לחזל"ש, להתאושש

איך חוזרים לעבודה אחרי חופשה ונשארים שפויים ויעילים?

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

זהו, נגמרה החגיגה. חופשת החגים, שמגיעה תמיד זמן קצר לאחר חופשת הקיץ, כמעט מאחורינו. חלק מהעובדים הם הורים שכבר מרטו לעצמם שערות וחיכו לרגע הזה בקוצר רוח, ואחרים נפשו ונהנו והצליחו לשכוח את צליל השעון המעורר ואת כל מה שקשור לעבודה. 

לאלה או לאלה - החזרה לשגרת העבודה היא שינוי גדול ומשמעותי, ואף סוג של משבר. רבים מספרים כי כבר במהלך שלושת הימים הראשונים לחזרה לשגרה, הם חשים כאילו מעולם לא היו בחופשה, וסובלים מרמות לחץ וחרדה גבוהות במיוחד, ואי אלו בעיות פיזיות. כל אלה מובילים לירידה בפריון ולעתים לאווירת נכאים במשרד.

מה עושים כדי למזער את המשבר? הנה כמה דרכים מקלות:

להתחיל קליל 

כשחוזרים לשגרה ומגלים שהצטברה עבודה מרובה, רבים נלחצים ומנסים להדביק את הפער - לעבוד במשך שעות ארוכות בלא הפסקה, לקחת עבודה הביתה ולנסות להתמודד עם משימות קשות ומורכבות שנזנחו. זו נטייה מובנת, אך בפועל, היא גורמת לחזרה לשגרה להיות קשה ולהיחוות כמשבר רצוף עצבים, לחץ וכאבי ראש. לרוב, גישה כזאת גם לא מובילה ליעילות ולא באמת מייצרת הספק טוב.

ראשית, אין להיבהל מכמות המיילים, ההודעות והניירת שהצטברה. לא כל מייל שנשלח או נייר שהונח על השולחן קשורים לעניינים דחופים, ולרוב, מה שמצריך טיפול דחוף יבלוט על פני השטח (למשל, בצורת מיילים שכותרתם תכלול את המילה "דחוף"). את היום הראשון אפשר "לבלות" בניקוי תיבת המייל בהדרגה ובלי לחץ, וככלל, יהיה יעיל להתחיל את תקופת החזרה לשגרה עם המשימות הקלות והפשוטות שאפשר לבצע בצורה אוטומטית. 

נוסף על כך, אם יש צורך, זו לא בושה לבקש עזרה מקולגות שלא יצאו לחופשה או שנראים כמתמודדים טוב יותר עם החזרה לשגרה.

לא מסוגלים להתחיל קליל? הקדימו ביומיים

לא כולם מסוגלים להרגיע את הלחץ ולגרום לעצמם להתחיל ברוגע ובנחת. כל אחד מכיר את עצמו, ומי שיודע שלא יצליח להתחיל בהדרגה ובקלילות, צריך לתכנן את החופשה כך שיחזור לעבודה יום או יומיים לפני שסיפר לכולם שיחזור.

כך, כל מי שחיכה להיות עמו בקשר עד ליום חזרתו, ימשיך להמתין עוד יום-יומיים לפני שיפנה אליו, ועד אז יוכל לטפל בנחת יחסית בעניינים שלא סבלו דיחוי ונשלחו אליו כשנעדר. ביומיים הללו אפשר להצניע את עובדת החזרה לעבודה ולהתמקד בעבודה שקטה ועצמאית, בלא הפרעות. אפשר אף להשאיר את הודעת המייל האוטומטית המדווחת על חופשה ("out of office"), ולנצל את הזמן הזה גם כדי להתעדכן מקולגה שנכח במשרד.

בכל זאת בלחץ? מתכונת "קאט דה בולשיט"

כדי להימנע מהצפה מבלבלת של משימות, עדכונים ומפגשים בין-אישיים, חשוב להקפיד על מיקוד בתקופת החזרה לעבודה: להימנע ממה שלא הכרחי, ולהתמקד רק במה שחשוב.

לטובת העניין, אפשר לקבוע מראש שלוש-ארבע מטרות לשבוע החזרה לשגרה, ולהשקיע את הזמן בהשגתן. במסגרת זו יש להקפיד על יצירת קשר רק לטובת מה שהכרחי, על ניסוח הודעות ומיילים בצורה עובדתית ומקוצרת, וכדאי גם להימנע מפגישות מרובות ולקיים רק את ההכרחיות. לפני כל הזמנה לפגישה, יש לברר מה מטרתה ומה מארגניה דורשים. אם מדובר במפגש חברתי, כדאי לבקש לדחות זאת לשבוע שלאחר החזרה לשגרה, או לשקול אם להשתתף בו או להיעדר ממנו. אם זו פגישת עבודה הכרחית, כדאי לבקש להגביל אותה בזמן.

במסגרת מדיניות ההתמקדות מומלץ גם להתרחק ככל האפשר מהטלפון הנייד למטרות של כניסה לרשתות חברתיות או התכתבות בעניינים חברתיים. אלה עלולים לשאוב את העובדים לעיסוק במה שהיה בחופשה, ולגרום לקושי רב יותר במעבר לשגרה. יתרה מזו, זהו מקור לבזבוז זמן שבסופו של דבר יוביל ללחץ רב יותר. כמובן, אין צורך להתנזר לחלוטין מן העולם שבחוץ - אך אפשר ורצוי לדחות זאת לשעות אחר הצהריים, שבהן חשוב לעסוק בענייני הפנאי והמשפחה, ולא העבודה.

מנהלים, קבלו אותם

כדי להקל על העובדים אחרי החופשה, מנהלים יכולים לנקוט כמה צעדים:

קבלת פנים: הפגינו אכפתיות כלפי עובדיכם ושדרו להם שאינכם מתעניינים רק בהספק ובחזרה מיידית לעבודה. גרמו להם להרגיש חשובים ומוערכים ("שמחים שנהניתם, תודה שחזרתם"); קבלו אותם עם שי או פינוק במשרד (סנדוויצ'ים, עוגה, שמפניה); ארגנו אירוע חברתי מהנה.

אל תכבידו: אל תכפו את כוונותיכם הטובות על עובדיהם. למשל, את האירוע החברתי תכננו ליום האחרון של שבוע החזרה לשגרה, כדי לא להגביר את לחצם של מי שעלולים לחוש שזהו בזבוז זמן יקר, אך לספק להם דבר מה חיובי לצפות לו.

גמישות: אל תדרשו דרישות חדשות מעובדיכם. אפשרו להם להסתגל בהדרגה למציאות שמכה על פניהם, המתינו מעט עם הנחתת משימות חדשות, ואפשרו גמישות והדרגתיות גם בשעות ההגעה למשרד וההסתגלות לשגרה.

בשורות טובות: שמרו בשורות טובות לימי החזרה לשגרה. דאגו לכך מבעוד מועד. למשל, תשובות חיוביות לבקשות עובדים, בשורה על החלטות כהעלאת שכר או הקצאת משאבים נחוצים ועוד.

יד על הדופק: היו ערניים למקרה של מצב-רוח מלנכולי מתמשך, שעלול להיות דיכאון של ממש בקרב עובדכם.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר" . המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. לקשר עם יעל: בפייסבוק או באתר.