יגיעו להארכה? המועמדים לנשיאות מתכוננים לקרב משפטי

הסקרים בארה"ב מנבאים מירוץ צמוד עד הרגע האחרון, בעקבות ההתפתחויות האחרונות בפרשת הדוא"ל של קלינטון ■ האם הבחירות הקרובות יוכרעו רק בקלפי - או גם בבית המשפט?

קלינטון וטראמפ בעימות הטלוויזיוני/ צילום: רויטרס
קלינטון וטראמפ בעימות הטלוויזיוני/ צילום: רויטרס

מעבר לקמפיין הבחירות, בו הם מתחרים על קולות הבוחרים, המועמדים לנשיאות ארה"ב מתחמשים לקראת אפשרות לקרב עתידי - שיתרחש דווקא באולמות בתי המשפט.

קמפיין קלינטון גייס אלפי עורכי דין מתנדבים, שישקיעו מזמנם ומרצם בפיקוח על הקלפיות בפלורידה, צפון קרוליינה, פנסילבניה, אוהיו ומדינות נוספות שבהן צפויות התוצאות להיות צמודות. 

מנגד, התאחדות עורכי הדין הרפובליקניים מתכננת להפעיל כאלף עורכי דין, במימונו של אחד מתורמיו הגדולים של דונלד טראמפ - איל קרנות הגידור, רוברט מרסר, שהשקיע עד כה כחצי מיליון דולר במימון ההתאחדות האמורה. עורכי הדין הרפובליקנים ימלאו תפקידים דומים לאלו של עמיתיהם הדמוקרטיים - וידוא תקינות הליכי ההצבעה בקלפיות ורישום כל אירוע חריג, כגון איום על מצביעים - במטרה למנוע פגיעה בסיכוייה של מפלגתם לכבוש את הבית הלבן.

אולם הפעלת עורכי הדין משני צידי המתרס לא תסתיים בהכרח עם סגירת הקלפיות - אלא יכולה להמשיך עוד תקופה ארוכה לאחר מכן.

לפי מומחים בארה"ב, ישנן שלוש אפשרויות לתוצאות הבחירות, בחלוקה לפי ההשלכות המשפטיות שיביאו. התרחיש הראשון הוא נצחון ברור לאחד הצדדים, שככל הנראה יגרור הודאה בהפסד מכיוון הצד השני עוד בליל הבחירות עצמו. במקרה כזה, לא יופעלו האמצעים המשפטיים של שתי המפלגות - גם אם יעלו דיווחים על אי סדירויות ספורדיות בקלפי זו או אחרת.

התרחיש השני הוא מירוץ שיכלול מצב בו הספירה באחת המדינות הנחוצות כדי לגרום למועמד לנצח (למעשה, לעבור את סף 270 האלקטורים), צמודה מאוד ונדרשת ספירה חוזרת. מצב כזה התרחש בפלורידה בבחירות בשנת 2000. לאחר הבחירות הללו, בהן התמודדו ג'ורג' בוש הבן ואל גור, התנהל קרב משפטי עז בבית המשפט העליון של ארה"ב, סביב השאלה האם לספור שוב את הקולות בפלורידה - שהעניקה את האלקטורים שלה לבוש בעקבות נצחון בהפרש של כמה מאות קולות, על רקע טענות לאי סדירויות בקלפיות מסוימות. 

לבסוף, פסק בית המשפט העליון כי אין לערוך ספירה חוזרת, בהחלטה שנויה במחלוקת שעוררה סערה בארה"ב והעניקה לבוש את הקדנציה הראשונה שלו.

התרחיש השלישי הוא מירוץ צמוד שבו ספירת הקולות הבלתי רשמית מראה על מועמד מנצח, אך קיימת אפשרות בה הקולות שמגיעים באיחור (Absentee Ballots - דומים מבחינת השפעתם לקולות החיילים בישראל) יכולים לשנות את זהות המנצח. מצב דומה התרחש באוהיו, בבחירות בשנת 2004 - וגרם לג'ון קרי, המועמד הדמוקרטי דאז, לעכב את הודאתו בהפסד עד לבוקר שאחרי הבחירות. במקרה כזה, התוצאה הצפויה היא עיכוב בהכרזה על המועמד המנצח עד לסיום ספירת כלל הקולות וקבלת תוצאות האמת.

אם יתממש אחד משני התרחישים האחרונים, צפויות גם פניות רבות של המפלגות לבתי המשפט המקומיים במדינות, במטרה להלין על אי סדירויות בהצבעה - ולנסות לעכב, או לשנות, את תוצאת הבחירות בכל מדינה באופן ספציפי.