היום שאחרי ה-F-35: בארה"ב מתכננים את מטוס הקרב הבא

ה-F-35 עוד לא נכנס לשירות מבצעי, אבל בארה"ב כבר החלו בתכנון הדור הבא של מטוס הקרב הטוב בעולם, שצפוי להיות מתקדם וחמקני בהרבה ■ קבלו הצצה לחלק מהטכנולוגיות החדשניות שהוא עתיד לכלול

מטוס קרב דור 6 צבא ארה"ב, נורתטרופ גרמן / צילום: וידאו
מטוס קרב דור 6 צבא ארה"ב, נורתטרופ גרמן / צילום: וידאו

רוב מטוסי הקרב שיוצרו ב-20 השנים האחרונות כוללים טכנולוגיית חמקנות, מחשבים מתוחכמים ויכולות לוחמה אלקטרונית. וכנראה שהדור הבא של לפחות חלק מהתכונות האלה הוצג בתחילת השנה בפרסומת שהציגה חברת נורת'רופ גראמן, אחת מיצרניות מערכות הביטחון הגדולות בעולם, שלמעשה חשפה הצצה ראשונה למטוס הדור השישי המתהווה שלה.

נורת'רופ היא אחת מהחברות שיתחרו במכרז האמריקאי לייצור מטוס חדש עבור צבא ארה"ב - כשיגיע הרגע המתאים, כמובן. המטוס החדש, שיעוצב במטרה להתעלות על מטוסי הדור החמישי ובראשם ה- F-35, מיועד להיכנס לשירות מתישהו אחרי שנת 2030. כעת הוא נמצא בשלב התכנון המוקדם ביותר, בשיתוף חיל האוויר וחיל הים של ארה"ב.

בכל הקשור לחיל הים, המטוס עתיד להחליף את ה-F/A-18 סופר הורנט, מטוס הקרב של הצי האמריקאי. בחיל הים מבטיחים שהדבר עתיד לקרות לקראת שנת 2035. עוד מקווים בחיל הים שהמטוס יוכל לצאת למשימות מאוישות ובלתי מאוישות, ללא כל הבדל ברמת הביצוע.

על פי אנליסטים, המטוס עתיד לכלול מגוון של טכנולוגיות מתקדמות - כמו טכנולוגיית קישוריות מקסימלית, שמשמעותה יצירת תקשורת מדויקת ומהירה באופן שלא מתאפשר כיום, כמו עם לוויינים. אפשרות נוספת היא ליצור כלי נשק שהתחמושת שלהם תעבור את מחסום הקול. תחום נוסף שהאנליסטים מעריכים שיושקעו בו לא מעט משאבים הוא הגנה אווירית: על פי המומחים, מטוסי הדור השישי יהיו מסוגלים לזהות איומים רחוקים וחשאיים יותר.

דבר נוסף שכבר נמצא על הפרק הוא לוחמה באמצעות לייזר. כבר לפני מספר שנים הובטח לנו שנשקי הלייזר יתפסו נפח משמעותי בשדה הקרב העתידי, וכעת נראה שהטכנולוגיה מתחילה להבשיל. מה שלא יהיה, בטוח שיהיה מעניין.