"סגן הנשיא ג'ו ביידן יהיה שר החוץ בממשל קלינטון"

טראמפ: "לבטל את הבחירות ולהעניק לי את הנשיאות" ■ המועמדת הדמוקרטית ומישל אובמה הופיעו בראשונה יחדיו בעצרת בחירות

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס

סגן הנשיא ג'ו ביידן מוצב בראש הרשימה הקצרה של מועמדים לתפקיד שר החוץ בממשל קלינטון. את הרשימה הכין צוות של המועמדת הדמוקרטית שמניח את התשתית הארגונית של ממשלה העתידי, אם היא תזכה בבחירות ב-8 בנובמבר. כך מדווח האתר "פוליטיקו".

זו הפעם הראשונה שמטה הבחירות של קלינטון מדליף שמו של מועמד לתפקיד בכיר בממשלה. עד עתה העדיף המטה להתמקד במאמצים להבטיח את נצחונה בבחירות. ההדלפה עשויה ללמד על הביטחון הגובר במטה שנצחונה של קלינטון כמעט ודאי, בדיוק כמו ההחלטה הדמוקרטית להקצות משאבים וכוח אדם לקמפיין במדינות שנחשבות כנחלה רפובליקאית.

על פי הדיווח ב"פוליטיקו", קלינטון או בכירי המטה שלה טרם הודיעו לביידן על הכוונה למנותו כשר החוץ. מקור המודע להכנות של המטה לקראת המעבר לבית הלבן אמר, כי קלינטון והבכירים מנסים למצוא את הדרך המתאימה ביותר לפנת אליו בנושא רגיש זה. ביידן כמעט התמודד מול קלינטון בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית, אך חזר בו ועתה הוא מופיע בעצרות בחירות למענה בקצב מתיש.

"הוא יהיה מצויין בתפקיד, וצוות קלינטון מקדיש זמן רב למציאת הדרך הטובה ביותר לנסות לשכנע אותו להצטרף לממשל קלינטון, אם הילארי תזכה", אמר המקור.

סגן הנשיא, שהיה יו"ר ועדת החוץ של הסנט לפני שהצטרף לממשל אובמה, הוא אחד מהדמוקרטים המוערכים ביותר בתחום מדיניות החוץ והיה יועצו הקרוב ביותר של הנשיא בסוגיות בינלאומיות בוערות, לרבות אוקראינה, עיראק וסוריה. ממשל קלינטון יירש את הבעיות האלה בינואר 2017, יחד עם בעיה נוספת: במטה קלינטון ובבית הלבן חוששים, שהקמפיין של דונלד טראמפ גרם נזק בלתי הפיך ליחסיה של ארה"ב עם מדינות ברחבי תבל.

אובמה כבר שלח את ביידן לחו"ל כדי לנסות ולצמצם את הנזק שחולל טראמפ. באוגוסט הוא ביקר בלטביה כדי להרגיע את חברות נאט"ו שמחויבותה של ארה"ב לבעלות בריתה תישאר איתנה למרות שהמועמד הרפובליקאי הטיל ספק בתועלת הארגון ואמר שוושינגטון צריכה לגבות תשלום מבעלות ברית תמורת ההגנה שהיא מספקת להן.

"אני ציוני"

בהחלטתה לבחור בביידן כשר חוץ נוטלת קלינטון סיכון מסוים. כאשר היא כיהנה בתפקיד, היא התנגשה עמו לא פעם. קלינטון נוטה להיות ניצית יותר מביידן וסגן הנשיא חלק על עמדותיה לגבי הכוחות האמריקאים בעיראק, משלוח חיילים אמריקאים נוספים לאפגניסטאן, חימוש המורדים בסוריה והפצצת מטרות בלוב.

שמות אחרים ברשימה הקצרה לתפקיד שר החוץ: וונדי שרמן, שריכזה את הצוות האמריקאי לניהול המו"מ עם איראן על ההסכם הגרעיני; סגן שר החוץ לשעבר ביל ברנס; וניק ברנס, שהיה תת שר החוץ לעניינים פוליטיים בממשל ג'ורג' בוש הבן.

ביידן מחזיק בעמדות פרו-ישראליות מובהקות. הוא הכריז פעם "אני ציוני" וציין, בהזדמנות אחרת, ש"ציוני אינו חייב להיות יהודי". יחד עם זאת, כמה מהכרזותיו הכעיסו גורמים מסוימים בישראל. בספטמבר 2011 הוא הביע התנגדות נחרצת לשחרור ג'ונתן פולארד והכריז, שלו הדבר היה תלוי בו, פולארד היה נשאר בכלא עד סוף ימיו. הוא היה שותף מלא בעיצוב מדיניות אובמה כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני וממילא הוא מצדד בפתרון של שתי מדינות, מתנגד להתנחלויות ותומך בהסכם עם איראן. הוא ביקר בישראל שלוש פעמים. בביקורו הראשון בה, כאשר היה סנטור צעיר, הוא נפגש גולדה מאיר, ופגישה זו הותירה בו רושם עז. הוא נוהג להרחיב את הדיבור על הפגישה כמעט בכל הופעה לפני קהל יהודי.

ובינתיים, במערכת הבחירות מוסיף טראמפ לעשות כותרות. בעצרת בחירות בטולידו, אוהאיו, הכריז המועמד הרפובליקאי, שמן הראוי לבטל את הבחירות ולהעניק לו הנשיאות. "אני חושב עכשיו ביני לבין עצמי שאנו צריכים פשוט לבטל את הבחירות ולתת (את הנשיאות) לטראמפ, נכון?", הוא הצהיר. "לשם מה צריך בכלל לקיים אותן? לשם מה? המדיניות של אובמה כל כך גרועה. יש הבדל עצום בינינו".

קלינטון ומישל אובמה הופיעו אתמול יחדיו, בפעם הראשונה, בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית. הגברת הראשונה, שהפופולריות שלה עולה אפילו על זו של בעלה, נהפכה לנשק הלא כל כך סודי של קלינטון. באישיותה הכריזמטית הסוחפת היא מאפילה על קלינטון, אך המועמדת הדמוקרטית נראתה מאושרת לצידה.

בנאומה האשימה אובמה, כי התכנית היחידה של טראמפ להגיע לנשיאות היא להחניק עד כמה שאפשר השתתפותם של מצביעים דמוקרטים בבחירות. "אם הילארי לא תנצח בבחירות האלה, זה יהיה בגללנו", היא הכריזה. "זה יהיה בגללנו מפני שלא ניצבנו לצידה, מפני שלא הצבענו בעדה. וזה בדיוק מה שיריבה מקווה שיקרה. זו האסטרטגיה... להפוך את הבחירות למשהו כל כך מכוער ומגעיל עד שלא נרצה להשתתף בהן".

בהתייחסה לטענות של טראמפ ש"הבחירות מתוחמנות", אמרה הגברת הראשונה: "חברים, כאשר אתם שומעים על קונספירציה גלובלית ועל בחירות מתוחמנות, תבינו שהם מנסים לשכנע אתכם להישאר בבית... לשכנע אתכם שהקול שלכם לא חשוב, שהתוצאה נקבעה מראש... הם מנסים לקחת מכם את התקווה".

מסמך פנימי נוסף של מטה קלינטון, שהודלף באמצעות וויקיליקס, מראה (אם הוא אכן אותנטי) כיצד ביל קלינטון גרף מיליונים מקרן הצדקה שנושאת שמו בעת שאשתו כיהנה כשרת-החוץ של ארה"ב. עוזר ותיק של ביל קלינטון, דאג בנד, כתב בתזכיר, כי הוא גייס 46 מיליון דולר למען הקרן, אך, בה בעת, הוא מינף את יחסיו עם תורמים גדולים, בעיקר חברות, כדי להבטיח הכנסה צדדית לביל קלינטון, כנאומים בשכר, נסיעות אישיות, חופשות וכו'. הוא תיאר את מיזם ארגון ההכנסות הצדדיות לקלינטון כ"ביל קלינטון, אינק.".