יופי אורבני: טיולים מודרכים בדגש על אדריכלות ועיצוב

אם אדריכלות יפה הייתה פעם חלק מהנוף שפשוט חולפים על פניו, כיום היא נחשבת לאטרקציה תיירותית בפני עצמה ולציון דרך על מפת התיירות, לא רק של אדריכלים ומעצבים אלא גם של מבקרים מן השורה

הביאנלה לאדריכלות בוונציה/ צילום: חגית פלג רותם

עמדתי מול מתחם "המגדלים המרקדים" של האדריכל האיקוני פרנק גרי (Frank Gehry) בעיר דיסלדורף בגרמניה, ולא יכולתי להחליט אם מדובר בבניין או בסוג של פיסול סביבתי. בעוד שכל אחד משלושת המגדלים שונה לגמרי משכנו, עשוי מחומרים אחרים ובעל זהות משל עצמו, שני המגדלים הקיצוניים המשתקפים במכוון במגדל המרכזי יוצרים אפקט מיוחד של שילוב אדריכלי יפהפה.

מאז שנחנך ב-1999, המתחם הספיק להפוך לאחד מסמלי העיר וכיום הוא מהווה חלק בלתי נפרד מפניו המתחדשות של נמל Medien Hafen שעל הריין, שבתכנונו השתתפו גם אדריכלי-על כמו דיוויד קופרפילד, קלוד ווסקוני ואחרים.

עד כדי כך, שכיום האתר הוא אבן שואבת לא רק לאדריכלים ולאנשי מקצוע, אלא מהווה ציון דרך על מסלול התיירות של מבקרים מן השורה. המגדלים המרקדים של דיסלדורף הם דוגמה אחת למגמה גוברת בעולם התיירות, של אנשים שכבר ראו עולם ומחפשים טיולים המתמקדים לעומק בנושא מסוים - מטיולי טבע, צפרות או צילום, ועד טיולים אורבניים שעיקרם היסטוריה, קניות, אספנות, אמנות עכשווית, ובשנים האחרונות גם טיולים בדגש אדריכלות ועיצוב.

כך, למשל, חברת תלמה תיירות ובית הספר לעיצוב סטודיו 6B יצאו לאחרונה במיזם משותף בשם Detour, המציע סיורים המתוכננים ומודרכים על-ידי אנשי מקצוע מתחומי העיצוב, האדריכלות ועיצוב האופנה. "הסיורים מיועדים לאדריכלים ולמעצבים, אך גם לשוחרי עיצוב שזהו תחביבם, המעוניינים בנקודת מבט אחרת ומרתקת על עיצוב ואדריכלות בעולם", אומר דורון חדד, סמנכ"ל השיווק בחברת תלמה, המתמחה בתיירות לאנשי עסקים ובטיולים שעיקרם חוויות תוכן מסוגים שונים, מקולינריה ועד מכוניות מירוץ.

"ההתחלה הייתה פונקציונלית, שהרי כל מי שמשפץ או בונה כיום בית הוא אדריכל מטעם עצמו. אבל כשקיבלנו פניות מאנשים שרצו ללמוד את הנושא לעומק, בנינו תוכנית תיירותית סביב הקונספט של עיצוב פנים וחוץ", אומר חדד.

עיצוב, אסתטיקה ואוכל טוב

אל הטיול הראשון בסדרה, שהתקיים לאחרונה במדריד בהדרכתם של האדריכל אמיר נבון ממייסדי 6B ומעצבת הפנים יעל פרי, בוגרת הסטודיו, התלוו גם אנשי מקצוע מקומיים ממשרד האדריכלים הנודע Nieto Sobejano Arquitectos. הטיול כלל ביקורים בגלריות, מוזיאונים ופארקים, ועבר בשבילי הארכיטקטורה של מדריד - מטרמינל T4 בנמל התעופה של העיר, דרך מתחם העסקים החדיש The Cuatro Torres Business Area (CTBA), ועד לינה מעוצבת במלון Silken Puerta America, שתוכנן על-ידי 19 אדריכלים בעלי שם עולמי, כמו נורמן פוסטר, ז'אן נובל, זאהה חדיד ורון ארד. "כל אחת מתריסר קומות המלון מעוצבת בקונספט שונה שמייצר חוויה יוצאות דופן", אומרת פרי.

הרעיון נולד לפני כשנה בזמן שפרי שהתה בניו יורק לצורך התמחות בסטודיו של קארים ראשיד, מעצב-על ניו יורקי. "באותה התקופה כתבתי בלוג שבועי, שכלל את החוויות שלי מהשיטוטים בין אמנים ומעצבים שלא מגיעים אליהם בדרך כלל, וכמובן את התרשמויותיי מהארכיטקטורה, העיצוב, האמנות הפלסטית והצילום בניו יורק, ומאתרים יוצאי דופן בעיר. בעקבות ההצלחה של הבלוג והתגובות של קוראים רבים שכתבו לי על חוויותיהם במקומות מרתקים שאליהם נחשפו בזכות הפוסטים שלי, בסטודיו 6B הציעו שנבנה מותג. כך יצאנו לדרך ובנינו תוכנית סיורים לשוחרי עיצוב שרוצים לקבל השראה, ואוהבים גם לטייל, לחוות ולטעום מכל מה שיש לעולם הזה להציע, בכלל זה חנויות מיוחדות, מסעדות קונספט ואוכל טוב".

"אנחנו כמעט שלא נכנסים למוזיאונים, אלא מתמקדים בפרויקטים האדריכליים עצמם, וזה אחד מהדברים שמייחדים את הטיולים שלנו", אומר מנכ"ל 6B, דניאל ספיר. "גם השיתוף שיצרנו עם משרדי האדריכלים המובילים בערים שבהן אנחנו מבקרים, מאפשר לנו להציע למטיילים שלנו מגע בלתי אמצעי וראייה אחרת של הדברים".

באמריקה, כמו באמריקה, שבה לכל סוגה (ז'אנר) של תיירות יש שם, טיולי אדריכלות נקראים ArchiTravel או Destination Architecture. בין פלאי הארכיטקטורה של העת החדשה, שמנקדים את המפה של חובבי הסוגה, לא ייפקד מקומם של בניינים שהפכו לסמל - מבית החורף של האדריכל האגדי פרנק לויד רייט ב-Taliesin West שבאריזונה; בניין האופרה של סידני באוסטרליה; מוזיאון גוגנהיים בניו יורק ובבילבאו; דרך בניין הבאוהאוס (שם צמחה האסכולה האיקונית) שבעיר Dessau בגרמניה; כנסיית Sagrada Familia בברצלונה; מרכז האמנויות המהולל MAXXI ברומא, שתוכנן על-ידי זאהה חדיד; בניין קרייזלר של הארכיטקט ויליאם ואן אלן, שאי אפשר לתאר את ניו יורק בלעדיו; הכנסייה המודרנית ב-Ronchamp שבצרפת, מעשה ידיו של לה קורבוזייה ועד המוזיאון היהודי בברלין שתכנן דניאל ליבסקינד (רשימה חלקית).

לא רק גאודי

"אם אדריכלות יפה הייתה פעם חלק מהנוף שפשוט חולפים על פניו, כיום נוסעים במיוחד בשבילה", אומרת חגית פלג רותם, עיתונאית ומדריכת סיורי אמנות, עיצוב ואדריכלות בארץ ובחו"ל. "על אף הפופולריות שהם צוברים בעולם, לקהל הישראלי כמעט שלא הוצעו עד היום טיולים בדגש עיצוב ואדריכלות. עם זאת, הטיולים שלי מיועדים לא רק לאדריכלים אלא גם ליודעי עולם שכבר טיילו לא מעט. למשל, אחרי שכבר שבעו הרבה גאודי בברצלונה, הם מוכנים לגלות שיש בעיר הזו אדריכלות ואמנות מסוגים נוספים".

נראה שהמוזיאון שתכנן פרנק גרי בבילבאו, הוא שנתן את האות לטיולים בעקבות אדריכלות ראווה שמשפיעה על כל סביבתה ומושכת קהל. "פתאום, מוזיאונים נעשו אבן שואבת לא רק בגלל התוכן שבפנים אלא גם בזכות המבנה עצמו", אומרת פלג רותם. "כך למשל קרה עם פירמידת הזכוכית שתכנן האדריכל האמריקאי-סיני L.M Pei באגף החדש של הלובר בפריז, עם מוזיאון העולם הערבי (Institut du Monde Arabe) בפריז בתכנונו של ז'אן נובל (Jean Nouvel), במוזיאון קי ברנלי (Musee du quai Branly) בפריז, גם הוא בתכנונו של ז'אן נובל, וגם במוזיאון העיצוב בחולון בתכנונו של רון ארד, שלא לדבר על האגף החדש במוזיאון תל אביב, שתכנן פרסטון סקוט כהן האמריקאי".

מבני תרבות מהסוג הזה מעוררים שיח, ביקורת ועניין רב. כך, למשל, עיר המדעים והאמנויות שתכנן האדריכל סנטיאגו קלטרווה (מגשר המיתרים הירושלמי המפורסם) בוולנסיה שבספרד, הפכה למוקד תיירות. "זו הייתה הדרך של ולנסיה, שמתחרה במדריד ובברצלונה, להכריז על נוכחות", אומרת פלג רותם. "האדריכלות הפכה אמצעי למשוך קהל ולתת לעיר אלבום תמונות חדש ומסעיר. אנחנו חיים בעידן ויזואלי, אנשים רוצים להצטלם על רקע, ועל כן ערים, רשויות וגם גורמים פרטיים מטפחים מאוד את אדריכלות הכוכבים הזו. לאור העניין הגובר בעיצובם של מבני ציבור וגם של בניינים פרטיים, נוצר הרושם שאף יזם לא בונה כיום 'סתם' בניין לצרכים פונקציונליים. אפילו משני צדי נתיבי איילון צומחים מגדלים שונים המתאפיינים בחדשנות ויזואלית. האדריכלות היא לא רק עניין טכני של כמויות ברזל. היא גם נקודת מבט לעבר ולעתיד".

מטבע הדברים, הביאנלה לאדריכלות של ונציה, המתקיימת כל שנתיים (התערוכה שנפתחה במאי השנה תיסגר ב-27 בנובמבר), מהווה מוקד לאנשי מקצוע המגיעים להתעדכן בחידושים ובמגמות בעולם הרחב. לא רק אדריכלים. "האירוע מתאים גם לקהל רחב יותר המתעניין בנושא", אומרת פלג רותם, שלוקחת מטיילים ישראלים לסיורים מודרכים בביאנלה. "בסיורים שאני אדריך בוונציה לא נתמקד רק בביאנלה, אלא גם נחווה את העיר במבט מעמיק יותר על מה שכבר מוכר לנו בעין - כנסיות, ארמונות ותעלות ונעמוד על אופן התפתחותה האדריכלית לאורך השנים".

לצד הביאנלה מתקיימות גם תערוכות נוספות ברחבי העיר, שאחת מהן מוקדשת השנה לאדריכלית האייקונית זאהה חדיד שהלכה לאחרונה לעולמה. תערוכה אחרת עוסקת באדריכלות יהודית. "הרי בוונציה הוקם הגטו הראשון באירופה - לא בהקשר המוכר לנו - וזו הזדמנות נהדרת להעמיק בהוויה של החברה היהודית באירופה של המאה ה-16", אומרת פלג רותם. "מדובר אמנם בטיול קצר של ארבעה ימים, אבל זו חוויה גדושה וייחודית, חוץ לארץ מרוכז וממוקד עם הרבה מאוד ידע ועושר תרבותי".

אדריכלות שמחסירה פעימה

מי שעומד מול תיאטרון Za Koenji שבלב שכונת Suginami בטוקיו, עלול להחסיר פעימה. עד כדי כך יפה הוא המבנה השחור הזה, שתוכנן בידי טויו איטו, אדריכל יפני עתיר מוניטין ועטור פרסים. ומי שנכנס אל "כנסיית האור" שבעיר אוסקה ביפן, מבין פתאום איך בטון מסוגל לרגש וכיצד אדריכלות יכולה לצמרר.

מדובר במבנה נזירי שכל-כולו קופסה פשוטה של בטון חשוף, מעשה ידיו של אחד היוצרים החשובים ביותר ביפן ובעולם כיום, טדאו אנדו. "אנדו הוא לטעמי אחד הפרשנים החשובים של המסורת היפנית, והוא יוצק אותה לתוך השפה של האדריכלות המודרנית", אומר האדריכל אריה קוץ, מתכנן ערים ונוף ומוסמך המכון הטכנולוגי בטוקיו, המלמד גם בחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב ומוביל זה שנים טיולים בדגש אדריכלי ליפן. "יש לי תשוקה להוראה", הוא מחייך, "נשמה של מורה, שלא לומר מיסיונר לתרבות יפן והאדריכלות המופלאה שלה".

האדריכלים היפנים, כך נדמה, נמצאים צעד אחד לפני כולם ונחשבים למתווי דרך. "אני שומע מאדריכלים מובילים בארץ שהביקור ביפן שינה אותם", אומר קוץ. "הטיולים שלי מיועדים אמנם לאנשי מקצוע, אבל לטעמי, טיול אדריכלי ביפן הוא חוויה מכוננת גם לאנשים מן השורה, ותרבותה החזותית, העוצמתית והמובהקת, עשויה לפתוח פתח להבנה מעמיקה יותר של תרבותה בכלל. מדובר אמנם בטיולים אורבניים, אבל פה ושם חווים גם נופים של טבע וכמובן גנים, שהם חלק בלתי נפרד מההוויה היפנית".

מדי שנתיים-שלוש קוץ לוקח איתו קבוצה גם לסין, לרוב לערים בחופה המזרחי, כמו שנגחאי, גואנגז'ו (Guangzhou, שם ניצב בית האופרה שתכננה זאהה חדיד) וגם להונג קונג. "השילוב בין עבודותיהם של אדריכלים בינלאומיים רבים שיוצרים בשנים האחרונות בסין, לבין יצירות של אדריכלים סינים עכשוויים, יוצר סצנה אדריכלית מסחררת שיכולה להפנט כל חובב אדריכלות", הוא אומר. אחת לכמה שנים הוא מדריך קבוצה גם להודו, "לחוויה האדריכלית שמזמן מרחב התודעה הבודהיסטי".