ספטמבר בנתב"ג: טורקיה היא היעד הפופולרי ביותר

גידול של 10% בתנועת הנוסעים בספטמבר 2016 - "חלון ההזדמנויות" שבין שיא הקיץ ועד ראש השנה ■ לאור הגידול המתמיד במספר הנוסעים לטורקיה, מ"מ שגריר טורקיה בישראל נפגש עם בכירים במשק הישראלי

טורקיה טורקיש איירליינס מטוס / צלם: רויטרס
טורקיה טורקיש איירליינס מטוס / צלם: רויטרס

תנועת הנוסעים בנתב"ג בחודש ספטמבר 2016, "חלון ההזדמנויות" שבין שיא הקיץ ועד לראש השנה, עמדה על 1.826 מיליון נוסעים - גידול של 10.4% ביחס לספטמבר 2015. מתחילת השנה תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות עמדה על 13.24 מיליון נוסעים - גידול של 8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בתמונת חברות התעופה שהטיסו את המספר הגדול ביותר של הנוסעים במהלך חודש ספטמבר אין שינוי דרמטי ביחס לחודשים הקודמים: יותר מ-552 אלף נוסעים טסו עם אל-על - גידול של 27% ביחס לספטמבר שעבר. כמעט 94 אלף נוסעים טסו באמצעות טורקיש איירליינס - גידול של כ-28% לעומת ספטמבר שעבר. עם זאת, נדגיש, מרבית הנוסעים ממשיכים ליעדים אחרים עם החברה הטורקית, שמפעילה 9 טיסות יומיות בקו מתל-אביב לאיסטנבול.

כמעט 85 אלף נוסעים טסו עם ארקיע - גידול של 12% לעומת אשתקד; וכ-74 אלף נוסעים עם ישראייר - ירידה של כ-5%. חברת התעופה הרוסית רשמה גידול של כ-70% לעומת ספטמבר שעבר עם 68 אלף נוסעים.

מתחילת השנה ועד לסוף ספטמבר טסו עם אל-על 4.3 מיליון נוסעים - גידול של 13.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועם טורקיש איירליינס טסו 687 אלף נוסעים - גידול של כ-14% ביחס לתקופה המקבילה ב-2015.

החברה השלישית בהיקף פעילותה מתחילת השנה היא איזי ג'ט, דרכה טסו מתחילת השנה כמעט 538 אלף נוסעים - גידול של כ-15% משנה קודמת. את המקום הרביעי בתנועת הנוסעים תופסת ארקיע עם 523.4 אלף נוסעים מתחילת השנה - מספר המשקף גידול של 24.4%. במקום החמישי - אירופלוט, דרכה טסו מתחילת השנה למעלה מחצי מיליון נוסעים - גידול של 43%; ואחריה ישראייר עם כ-400 אלף נוסעים - גידול של 14% לעומת שנה שעברה.

בין החברות שרשמו ירידה בהיקף הנוסעים מתחילת השנה נמצאות אייר ברלין, שמספר הנוסעים דרכה ירד ב-35% כשעמד על כ-100 אלף נוסעים מתחילת השנה; החברה הטורקית פגסוס, שרשמה ירידה של כ-9% במספר הנוסעים דרכה, שהגיע לכ-306 אלף; ובריטיש איירוויז, דרכה טסו 228 אלף נוסעים מתחילת השנה - מספר המשקף ירידה של כ-8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

המדינות אליהן טסו מרבית הנוסעים בספטמבר הן טורקיה, כך לפי כמעט 209 אלף נוסעים - גידול של 20% לעומת ספטמבר שעבר - מתוכם כמעט 85 אלף נוסעים נחתו באנטליה.

יעד פופולרי נוסף היא יוון, אליה טסו 155 אלף נוסעים - ירידה של 8% לעומת ספטמבר 2015; וארה"ב, אליה טסו כמעט 130 אלף נוסעים בספטמבר.

יעדים בולטים נוספים כללו את גרמניה, איטליה, רוסיה, בריטניה וצרפת. גם במבט על המספרים מתחילת השנה טורקיה ממשיכה לככב: 1.26 מיליון נוסעים נחתו בטורקיה מתחילת השנה (רבים מהם כאמור ממשיכים ליעד אחר), 1.1 מיליון נוסעים יצאו לארה"ב מתחילת השנה, וכמעט 957 אלף טסו לגרמניה.

לצד התחזקות טורקיש איירליינס בישראל והגידול המתמיד במספר הנוסעים לטורקיה עוד לפני הסכם הפיוס בין המדינות, נפגש ממלא-מקום שגריר טורקיה בישראל עם בכירים בממשל ובמשק הישראלי והביע רצון לחזק את הקשרים המסחריים בין המדינות.

מועצת העסקים ולשכת המסחר והתעשייה ישראל-טורקיה, בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, ערכה בתל-אביב בשבוע האחרון כנס מיוחד, שדן בהשלכות הכלכליות והעסקיות של הסכם "נרמול" היחסים בין ישראל לטורקיה.

ממלא-מקום שגריר טורקיה בישראל, ג'אם אוטקאן (Cem Utkan), הביע הערכות אופטימיות לגבי הסיכוי להחזיר את תנופת הסחר בין המדינות, תנופה שדעכה ב-6 השנים האחרונות מאז ניתוק היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

יו"ר מועצת העסקים ולשכת המסחר והתעשייה ישראל טורקיה, מנשה כרמון, דחק בשתי הממשלות לא להסתפק במילות עידוד, אלא לעבור לפסים מעשיים באמצעות הכנת תוכנית עבודה מעשית שמטרתה להחזיר את אמון החברות ישראליות במשק הטורקי, כאשר מרבית החברות העסקיות נטשו את הפעילות בטורקיה, למעט תחום תזקיקי הנפט.