יו"ר מהדרין יונתן בשיא מסיים את תפקידו לאחר 20 שנה

במהדרין ציינו כי "טרם סוכם מועד סיום כהונתו, וטרם נקבע מחליף" ■ במסגרת תפקידו, בהיקף 75% משרה, נהנה בשיא מתגמול חודשי של כ-61 אלף שקל

יונתן בשיא / צילום: תמר מצפי
יונתן בשיא / צילום: תמר מצפי

סוף עידן בחברת הנדל"ן והחקלאות מהדרין , שעדכנה היום (ג') על רצון היו"ר, יונתן בשיא, לסיים את כהונתו בחברה בתום תקופה של 20 שנה. במהדרין ציינו כי "טרם סוכם מועד סיום כהונתו, וטרם נקבע מחליף". בשיא (68) שהחל לכהן כיו"ר מהדרין בספטמבר 1996 נהנה בתפקידו בהיקף של 75% משרה מתגמול חודשי של כ-61 אלף שקל (מתוכו שכר בסיס של כ-57 אלף שקל, צמוד למדד) ומהטבות נוספות. ב-2015 עלות העסקתו עמדה על 1.1 מיליון שקל.

בנוסף מכהן בשיא מ-2010 גם כיו"ר יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, מיטרוניקס, שם הוא מקבל תגמול מקיבוץ יזרעאל, בעל השליטה בחברה, במסגרת הסכם הניהול בין מיטרוניקס לקיבוץ. כמו כן הוא מכהן כיו"ר יקבי רמת הגולן וכיו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית. שמו של בשיא עלה לכותרות בעשור הקודם, אז מונה לראש מנהלת ההתנתקות שטיפלה במתנחלים שפונו מגוש קטיף, תפקיד אותו מילא במשך כשנתיים.

מהדרין פועלת בעיקר בנטיעה, עיבוד, אריזה ושיווק של מטעים ופרי הדר, וכן בתחום של נכסים מניבים ואחסון בקירור. החברה, הנמצאת בשליטת חברת נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי וחברת הביטוח הפניקס, מנוהלת על-ידי גיא בינשטוק ונסחרת בבורסה בשווי של כ-570 מיליון שקל. זאת לאחר קפיצה של 23% שרשמה מנייתה מתחילת השנה.

באחרונה נודע כי מהדרין צפויה ליהנות מפיצוי של עד 30 מיליון שקל מהפשרת קרקעות באשקלון, וזאת במסגרת מהלך של המדינה להגדלת היצע הדירות. מהדרין עדכנה כי קיבלה הודעה מרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) לפיה בכוונת רמ"י לפעול להפשרת קרקע חקלאית שמוחכרת על-ידי חברת הבת שלה, פרי אור, עקב שינוי ייעוד מחקלאות למגורים, בשטח כולל של כ-520 דונם באזור אשקלון. זאת בהתאם להוראות החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. בהתאם להודעה, צפויה פרי אור לקבל בקרוב מרמ"י הצעה להתקשר בהסכם השבה (החזרת הקרקעות שהיא חוכרת לצורך שינוי בייעודן.

במהדרין דיווחו אז כי "קיימת אי ודאות בדבר עיתוי השבת הקרקע, פרטי הסכם ההשבה והתמורה הכוללת בגין ההשבה". עם זאת, החברה מציינת כי בהתאם להחלטה שהתקבלה ברמ"י בחודש מארס השנה, השבה של קרקע תוך שינוי ייעוד, כרוכה בפיצוי כספי של כ-50 אלף שקל לכל דונם, מתן זכות למשיב הקרקע לרכישה בפטור ממכרז (ובתשלום מלא) מגרשים ששווים 20% מהשווי היחסי של הקרקע שהושבה וכן רשאית רמ"י, במקרים מיוחדים, להעניק פיצוי נוסף בגובה 20% מהפיצוי שנקבע (כלומר עוד 10,000 שקל לדונם). מכאן, שמהדרין צפויה לקבל 26-31 מיליון שקל כפיצוי עבור הקרקע לאחר שהיא תושב לרמ"י לצורך בנייה למגורים.

מהדרין עדכנה כי ארבעה מתוך כמה עשרות מתחמים מועדפים לדיור שהוכרזו בשנתיים האחרונות כוללים שטחים אשר לחברה זכויות חכירה בהם, בשטח כולל של כ-1,400 דונם, והפשרת כל השטחים האלה עשויה להניב למהדרין פיצוי כולל בטווח של 70-84 מיליון שקל.

בסיכום מחצית השנה הראשונה שמרה מהדרין על יציבות בהכנסות, בהיקף של 804 מיליון שקל, אולם נהנתה מזינוק של 147% ברווח הנקי שלה שהתקרב ל-44 מיליון שקל. זאת בין היתר בזכות שיפור הרווח הגולמי, עלייה בשווי נכסיה, צמצום עלויות המימון וצמצום בהוצאות המס.