הבנקים לא צפויים להתנגד לוויתור על השליטה בחברת שב"א

הבנקים יידרשו להקטין החזקות בחברת שירותי בנקאות אוטומטיים לעד 10% לכל בנק בתוך 4 שנים

סניף בנק לאומי שנסגר / צילום: שלומי יוסף
סניף בנק לאומי שנסגר / צילום: שלומי יוסף

הבנקים לא צפויים להתנגד להחלטה לחייב אותם לוותר על השליטה בחברת שב"א. היום (ב'), עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, התקיימה ישיבה של ועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו), שעסקה בעיקרה בנושא הקטנת החזקות הבנקים בחברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) לעד 10% לכל בנק בתוך 4 שנים.

כמו כן, מוצע כי כבר החל מיוני 2017 לא יינתנו זכויות הצבעה באסיפה הכללית או זכות למנות דירקטור. מי שאמורים לרכוש את המניות הם בעיקר השחקנים החדשים בתחום האשראי והתשלומים, ובראשם חברות כרטיסי האשראי, שיופרדו מהבנקים. שב"א עוסקת בתשתית מערכות התשלומים והסליקה בישראל. בעת שנודע על כוונה זו, אמר ל"גלובס" גורם בנקאי כי מדובר ב"הלאמה", אלא שנראה שהבנקים לא יוצאים למאבק נגד החלטה זו.

במסגרת הישיבה היום פרסם איגוד הבנקים עם עמדתו בנושא. אמנם היו לו הסתייגויות מסוימות מתיקון החקיקה, אך הוא אינו מתנגד לרעיון המכירה עצמו. הבנקים מבקשים כי אם יקום גוף נוסף, שיעניק שירותי תשתית בתחום התשלומים והסליקה, תוסר המגבלה של החזקות הבנקים בשב"א. "אנו מבקשים שמגבלת ההחזקות בשב"א תוסר בעתיד כאשר תוקם מערכת מבוקרת מתחרה המהווה חברת ממשק בין מנפיק לסולק לאיור עסקאות בכרטיסי חיוב", כותבים באיגוד הבנקים.

עוד הם מוסיפים: "מגבלה קבועה ושאינה מוגבלת בזמן מהווה פגיעה שאינה מידתית בשב"א ובבעלי המניות המחזיקים כדין בשליטה בחברה. מגבלה זו תקשה מאד על מכירת ההחזקות בשב"א לרוכשים פוטנציאליים, שכן אלה אינם רשאים לרכוש מעל 10% מהמניות", הם מציינים.

במהלך הדיון נכח גם דרור שטרום, העומד בראש ועדת שטרום. לדבריו, "יש הרבה מקרים שגם כשנכנס גוף חדש, הגוף הקודם החזיק עדיין ב-90% מהשוק. לכן, לטעמי לא יכול להיות, שהמגבלות יבוטלו רק אם תקום חברה חדשה. אם כבר ניתן לשקול זאת, רק במידה ושב"א כבר לא תהיה מונופול בתחום". גם כהן ציין כי ניתן לשקול מתן הקלות בתרחיש מסוים בו נתח השוק של שב"א יירד לרף מסוים, כך שנראה כי הערת הבנקים לא נפסלה על הסף, אולם ככל הנראה לא מספיק שתוקם חברה חדשה בתחום תשתיות התשלומים בכדי לבטל את המגבלה.

שב"א, שנוסדה ב-1979, נמצאת בבעלות משותפת של ארבעה בנקים - לאומי (42.2%), הפועלים (34.5%), דיסקונט (20%) והבינלאומי (3.3%), כך שלפי ההצעה לאומי, פועלים ודיסקונט יצטרכו למכור בסה"כ למכור 66.7% מהמניות, ואילו הבינלאומי יוכל להיוותר עם החזקתו.