ההנפקה החמה של 2017? סנאפצ'ט בדרך לוול סטריט

האפליקציה שזוכה להצלחה יוצאת דופן בקרב צעירים עשויה לקבל תג מחיר של 25 מיליארד דולר ■ ההכנסות הצפויות של החברה ב-2018 - קרוב ל-2 מיליארד דולר

סנאפצ'ט / צילום: בלומברג
סנאפצ'ט / צילום: בלומברג

אפילו אם אתם כבר בני יותר מ-30, אתם לא יכולים יותר להתעלם מסנאפ (לשעבר סנאפצ'ט). לסנאפ כבר יש יותר מ-150 מיליון משתמשים יומיים, רובם צעירים, וייתכן שבקרוב היא תהפוך לכוכבת ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר מאז יצאה עליבאבא לבורסה ב-2014.

החברה האם של סנאפ פתחה בהליכי רישום לעריכת הנפקה ראשונית לציבור, והיא קבעה את הרבעון הראשון של 2017 כתאריך היעד למכירת מניות לציבור. זה יהיה שש שנים לאחר שסנאפ באה לעולם כרעיון לפרויקט כיתתי באוניברסיטת סטנפורד. ההנפקה עשויה לשקף שווי של 25 מיליארד דולר או יותר לסנאפ, לדברי וול סטריט ג'ורנל.

אל תתביישו אם אתם לא מכירים את סנאפ. היישום מאפשר לאנשים לצלם או ליצור סרטי וידיאו קצרים באמצעות מכשירי הטלפון שלהם, ואז לצרף להם כותרות, שרבוטים או הערות משעשעות אחרות ולשלוח את "צילומי הבזק" האלה לידידים. אנשים יכולים גם לאסוף את צילומי הבזק שלהם ל"סיפורים" שמשמשים כיומן ויזואלי לתיאור היום שעבר עליהם.

צילומי בזק וסיפורים לא נועדו לשמש כתיעוד שיישמר לצמיתות כמו פוסטים בפייסבוק, אלא כפיסות מידע ארעיות שמפסיקות להתקיים לאחר 24 שעות לכל היותר.

פיסות מידע ארעיות אלה זוכות לקהל אדיר ומכור. כ-235 מיליון בני אדם משתמשים בסנאפ מדי חודש להערכת בלומברג אינטליג'נס - מספר נמוך בהרבה לעומת 1.71 מיליארד המשתמשים החודשיים של פייסבוק, אך מספר שהולך ומתקרב לטוויטר. ומשתמשי סנאפ הם מורעלים. משתמשי סנאפ מבלים בממוצע 10 דקות ביום עם היישום, על פי ניתוח של קנטור פיצג'רלד, לעומת 6.4 דקות למשתמשי אינסטגרם.

קבוצת הגיל שמשתמשת בסנאפ היא קבוצה מבוקשת מאוד בקרב המפרסמים, וזה קריטי להגשמת שאיפותיה העסקיות של החברה. כ-70% מהאמריקאים בני 18-24 בעלי הסמארטפונים משתמשים בסנאפ. הנתון הזה מרשים מכיוון שמדובר בקבוצת גיל שהאופן שבו היא מקצה את השימוש שלה בזמן או בכסף שונה מהאופן שבו עושות זאת אוכלוסיות מבוגרות יותר. אחד בלבד מכל חמישה מבני דור המילניום אכל אי פעם ביג מק, למשל, ואנשים מתחת לגיל 35 מפחיתים יותר ויותר את הזמן שהם מקדישים לצפייה בטלוויזיה.

סנאפ עושה כסף מפרסום עצמה כמקום הטוב ביותר לשיווק מוצרים לצעירים. חברות כגון דרים-וורקס וג'ים בים קנו מודעות ווידיאו בגודל של צג מלא שמופיעות בסיפורים - גם סיפורים שיצרו חברות מדיה כגון באז-פיד וקוסמופוליטן, וגם סיפורים שמתבססים על יומני הווידיאו הציבוריים של משתמשים שצילמו אירועים חיים.

כרבע מהכנסות הפרסום של סנאפ בא מסוגים אחרים של תכנים בתשלום כגון lenses, פיצ'ר שהופך צילומי סלפי של אנשים לטורטיית תירס ממולאת שמקיאה סוכריות צבעוניות. הכנסות החברה צפויות לנסוק לכמעט 2 מיליארד דולר ב-2018, לעומת פחות מ-60 מיליון דולר אשתקד, להערכת חברת המחקר eMarketer.

אם תצליח סנאפ למנף את מכירותיה מהירות הצמיחה כדי להתפיח את שווי השוק שלה ל-25 מיליארד דולר או יותר, היא תצטרף למועדון יוקרתי. בארה"ב יש פחות מ-250 חברות ששוק המניות משקף להן שווי של 25 מיליארד דולר או יותר. במקרה כזה, יהיה שווי השוק של סנאפ שווה לזה של לינקדאין ושל חלוצת הטכנולוגיה HP.

אך מניית סנאפ עשויה להיות מתומחרת במחיר גבוה מאוד למניה שרק מתחילה את הקריירה שלה בשוק. כשפייסבוק יצאה לבורסה ב-2012, תומחרה מנייתה במכפיל של יותר מ-19 לאומדן ההכנסה שלה ב-12 החודשים הבאים, על פי חישובי בלומברג אינטליג'נס. אומדן מחיר של 25 מיליארד דולר לסנאפ ישקף מכפיל של 25 או יותר על הכנסתה ב-2017.

מצד שני, ייתכן שלסנאפ יהיה מרחב נשימה גדול יותר להתאים את עצמה לאומדן המחיר שלה. הכנסות פייסבוק בשנה שלאחר יציאתה לבורסה הגיעו ל-5.1 מיליארד דולר. סנאפ צופה הכנסה של עד מיליארד דולר ל-2017, לדברי הג'ורנל.

מכפיל הכנסה הפוטנציאלי של סנאפ בהנפקתה הראשונית לציבור עשוי להיות גבוה משל חברות טכנולוגיה אחרות בעת יציאתן לבורסה.

אך הפופולריות של סנאפ עלולה להיות ארעית ממש כמו צילומי הבזק של משתמשיה. עם זאת, התרשמו המשקיעים מהמהירות שבה הפכה סנאפ למרכיב שאין לוותר עליו בחייהם של צעירים, וגם למכשיר שיווק חשוב. קרוב לוודאי שההתלהבות הזאת תהפוך את הנפקתה הראשונית של סנאפ ללוהטת ביותר בשנה הבאה, שצפויה להיות שנה של התאוששות חזקה להנפקות ראשוניות לציבור.

המטרה: פרסום דיגיטלי ממוקד / פרשנות - וול סטריט ג'ורנל

כפי שלמדו לדעת ענקיות מדיה חברתית כמו פייסבוק וטוויטר, מבטו החודר של וול סטריט בהחלט מגביר את הלחץ על עסק פרסום דיגיטלי בחיתוליו. כעת עומד מנכ"ל סנאפ, אוון שפיגל, למצוא את עצמו מול אתגרים אלה.

כפי שדיווח וול סטריט ג'ורנל, מתכננת סנאפ, החברה האם של סנאפצ'אט, לערוך הנפקה ראשונית לציבור בסוף מארס 2017 על בסיס שווי שוק של 25 מיליארד דולר או יותר.

לקראת האירוע - שלגביו סובבות שמועות זה זמן רב, ושעשוי להתרחש בקרוב - מנסה סנאפצ'אט לחזק את יכולתה לספק את הפרסום הדיגיטלי הממוקד שלו מצפים המותגים מפלטפורמות דיגיטליות. במקביל עושה סנאפצ'אט מאמצים לעמוד במשאלתו המתועדת היטב של שפיגל: לא להפוך ל"מטילת אימה" על הצרכנים.

המשקיעים בבורסות יצפו כל הנראה שסנאפ תעשה כל שביכולתה להאיץ את צמיחת ההכנסות - בין אם בדרך מטילת אימה ובין אם לא.

כמובן שהדרך הטובה ביותר היא להגדיל את מספר המשתמשים. סנאפצ'אט, שמתפארת ב-150 מיליון משתמשים יומיים פעילים, תצטרך לעמוד בציפיות וול סטריט: שפלטפורמות חברתיות לוהטות ממשיכות לצמוח ולצמוח.

רק תשאלו את טוויטר. המניה שלה ספגה חבטות רבעון אחר רבעון כשהמשקיעים זיהו צמיחה אנמית במספר המשתמשים. כמו כן סבלה טוויטר מפספוסים לגבי מוצרי פרסום ספציפיים - למשל אחד הרבעונים הגרועים אשתקד יוחס לחוסר היעילות של פרסומות התגובה הישירה שלה. פייסבוק למדה לקחים משל עצמה. לקראת הנפקתה הראשונית לציבור הידועה לשמצה, הכריזה פייסבוק על ירידה בהכנסות, והמשווקים תהו בגלוי אם הפרסומות באתר באמת מגדילות מכירות.

אבל בל נקדים את המאוחר. להלן השאלות הגדולות בתחום הפרסום המרחפות מעל ראשה של סנאפ בעודה שוקלת הנפקה ראשונית לציבור.

כיצד מתפתחת גישתה של סנאפצ'אט לפרסום? עד לאחרונה נהגו יצרניות מותגים שפרסמו את מוצריהן בסנאפצ'אט למקד את פרסומותיהן על בסיס גיל או מגדר הצרכנים, והמשווקים רצו מידע רב יותר מאשר קטגוריות בסיסיות אלה. בחודש שעבר השיקה סנאפצ'אט שלוש אופציות מיקוד חדשות, כגון פיצ'ר שבו יכולות המשווקות לקחת את רשימת כתובות האימייל הקיימת שלהן ולהשוות אותה באופן אנונימי עם הנתונים של סנאפצ'אט עצמה. המשווקות יכולות גם להציג פרסומות לאנשים שצופים בסוגים מסוימים של ווידיאו, כגון ספורט. סוג מיקוד זה נפוץ במקומות אחרים באינטרנט, אך הוא מהווה צעד גדול לסנאפצ'אט.

לאחרונה, כפי שדיווח Recode, השיקה סנאפצ'אט ממשק תכנות יישומים (application program interface, API) חדש משלה לצורכי פרסום, ובכך הלכה בעקבות פלטפורמות כגון פייסבוק וטוויטר, ואפשרה לצדדים שלישיים למכור מודעות סנאפצ'אט. באופן תיאורטי זה אמור להאיץ את עסקי הפרסום שלה באמצעות איפשור מכירת פרסומות באופן אוטומטי יותר.

האם יכולה סנאפצ'אט לנגוס בתקציבי פרסום טלוויזיוניים? לנוכח הגאות בצריכת הווידיאו המקוון, ונטייתם הגוברת של הצעירים להתנתק מהטלוויזיה בכבלים, מתחרות חברות כגון פייסבוק ויוטיוב על תקציבי פרסום טלוויזיוניים. סנאפצ'אט אינה יוצאת מהכלל. במועד מוקדם יותר השנה חתמה החברה על הסכם מכירת פרסום עם ענקית הטלוויזיה ויאקום, ולאחר מכן הלכה צעד נוסף קדימה באמצעות שכירת מנהל מכירות הפרסום של ויאקום, ג'ף לוקאס, לתפקיד מנהל המכירות העולמיות.

ללוקאס יש קשרים חזקים עם משווקות מותגים גדולות שעמן רוצה סנאפצ'אט לסגור עסקאות גדולות. משימתו תהיה להקים יחידת מכירות שתאפשר לסנאפצ'אט לעשות זאת.

האם תעמוד סנאפצ'אט בציפיות? המפרסמים רגישים היום מאוד לסוגיית המדידה במדיה הדיגיטלית, כפי שהוכיחה הסערה שפרצה לאחר שפייסבוק התנצלה על שבמשך שנתיים ניפחה נתון חשוב על צפיה בווידיאו. בקצרה, המשווקים רוצים הוכחה מצד שלישי שאנשים באמת צופים בפרסומות שלהם - ולאחר מכן רוכשים את המוצרים שלהם - והמילה של פלטפורמת האינטרנט עצמה פשוט אינה מספיקה להן.