המרכז לגביית קנסות: מבצע הפחתת חובות ב-40% הנחה

ועדת החוקה של הכנסת אישרה פה-אחד את הצעת החוק בנושא, שקודמה ע"י שרת המשפטים איילת שקד ■ המבצע יחל ב-15 בנובמבר ויימשך 4 חודשים

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

ועדת החוקה של הכנסת, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי, אישרה היום (ג') פה-אחד את הצעת החוק להפחתת תוספות פיגור שנוספו על קנסות. בהצעה נקבעה הנחה של 40% מגובה החוב העדכני (בלי פגיעה בקרן החוב).

משך המבצע: 120 יום, מ-15 בנובמבר 2016 עד 15 במארס 2017.

הצעת החוק הממשלתית קודמה על-ידי שרת המשפטים, איילת שקד. חברי הכנסת אוסמה סעדי, נורית קורן, מרב מיכאלי ואורי מקלב תמכו וקידמו את ההצעה בכנסת ואף קידמו הצעת חוק פרטית בנושא, שאוחדה בדיון עם ההצעה הממשלתית. 

בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי מבצעי גבייה שנעשו במערכת ההוצאה לפועל ברשות האכיפה והגבייה מעת הקמתה הראו כי כאשר תוספות וריביות שהתווספו על קרן החוב מופחתות, חייבים מזדרזים לסלק את חובם.

עם זאת, מטבע הדברים, מבצעים כאלה אינם תכופים. לאור העובדה שחלפו שני עשורים מאז מבצע תשלום הקנסות הקודם, וכיום ישנם חייבים רבים אשר מבצע כאמור יוכל לתמרץ אותם לשלם את חובותיהם, הוחלט כי תתבצע לתקופה קצובה הפחתה בתוספת הפיגור שהתווספה על הקנס.

כידוע, המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה פועל, בין היתר, לגביית חובות עבור משרדי הממשלה ורשויות השלטון, לרבות דוחות משטרה, קנסות בית משפט לתעבורה וכן קנסות בית משפט בהליך פלילי.

שרת המשפטים, איילת שקד, מסר היום: "מבצע גביית הקנסות יוביל לשיטת גבייה שכולם ירוויחו ממנה - החייבים יזכו להנחה משמעותית ולא יקרסו תחת נטל החובות, והמדינה תקבל את הכספים המגיעים לה. זהו המשך ישיר למהלך שהובלתי במתן הפטר לחייבים בהוצאה לפועל. אמשיך לדאוג לאזרחים, תוך כדי תביעה למילוי חובותיהם".

לדברי מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, "ממהלך שכזה יצאו נשכרים הן החייבים, אשר יוכלו לשלם בתקופת תוקפה של הוראת השעה את חובותיהם תוך הפחתה משמעותית ביותר בנטל תוספת הפיגור שהתווספה; והן קופת המדינה, שכן צפוי כי בתקופת תוקפה של הוראת השעה ישולמו חובות שלא שולמו עד כה ושמאמצי הגבייה לגביהם לא נשאו פרי". 

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), מיוזמות החוק, מסרה: "החוק הזה נותן לחייבות ולחייבים הזדמנות של פעם בדור להיפטר מחובות ולשלם פחות. זו בעיקר הזדמנות עבור החייבות והחייבים המוחלשים ביותר, אלה שגם חובות קטנים מדרדרים אותם מאד בקלות לעוני אמיתי. יחד עם החוק להפטר בהוצאה לפועל וביטול מאסר חייבים שהובלתי, המבצע הזה ממשיך את הקו שמאפשר לחייבים לצאת מהבוץ ולפתוח חיים חדשים להם ולבנות ובני המשפחה שלהם".