כאשר המועמד שלך מדבר, בדיעבד בפומבי, על כמיהתו לאבר המין הנשי.