החגים ציננו את שוק המשכנתאות: רק 3.5 מיליארד שקל באוקטובר

מדובר בנתון הנמוך ביותר ב-12 החודשים האחרונים, נמוך בכ-30% מהממוצע השנתי ■ היקף המשכנתאות החודשי בשנה החולפת עמד בממוצע על 5.2 מיליארד שקל,

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

שוק המשכנתאות הלוהט לקח פסק זמן בחודש אוקטובר, בעקבות חגי תשרי. להערכת גורמים במערכת הבנקאית, היקף המשכנתאות לחודש זה יעמוד על סדר גודל של 3.5 מיליארד שקל. מדובר בנתון הנמוך ביותר ב-12 החודשים האחרונים. היקף המשכנתאות החודשי בשנה החולפת עמד בממוצע על 5.2 מיליארד שקל, כלומר המשכנתאות באוקטובר היו נמוכות ביותר מ-30% לעומת הממוצע בשנה האחרונה. אלא שכאמור, הנתון הנמוך נובע ממיעוט ימי העבודה בחודש שעומד להסתיים בשל החגים, וכן מהעובדה שרבים מהלקוחות יצאו בחודש האחרון לחופשה, ולא סיימו את העסקאות.

במערכת הבנקאית מציינים כי על אף הנתונים האחרונים שמראים בלימה מסוימת במחירי הדיור, בינתיים לא מורגשת היחלשות בשוק המשכנתאות, ויש להמתין להמשך נתוני הרבעון הרביעי, על מנת לראות האם יש שינוי במגמה בשוק. כמו כן, גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי לצד המאמצים של שר האוצר משה כחלון לבלום את עליית מחירי הדיור, בהחלט ייתכן כי מגיע כעת גורם חדש שעלול דווקא לשבש את התוכניות ולגרום לעליית מחירים - נפילת קבלני הביצוע והירידה בהיצע שלהם. "נפילת חברות הביצוע יכולה לחזור כבומרנג בעליית מחירי התשומות, ולייקר אפילו את תוכנית מחיר למשתכן", אומר בנקאי בכיר. "ניתן לספור על כף יד אחת את מספר קבלני הביצוע הגדולים שנשארו, ושמסוגלים להרים פרויקטים של מאות יחידות דיור".

"יזמי הנדל"ן מספרים שקבלני הביצוע כבר מתחילים לדבר איתם על עליית מחירים. היות ועלות הביצוע היא מרכיב משמעותי בערך הנכס, והביקוש לנדל"ן הוא גבוה, בהחלט ייתכן והיזמים יגלגלו את עליית המחירים בשוק הביצוע אל המחיר הסופי בשוק", מוסיף הבנקאי הבכיר. בבנקים מציינים כי עניין קבלני הביצוע היה תמיד חסם בשוק הנדל"ן, אך נראה כי המצב רק יילך ויחמיר, במיוחד בפריפריה, שכן לקבלנים הגדולים יש מספיק עבודה באזור המרכז, והם מעדיפים להתמקד שם. "על כל חברה שנופלת, המחסור בקבלנים גדולים הולך ומעמיק, והיכולת של הקבלנים הקטנים להשפיע על המחירים נמוכה", אומרים במערכת הבנקאית.