הסאטירה של בנט: "הוועדה לתשלום שכר מלא ובזמן למורים"

לאחר שאלפי מורים לא קיבלו את מלוא שכרם, התכנסה ועדה בראשות השר בנט - ששודרה בשידור ישיר בעמוד הפייסבוק של משרד החינוך ■ לאכזבת המורים, הצהיר בנט: "מי שחושב שזה ייפתר במכה אחת, זה לא יקרה"

נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי
נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי

אפרים קישון, עליו השלום, לא יכל היה לכתוב סאטירה מוצלחת יותר מזו שהתקיימה היום (ג') במטה משרד החינוך בירושלים. אלפי מורים לא קיבלו את מלוא שכרם בתלוש האחרון של חודש ספטמבר, תופעה שחוזרת על עצמה כבר שנים, אז שר החינוך כינס את "הוועדה לתשלום שכר מלא ובזמן". מורים ומנהלים הוזמנו כדי להציג בפני הוועדה בראשות בנט את הבעיה, והכל בשידור ישיר בעמוד הפייסבוק של משרד החינוך.

בנט שמע את כולם בסבלנות והתעניין במיוחד במערכות המידע המורכבות של משרד החינוך. מלבד פורטל מיוחד למורים מסתבר שיש את מערכת "אופקית", מערכת "משכית" ומערכת נוספת שנמצאת בבנייה. "כמה זמן יקח לדעתך עד שהמערכת החדשה תהיה מוכנה?", שאל בנט בכיר במשרדו, וזה השיב: "שנתיים". כמה אנשים במשרד עוסקים בענייני שכר, שאל בנט את מנכ"לית המשרד מיכל כהן, שהשיבה: "350 במחוזות, 30 נוספים במטה וזה לא כולל את החברות החיצוניות". יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים, אמר: "אני מבין שלא פשוט להכין משכורות ל-150 אלף מורים, אבל במאה ה-21 כשאנחנו כבר בדרך למאדים, אפשר לשלם שכר ללא בעיות".

בהמשך התעניין בנט במיוחד בפונקציות של הפורטל האינטרנטי והציע לשפר אותו: "כשלוחצים על ה'טלר' צריך להגיע לטלר, אני מציע את זה כשפצור". אחר כך שוחח השר עם נציגת חברת המחשוב של משרד החינוך שדיברה על פיתוח מחשבונים מיוחדים שיסייעו במשימה המורכבת הזו של תשלום שכר בזמן. "אם אני מורה", העיר בנט, "מפחידה אותי המילה מחשבונים. איזה סימולציה אפשר להכניס לפורטל כדי שהמורים יוכלו לראות את השכר שלהם?". בשלב הזה חידדה מנכ"לית המשרד, מיכל כהן, שהכוונה היא לאפשר למורים לצפות ב-20 לחודש בשכר שהם אמורים לקבל, כך שאם ישנה טעות יהיה מספיק זמן לדווח על כך ולתקן לפני שהשכר משולם בפועל. אין ספק, פסגת הטכנולוגיה.

אבל לבנט היה דווקא חשוב להבהיר שתשלום שכר מלא ובזמן זה לא משהו שיקרה כל כך מהר. "זה לא זבנג וגמרנו",הוא אמר. "מי שחושב שזה ייפתר במכה אחת, זה לא יקרה. איחוד מערכות תוכנה, למשל, זה סיפור מההפטרה ואני בא מהעולם הזה, אני יודע מה זה. אז אם זה ייקח שנתיים זה ייקח שנתיים, אנחנו לא קוסמים. אבל יש דברים שצריך לעשות מהר יותר. יהיו גם פתרונות ביניים. לא נצליח להגיע למאה אחוז בראשון לספטמבר הבא. צריך לקחת את העובדה הזו מראש".

מורים רבים שישבו באולם, כמו גם מורים שהגיבו לשידור החי בפייסבוק, זעמו על ההתעסקות הרבה בסוגיות הטכניות והגדירו את ההלנה החלקית בשכרם כ"פשע". והיה גם את המורה אפרים זכריה, שביקש לפרגן לגזברית אתי יונה מירושלים. "בגלל שאף פעם לא עונים שם לטלפון, היא היחידה שמוסרת את המספר של הטלפון הנייד שלה ואפשר לדבר איתה אפילו בערב". בשלב הזה נראה שבנט עלה על איזה פטנט: "אם מה שאתי יונה עושה זה לפנים משורת הדין, אז מעכשיו זה צריך להיות מובנה". פעם הבטיחו מחשב לכל תלמיד, מעתה אמרו: גזברית לכל מורה.