עשרות אלפים בתפילת סליחות בכותל המערבי לקראת כיפור

מדובר בתפילה הנחשבת לעמוסה ביותר בכותל המערבי במהלך השנה כולה, ובשנים האחרונות השתתפו בה כ-100 אלף איש ■ המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים לאבטח את התפילה

הכותל המערבי ירושלים תפילות יום כיפור דתיים שופר / צלם: פוטוס טו גו
הכותל המערבי ירושלים תפילות יום כיפור דתיים שופר / צלם: פוטוס טו גו

עשרות אלפי בני אדם הגיעו הלילה (ג') להשתתף באירוע הסליחות המרכזי של ערב יום כיפור, שנערך ברחבת הכותל המערבי בירושלים. לפי גורמים בקרן למורשת הכותל המערבי, הפיגוע שאירע ביום ראשון ובו נרצחו שני בני אדם לא השפיע על מספר המשתתפים. מדובר בתפילה הנחשבת לעמוסה ביותר בכותל המערבי במהלך השנה כולה, ובשנים האחרונות השתתפו בה כ-100 אלף איש. המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים לאבטח את התפילה.

התפילה חתמה 40 יום של סליחות במנהג הספרדים, וכשבועיים במנהג האשכנזים, במעמד אחד, שמקבץ רבבות מתפללים, נשים וגברים, חילוניים ודתיים. התפילה גם סיימה את תקופת "עשרת ימי תשובה" - הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים שנחשבים לימים משמעותיים במיוחד כי לפי המסורת היהודית בראש השנה נכתב דינו של אדם וביום כיפור נחתם דינו. בתפילה השתתפו חרדים, דתיים, מסורתיים וחילונים והובילו אותה הרבנים הראשיים, דוד לאו ויצחק יוסף, רב הכותל שמואל רבינוביץ' ואישי ציבור.

התפילה החלה בסמוך לחצות, ואף שבקהל היו אלפים גם מבני אשכנז, הנוסח היה אחיד, ולפני התיבה עבר החזן משה חבושה שהעביר את התפילה על פי נוסח עדות המזרח. בשיאה, נאמרו קטעי התפילה המוכרים "שמע ישראל" ושירת "אדון הסליחות".

הרב רבינוביץ' אמר לוואלה! NEWS כי "המחזה המרגש הזה מדי שנה, שבו מאות אלפים פוקדים את רחבת הכותל המערבי באמירת סליחות והשיא הוא הלילה, הוא מרגש מאד ומהווה עדות לקשר העמוק של עם ישראל אל בוראו ואל מסורת ישראל". לדבריו, "הכותל המערבי הוא המקום המאחד את כולם והמחזות הנפלאים האלה של אמירת סליחות בצוותא של אנשים מכל החוגים והעדות, חוצה מחנות ומגזרים, הוא עדות למשותף שיש בעם ישראל".

הרב התייחס גם לפיגוע שהתרחש בתחילת השבוע והחשש בקרב אזרחים רבים להגיע לירושלים או לפקוד את הכותל המערבי: "משטרת ישראל משקיעה רבות בשמירה על ביטחונם של הבאים בשערי הכותל המערבי, כולי תפילה שהאירוע של אתמול הוא אירוע חריג והביטחון והשלווה שפקדו את עירנו בחודשים האחרונים יימשכו כי אסור שאירועים כאלה ירתיעו מאן דהוא מלהגיע לכותל המערבי".