הצלחה לניסוי שמשפר את השינה של ילדים אוטיסטים

המוצר של חברת נעורים פרמצבטיקה, PedPRM, הוא גרסה רפואית של מלטונין, המשתחררת בשחרור ממושך לאורך כל הלילה

נאוה זיסאפל / צילום: תמר מצפי
נאוה זיסאפל / צילום: תמר מצפי

חברת נעורים פרמצבטיקה, שהקימה ומנהלת פרופ' נאוה זיסאפל, הודיעה על הצלחה בניסוי שלב III בשיפור השינה של ילדים על הספקטרום האוטיסטי. המוצר של החברה, PedPRM, הוא גרסה רפואית של מלטונין, המשתחררת בשחרור ממושך לאורך כל הלילה. בניסוי הראתה החברה כי המוצר מאפשר לילדים להירדם בקלות רבה יותר ומגדיל את כמות שעות השינה שלהם.

זיסאפל: "ידוע כי אצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי ישנה פגיעה במנגנון ייצור המלטונין, ופגיעה זו כנראה תורמת הן לסימפטומים הקוגניטיביים והן להפרעות השינה שלהם. עד היום לא היה כל טיפול תרופתי לילדים הללו. תרופות שינה למבוגרים נמצאו כלא יעילות וכלא בטוחות עבורם".

נעורים כבר משווקת את תרופת השינה סירקדין, גם היא מבוססת על מלטונין בשחרור ממושך, למבוגרים הסובלים משנת לילה קצרה מדי ויקיצה מוקדמת. המוצר נמכר היום בעשרות מיליוני דולרים בשנה, דרך שותפים, ביניהם טבע ישראל בארץ וחברת התרופות הבינלאומית טקדה באירופה. המוצר אינו משווק היום בארה"ב.

זיסאפל מציינת כי הניסוי במוצר הנוכחי, ב-PedPRM, נערך גם בארה"ב ולגביו החברה כן תפעל לרישום בארה"ב. ניתן היום לרכוש מלטונין כתוסף מזון בארה"ב, אולם לדברי זיסאפל, מוצר זה אמנם מוצלח בהשראת שינה, אך לא בהגדלת מספר שעות השינה בלילה בילדים או במבוגרים. כמו כן, תוסף אינו עובר את בקרת האיכות שעובר מוצר רפואי, היא אומרת.

PedPRM עבר ניסוי כתרופה לכל דבר. "הניסוי עלה עשרות מיליוני דולרים", מספרת זיסאפל".