שלום שנה א': מה הסטודנטים מעדיפים ללמוד?

מה המקצועות המבוקשים ביותר, ולאן הכי קשה להתקבל? האם הסטודנטים מעדיפים ללמוד באוניברסיטה או מכללה? המועצה להשכלה גבוהה פרסמה נתונים לגבי שנת הלימודים האקדמית שתיפתח ביום ראשון הקרוב

תלמידים, סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי
תלמידים, סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי

ביום ראשון הקרוב, 30 באוקטובר 2016, תיפתח באופן רשמי שנת הלימודים האקדמית תשע"ז. 310,565 סטודנטים צפויים למלא את הכיתות ב-63 מוסדות להשכלה גבוהה בכל רחבי הארץ, כך לפי המועצה להשכלה גבוהה. כ-234,965 סטודנטים צפויים ללמוד לתואר ראשון, מתוכם כ-58,690 סטודנטים חדשים. מתוך כלל הסטודנטים לתואר הראשון, 75,350 נרשמו לאוניברסיטאות ו-92,815 במכללות. זאת לעומת 78,610 ו-89,945 בשנה שעברה בהתאמה, עלייה של 3.2% בנרשמים למכללות וירידה של 4.1% בנרשמים לאוניברסיטאות ביחס לשנה שעברה. יתר הסטודנטים ילמדו באוניברסיטה הפתוחה (כ-41,500), ובמכללות אקדמיות לחינוך (כ-25,300). בנוסף, 63,210 ילמדו השנה לתואר השני, 11,075 לתואר שלישי ו-1,405 בלימודי תעודה.

חברתי זה הכי 

המקצועות המבוקשים ביותר ללימודי תואר ראשון על ידי הסטודנטים החדשים הם: רפואה כללית, בה יחס המועמד ללומד עומד על 3.8, כלומר על כל 3.8 מועמדים רק מועמד אחד מתקבל, ארכיטקטורה ובינוי ערים (2.5) ומקצועות עזר רפואיים (2). נתונים אלו נכונים לשנת הלימודים תשע"ה. בתחתית הרשימה נמצאו מדעי הרוח הכלליים עם יחס של 1.3 וכלכלה, חשבונאות ופסיכולוגיה עם 1.5.

מניתוח התפלגות תחומי הלימוד לתואר ראשון עולה הפקולטות המובילות הן מדעי החברה עם כ-19.2% מהסטודנטים, כ-18.1% בחרו במקצועות ההנדסה והאדריכלות וכ-16.1% בחרו בחינוך והכשרה להוראה.

בשנת הלימודים הקרובה יחל יישומה של התכנית הרב שנתית החדשה שגובשה לאחרונה לשש השנים הקרובות (תשע"ז-תשפ"ב), תכנית הכוללת מספר יעדים מרכזיים, בניהם:

עידוד המצוינות המדעית-מחקרית והגדלת המשאבים עבור תשתיות וקרנות מחקר והפיכת מדינת ישראל למעצמת ידע (Big Data), עידוד החדשנות בהוראה ושיפור איכות ההוראה, קידום הבינלאומיות בהשכלה הגבוהה תוך מתן מענה לצרכים הלאומיים ולצרכי המשק בהיבטים של הכשרת ההון האנושי והתאמתו לשוק התעסוקה בדגש על הגדלת מספר בוגרי מדעי המחשב, תחומי ההנדסה המבוקשים יחד עם חיזוק מדעי הרוח, קידום ושילוב החברה הערבית בהשכלה הגבוהה, עידוד וסיוע לחרדים בלימודים אקדמיים, הרחבת הנגישות לאוכלוסייה האתיופית וקידום וייצוג נשים באקדמיה.

חלף עם הרוח

בהקשר למצבן של תכניות במדעי הרוח אמרה יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, פרופ’ יפה זילברשץ: "מדעי הרוח מהווים נדבך חשוב במערכת השכלה הגבוהה וברקמתה החברתית של המדינה. אי לכך החלטנו להשקיע משאבים אמיתיים בפיתוח תחומי מדעי הרוח מתוך תקווה שכבר בעתיד הקרוב נוכל לראות שינוי מגמה בתוכניות אלו אשר הלכו וגוועו בשנים האחרונות. יחד עם זאת חייבים להבין כי אין מדובר בתוכניות קסם ובסופו של דבר הבחירה באשר למסלול הלימודי הינה של הסטודנטים"

בנוגע לשילוב חרדים ואתיופים במוסדות ההשכלה הגבוה אמרה פרופ' זילברשץ כי "כל סטודנט חרדי הלומד לתואר אקדמי בכל סוג מוסד העומד בקריטריונים סוציו-אקונומיים מסוימים, יוכל לקבל הלוואה לשכר הלימוד. לאחר קבלת הזכאות לתואר, תהפוך חלק מההלוואה למלגה. זו בשורה מצוינת לא רק עבור הסטודנטים החרדים אלא למשק כולו. בנוסף, נשקיע כמאה מיליון שקלים לשילוב סטודנטים ממוצא אתיופי בהשכלה הגבוהה".