שוק יחידות הדיור בעלייה - עוד לפני אישור החוק החדש

לפי בדיקת יד2, בשנת 2016 עלתה כמות היחידות המוצעות להשכרה ב-5% לעומת השנה הקודמת ■ מחיר השכירות ביחידת דיור לעתים זול ב-20% מדירה מקבילה ■ ראשל"צ היא שיאנית יחידות הדיור

ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי
ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי

מחוקקים חוקים ובשטח הדברים כבר קיימים: עד כה בשנת 2016 הוצעו להשכרה כ-13 אלף יחידות דיור במדינה כולה, כך לפי מיפוי שערך אתר יד2 עבור "גלובס". מרבית היחידות, ככל הנראה, אינן מפוצלות לפי היתר - וכעת נשאלת השאלה כיצד תשפיע הסדרת התחום על שוק השכירות.

עדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ג') את הצעת החוק הפרטית (ח"כ אלי כהן מכולנו) לעידוד בעלי בתים עירוניים צמודי קרקע או בתים בגובה של עד 3-4 קומות לפצל את דירותיהן. הצעת החוק נועדה כדי להגדיל את מלאי הדירות להשכרה, מה שעשוי להוסיף לשוק הנדל"ן לשכירות כ-250 אלף דירות מגורים קטנות.

לפי ההצעה חלוקתה של דירה קיימת למספר יחידות דיור לא תחייב היתר, אם גודל הדירה המקורית עולה על 120 מ"ר, גודל כל דירה לאחר החלוקה לא יפחת מ-60 מ"ר והיא כוללת מטבח, שירותים וכניסה נפרדים. החלוקה אף תהיה פטורה מהיטל השבחה. מדובר בהוראת שעה לחמש שנים בחוק התכנון והבנייה, מתוך תקווה שעד אז יבוא פתרון כולל למצוקת הדיור. לפיכך, למעשה מדובר במוצר דומה לדירות 2-2.5 חדרים.

נתוני יד2 מעידים כי מתחילת שנת 2016 ועד היום פורסמו בלוח כ-13 אלף מודעות המציעות להשכרה יחידות דיור ברחבי הארץ. מדובר בשיעור של כ-12% מסך המודעות להשכרה שמתפרסמות באתר. מדובר על גידול של 5% בהשוואה מקבילה לנתונים שנה קודם לכן אז פורסמו כ- 12,500 מודעות של יחידות דיור להשכרה.

לשכנות עם בעל בית סמוך יש מחיר, והבדיקה מעלה כי שכר הדירה ליחידות דיור יכול להיות זול עד 20% משכר דירה לדירת מגורים בת 2 חדרים. עם זאת, בערים כמו חיפה, הוד השרון, אשדוד, אשקלון, חדרה, נהריה, באר שבע וכרמיאל - השכרת דירת 2 חדרים זולה יותר מהשכרת יחידת דיור.

גל עופרים, סמנכ"לית השיווק באתר יד2, מציינת כי "אנו רואים שכתוצאה מהביקוש ליחידות דיור בשוק יש גידול גם בביקושים ובחיפושים לדירות כאלו באתר וגם גידול באנשים שמכשירים את אותן יחידות ומציעים אותם להשכרה. לכן אנחנו מאפשרים למשתמשים באתר גם לפרסם את יחידות הדיור תחת שדה מיוחד וגם לחפש באופן ספציפי יחידות דיור".

בנוסף עופרים ציינה כי אישור החוק יביא לגידול בהיצע יחידות הדיור המוצעות להשכרה שכן, הסדרת הנושא בחוק יביא עוד אלפי בעלי בתים לפיצול ביתם ולמימוש הפוטנציאל. באשר למחירי שכר הדירה של יחידות הדיור לאחר אישור החוק עופרים מציינת, כי "ככל שהיצע יחידות הדיור יגדל, בהתאמה ירדו מחירי שכר הדירה. מצד שני, צריך לקחת בחשבון כי הסדרת הנושא בחוק עלולה להביא למצב הפוך של עליית מחירים אבל אני סבורה כי ככל שתהיה עלייה, היא לא תהיה עלייה משמעותית מאוד".

בהתאחדות קבלני השיפוצים מציינים כי עלויות הכרוכות בפיצול צמוד קרקע מסתכמות במעל ל-100,000 שקל:

הכנת כניסה נפרדת עשויה לעלות כ-15,000 שקל, מקלחת ושירותים: כ-30,000 שקל, מטבחון כ-10,000 שקל, חלוקה פנימית לחדרים ל-3 חדרים כ-40,000 שקל, הפרדת אינסטלציה וחשמל - כ-15,000 שקל, צבע כ- 15,000 שקל וריצוף מחדש כ-20,000 שקל.