טירת צבי: הרווח התפעולי נחתך ב-50% במחצית הראשונה

החברה, בבעלות תנובה וקיבוץ טירת צבי, אמנם נפגעה פחות מאשר חברות אחרות מהכרזת ארגון הבריאות שמוצרי הבשר המעובד מסרטנים, אך מכירותיה ירדו ב-11% ■ את עיקר הפגיעה ספגו מוצרי המעדנייה

טירת צבי נקניקים / צילום: אמיר מאירי
טירת צבי נקניקים / צילום: אמיר מאירי

המשבר הקשה העובר על מוצרי הבשר המעובדים חתך במחצית את רווחיה של חברת טירת צבי, הנמצאת בבעלות משותפת של תנובה (50%) וקיבוץ טירת צבי (50%) - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס". במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח התפעולי של החברה ב-4 מיליון שקל בלבד (3.8% מהמכירות), לעומת רווח תפעולי של 8 מיליון שקל (6.8% מהמכירות) במחצית הראשונה של 2015.

טירת צבי ירדה אמנם במכירות פחות משחקניות אחרות בשוק כמו זוגלובק, אך גם היא נפגעה בכל הפרמטרים הכספיים. מכירות החברה ירדו במחצית ב-11% והסתכמו ב-104 מיליון שקל, לעומת מכירות של 117 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

את הפגיעה העיקרית ספגה החברה במכירות מוצריה במעדנייה, ואלה ירדו כמותית בשיעור של כ-15%. גם מכירות הנקניקיות ספגו פגיעה קשה. מנגד, מכירות המעדנים הארוזים של החברה, ובכללן פסטרמות ונקניק פרוס דק, ירדו כמותית ב-1% בלבד.

אף שהחברה נהנתה מירידה בעלויות חומרי הגלם, מה שהיה אמור להוביל לעלייה בשיעור הרווח הגולמי, בפועל הוא צנח ב-23.3% ל-23 מיליון שקל בלבד. שיעורו מהמכירות נשחק מ-25.6% ל-22.1%. שחיקה זו מעידה בהכרח על שחיקת מחיר שטירת צבי סבלה ממנה בניסיון לבלום את הירידה במכירות.

את השורה התחתונה חתמה החברה ברווח נקי של 4 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח נקי של 7 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2015 - קריסה של 43%.

תחילת המשבר באוקטובר 2015, עת הכריז ארגון הבריאות העולמי כי הבשר המעובד והבשר המעושן מכילים חומרים מסרטנים. מאז אותה הכרזה חלה צניחה במכירות כלל מוצרי הבשר המעובד, אך מכירות הנקניקיות ספגו את הירידה הקשה ביותר, שהגיעה לכ-30%. ברבעון הראשון של השנה איבדו כל השחקניות בתחום מכירות של כ-90 מיליון שקל במחירי צרכן, לפי סטורנקסט.

בכירים בשוק העריכו כבר בתחילת המשבר כי אין מדובר באירוע חולף. כפי שנאמר ל"גלובס" בשעתו: "לא חשבנו אף פעם שאנחנו בתעשייה שמייצרת שיבולת שועל, כוסמת וחסה - זו תעשייה ששייכת לעולמות שנחשבים לפחות טובים, אבל העוצמה כאן היא רצינית, ולנו אסור להתייחס אליה כאל אירוע נקודתי. אסור לחשוב שהיום נגעו בנו ומחר בבוקר נתעורר והכול יהיה בסדר. כאשר מדביקים את המילה 'סרטן', ובטח כשמשווים אותנו לדברים כמו סיגריות - זה לא עוד אירוע. יש לנו אחריות להיערך ולחשוב".

המשבר החמור הוביל להתייעלות בטירת צבי, שבאה לידי ביטוי בפיטורי עובדים וכן בירידה בהוצאות השיווק ובהוצאות הקבועות. היתרון הגדול של החברה גלום בעובדה שמדובר בחברה לא ממונפת, אולם לא בטוח שיהיה די בכך כדי למנוע ממנה להידרדר לביצועים כספיים שליליים.

בהקשר זה יצוין כי המחצית השנייה של השנה היא היסטורית חלשה יותר מבחינת החברה בשל צריכה נמוכה יותר של המוצרים בתקופה זו. חג העצמאות, המשפיע לטובה על המכירות, חל במחצית הראשונה של השנה; ואילו החופש הגדול, שבו יש ירידה בצריכה, חל במחצית השנייה, וכך גם תשעה באב.

לפי מקורות, בטירת צבי מצפים לחתום את השנה הנוכחית בהיקף מכירות של לא יותר מ-200 מיליון שקל, בזמן שאשתקד הסתכמו המכירות ב-227 מיליון שקל, וזאת אחרי שהצהרת ארגון הבריאות העולמי הורגשה היטב ברבעון האחרון אשתקד. מכאן שהחברה צופה ירידה שנתית של כ-12% במכירות. גם הרווח התפעולי, שהסתכם אשתקד ב-15 מיליון שקל, צפוי להיחתך ביותר מ-50%.

טירת צבי - הרווח התפעולי ירד ב-50%
 טירת צבי - הרווח התפעולי ירד ב-50%