פיגועי ירי ב-3 זירות שונות בירושלים: שני הרוגים

(עדכון) - המחבל פתח באש מתוך רכב לכיוון אנשים שעמדו בתחנת הרכבת סמוך לגבעת התחמושת, לאחר מכן ירה על עוברי סמוך לקבר שמואל הצדיק ובאישה שישבה ברכבה ■ ההרוגים - אישה ושוטר יס"מ

פיגוע בירושלים/ צילום: רויטרס
פיגוע בירושלים/ צילום: רויטרס

פיגוע ירי אירע הבוקר (א') באזור גבעת התחמושת בירושלים ב-3 זירות שונות. אישה ושוטר יס"מ נפגעו באורח אנוש, ובהמשך נקבע מותם. 

ממד"א נמסר כי בשעה 10:12 הוזעקו כוחות הביטחון לאזור הסמוך לרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים לאחר דיווח על כ-8 פצועים מירי, בהם פצועה כבת 60 במצב אנוש עם פצעי ירי בפלג גופה העליון, שהובהלה לבית החולים הדסה הר הצופים, ושם כאמור נקבע מותה. המחבל נוטרל ונהרג. 

בזירה הראשונה בצומת המטה הארצי, לא רחוק מהמטה הארצי של המשטרה, פתח המחבל באש מתוך רכב לכיוון אנשים אשר עמדו בתחנת הרכבת וחיכו לבואה, ונמלט מהמקום. הוא המשיך בנסיעה במהירות לכיוון צומת קלרמון גנו וירה לעבר אישה שהייתה בתוך רכבה.

המחבל המשיך בנסיעה לכיוון שייח ג'ראח, עצר את רכבו בצד הכביש, ופתח בירי לעבר צוות יס"מ שסייר באזור, כחלק מההיערכות הגדולה של המשטרה באזור לקראת החגים. צוות היס"מ רדף אחריו על אופנועים, ובמהלך המרדף נפצע אחד הלוחמים אנושות מירי, ובהמשך כאמור נקבע מותו.

שוטר נוסף נפגע באורח קל. הלוחמים האחרים פתחו בירי, ניטרלו וחיסלו את המחבל.

חובשים ופאראמדיקים של מד"א העניקו במקום טיפול רפואי למספר פצועים, ביניהם 4 נפגעי חרדה.

לבית החולים הדסה הר הצופים פונו פצועת אנוש כבת 60 עם פצע ירי בפלג גופה העליון, ופצוע קשה כבן 30 עם פצע ירי בפלג גופו העליון. 3 פצועים במצב בינוני פונו אף הם להדסה הר הצופים. לבית החולים שערי צדק פונה בן 68 אשר נפצע בגפיו, ולבית החולים הדסה עין כרם פונו בן 30 אשר נורה בגפיו ושתי פצועות קל. 3 נפגעי חרדה פונו לבית החולים הדסה הר הצופים. שני הפצועים אנוש כאמור מתו בהמשך מפצעיהם. 

על-פי דיווחים של גופי תקשורת בעולם הערבי המחבל היורה הוא גבר בן 39, תושב סילוואן, צמוד לעיר העתיקה. בחמאס מיהרו להגיב לדיווחים על האירוע ואמרו כי "מדובר במעשה אמיץ, זוהי תגובה טבעית על פשעי הכיבוש". לא מדובר בלקיחת אחריות של ארגון הטרור, אלא הודעה שמברכת על הפיגוע ומהללת את המחבל.

 

לפי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, המחבל הוא בעל תעודת זהות כחולה. "לא התקבלו התרעות ממוקדות על פיגוע בעיר", אמר ארדן בביקורו בזירת הפיגוע.

"כשהגענו למקום ראינו מספר פצועים, מיד זיהיתי בתחנת הרכבת אישה מחוסרת הכרה עם פצעי ירי בפלג גופה העליון במצב קשה מאוד", סיפר פרמדיק מד"א רפאל הרבסט. "הענקנו לה טיפול רפואי מתקדם שכלל עצירת דימומים והנשמה ופינינו אותה תוך כדי המשך טיפול רפואי לבית החולים הדסה הדסה הר הצופים".

פרמדיק מד"א אהרון אדלר שהגיע באופנוע טיפול נמרץ לזירה מסר: "כשהגעתי למקום האירוע ברחוב חיים בר לב הבחנתי באישה כבת 60 עם פצע ירי בפלג גופה העליון, היא הייתה מחוסרת הכרה, ללא נשימה וללא דופק. הענקנו לה טיפול רפואי מציל חיים, העלנו אותה לניידת טיפול נמרץ שלנו שהייתה למקום והיא פונתה לבית החולים הדסה הר הצופים כשמצבה אנוש.

"תוך כדי קיבלנו דיווח על פצועים נוספים ברחוב שמעון הצדיק, המשכתי לשם וכשהגעתי ראיתי שני פצועים כבני 30 שסבלו מפצעי ירי, אחד היה בהכרה מלאה ונפגע בגפיים והשני בפלג גופו העליון. לאחר טיפול מהיר בשטח פינינו את הפצועים לבתי החולים. במהלך הפינוי הפצוע טופל לעצירת דימומים, טיפול לכאב ונוזלים".

האירוע התרחש באזור מועד לפורענות שידע לא מעט פיגועים בעבר, מול המטה הארצי של המשטרה. בתקופה האחרונה הייתה רגיעה מסוימת בגל הטרור, במיוחד לאורך ציר הרכבת הקלה בעיר. לאחרונה נערכה המשטרה לאפשרות של הסלמה בפיגועי הטרור, כשההערכה הייתה כי ההסלמה תבוא סמוך להלוויית הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל.

בעקבות האירוע הודיעו בחברת סיטיפס שמפעילה את הרכבת הקלה כי היא פועלת בשירות מקוצר בין תחנת הר הרצל לתחנה המרכזית, ובין תחנת חיל האוויר לתחנת הגבעה הצרפתית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיגוע בפתח ישיבת הממשלה. "לפני דקות אחדות חויינו בירושלים פיגוע ירי של מחבל רכוב. הוא פגע בכמה אנשים. אנחנו עדיין מבררים את הפרטים. הכוחות פועלים בשטח. מבקש לשלוח איחולי החלמה לפצועים. כפי שזה נראה מהדוחות שאנחנו מקבלים, היתה כאן פעולה מהירה ונחושה מאוד של שוטרי משטרת ישראל , שדלקו אחר המחבל וחיסלו אותו".

המחבל, תושב סילוואן בן 39, הואשם רק בשנה שעברה בעבירות שונות של אלימות ותמיכה בארגון טרור. הבוקר הוא היה אמור להתחיל ולרצות עונש מאסר בגין העבירות בהן הורשע.

ב-2015 הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו 14 עבירות של הסתה לאלימות ו-8 עבירות של תמיכה בארגון טרור. על פי המיוחס לו בכתב האישום, הוא החזיק חשבון פייסבוק והיו לו למעלה מ- 2000 חברים ועוקבים שנחשפו לתכני החשבון שהחזיק והפעיל, ובנוסף היה הפרופיל שלו פתוח ונגיש לעיני כל משתמשי הרשת החברתית.

הוא מואשם כי פרסם בחשבונו קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד אזרחים וכוחות הביטחון בישראל, וכן דברי שבח, אהדה עידוד ותמיכה כלפי מעשים כאמור וכלפי עושיהם, וכן פרסם דברי שבח, אהדה, תמיכה והזדהות עם ארגוני טרור שונים, מנהיגיהם וסמליהם והביע תמיכה והזדהות עם מחבלים ומבצעי פיגועים.

התכנים שפרסם המשיב זכו להבעת תמיכה והזדהות על ידי גולשים אחרים שנחשפו אליהם, שחלקם אף שיתפו אותם בחשבונותיהם שלהם. עוד נטען, כי המשיב פרסם את התכנים המסיתים בתקופה מתוחה שבה אירעו חטיפת ורצח שלושת הנערים ומבצע "שובו אחים", חטיפת ורצח הנער מוחמד אבו-חדיר ז"ל, מבצע "צוק איתן", אז חלה הסלמה באלימות של ערבים ישראלים תושבי מזרח ירושלים כלפי כוחות הביטחון ואזרחים יהודים.

בחודש אוקטובר 2015 מחבל בן 19 דקר צעיר חרדי בן 25 באותו המקום, וניסה לחטוף את נשקו של מאבטח הרכבת הקלה. הוא נוטרל לאחר שלוחמי יס"מ השתלטו עליו.

לפני כשנה אירע פיגוע דקירה באותו המקום. מחבלת בת 16 דקרה שוטר מג"ב ופצעה אותו באורח קל. השוטר, שהבחין באישה שעוררה את חשדו בדרך חיים בר-לב, קרא לה לעצור. היא המשיכה בדרכה וכשהבחינה כי הוא מתקדם לעברה, הסתובבה לעברו עם סכין ודקרה אותו. בתגובה, השוטר דרך את נשקו וירה בה. זמן קצר לאחר מכן נתפס פלסטיני בחשד שסייע למחבלת להוציא לפועל את הפיגוע.

בחודש אפריל 2015 מחבל בן 37 מצפון ירושלים דרס למוות בפיגוע דריסה את בנו של הרב אורי שרקי, ואחיו של כתב הדתות בחדשות ערוץ 2, יאיר שרקי. בפיגוע הדריסה נפצעה אישה נוספת באורח קשה. השניים נדרסו כאשר עמדו בתחנת האוטובוס בצומת.

באוקטובר 2014 אירע בתחנת האוטובוס בזירה זו פיגוע דריסה קטלני. תינוקת נהרגה ושבעה בני אדם נפצעו. המחבל, עבד אל-רחמן שלודי בן 21 מסילוואן, המזוהה עם תנועת חמאס, נפצע באורח קשה מירי שוטר ופונה לבית חולים, ומאוחר יותר מת מפצעיו.