סקר: 59% מעובדי ההיי-טק אינם מרוצים ממקום העבודה שלהם

נתונים של חברת Matchup השמה: 81% מהעובדים שוקלים להחליף מקום עבודה, ל-32% מהעובדים יש אופציות, ול-39% יש רכב חברה ■ ברוב החברות נערכים דיוני שכר פעם בשנה

מפעל היי טק / צילום: איל יצהר
מפעל היי טק / צילום: איל יצהר

חברות היי-טק ישראליות גייסו ברבעון השלישי של שנת 2016 סכום מרשים של 1.19 מיליארד דולר. מהנתונים של חברת המחקר IVC עולה כי מדובר ברבעון השני בטיבו בעשור האחרון. הכסף הגדול הזה זורם למאות חברות סטארט-אפ אשר שואפות לגייס את העובדים הטובים ביותר בשוק. הגאות המתמשכת הזאת מובילה בשנים האחרונות לעלייה איטית אך עקבית בשכר בתחום ההיי-טק.

נתונים של חברת "Matchup השמה" מצביעים על כך שהשכר החודשי הממוצע בהיי-טק (ברוטו) עומד על 23,750 שקל - יותר מאשר כפול בהשוואה לשכר הממוצע במשק. למרות שמדובר בתגמול משמעותי, יותר מחצי מהמשתתפים בסקר (59%) קבעו כי הם אינם מרוצים ממקום העבודה שלהם. חוסר שביעות הרצון גורם ל-81% מהנסקרים להצהיר כי הם שוקלים להחליף עבודה, כאשר 57% שוקלים זאת במידה רבה. נציין כי הסקר נערך בקרב מדגם גדול יחסית של 630 עובדים אשר מועסקים בחברות גדולות ובינונית וגם בסטארט-אפים קטנים.

השכר עלה ב-5.4% השנה

השכר החודשי הוא לא הפרמטר היחיד בסל ההטבות של העובדים. בנוסף לתנאים מפנקים שמציעים מעסיקים רבים במקום העבודה, זוכים כמחצית מהעובדים (47.7%) גם לבונוסים משמעותיים. הבונוס הנפוץ ביותר הוא בגובה של משכורת שנתית (משכורת 13) והוא משולם ל-18.1% מהעובדים. קרוב לעשירית מהעובדים (9.3%) מקבלים בונוס בשווי של שתי משכורות בשנה ו-6.2% גורפים לכיסם מענק של שלוש משכורות. בקצה הפירמידה ניתן למצוא 2.1% מהעובדים אשר מקבלים בונוס של ארבע משכורות בשנה. עוד עולה מהנתונים כי 11.9% מהעובדים מקבלים בונוס בהיקף שהוגדר "אחר".

התחרות העזה בתחום הטכנולוגיה גורמת כאמור למקומות העבודה לחזר אחרי עובדים חדשים ולעשות מאמץ להשאיר את העובדים הקיימים. המטרה הזו מובילה את רוב החברות (65.4%) לערוך דיוני שכר בכל שנה. בחלק קטן ממקומות העבודה (4.8%) נערכים דיונים כאלה כל חצי שנה ואילו 14.4% מהעובדים משתתפים בדיוני שכר כל שנתיים. כמחצית מהנשאלים (44%) סיפרו כי קיבלו תוספת שכר בשנה האחרונה והשכר הממוצע עלה תוך שנה ב-5.4%.

הנבדקים נשאלו גם האם הם מקבלים מהמעסיק "רכב חברה" ו-39.1% השיבו בחיוב, זאת כאשר ל-32% יש אופציות או מניות בחברה. שאלה נוספת בסקר עסקה במספר שנות הוותק בתחום ההיי-טק (לא בהכרח אצל המעביד הנוכחי). מהבדיקה עולה כי 41.8% עובדים בהיי-טק למעלה מעשר שנים, זאת לעומת 17.9% עובדים חדשים יחסית אשר להם ניסיון של שנה עד שלוש שנים.

הסקר בחן את השכר בשורה של תפקידים ומצא כי השכר החודשי הממוצע של אנשי פיתוח הוא 21,200 שקל. אנשי QA מרוויחים 16,500 שקל בחודש, מנהלי מוצר מרוויחים 27,450 שקל בחודש ושכרם של סמנכ"לי פיתוח מגיע בממוצע ל-39,700 שקל בחודש.

מורן סטרשנוב, מנכ"לית חברת "Matchup השמה" התייחסה לנתונים ואמרה כי "עובדי ההיי-טק נבדלים מיתר השוק בכך שהם מחפשים באופן מתמיד הזדמנויות חדשות ותמורה גבוהה יותר ליכולותיהם וניסיונם. בנוסף כיום הרבה יותר קל לעובדים להיחשף להזדמנויות חדשות ולחברות, לאתר עובדים שמתאימים במדויק לצרכיהם, ואלו מציעות להם במקרים רבים משכורות מאוד גבוהות ותנאים מפתים".

סטרשנוב הוסיפה כי "המצב כים בשוק ההיי-טק הוא שחברות אמנם משלמות שכר יפה ואף גבוה משמעותית מהשכר המוצע בשאר ענפי התעשייה בישראל, אך עם זאת, הן אינן מוכנות להתפשר ולהשקיע משאבים בהכשרת המועמדים. כך נוצר מצב שהחברות מחפשות מועמדים שעונים במדויק על דרישותיהם. האתגר שלנו כחברת השמה הוא לאתר את המועמד העונה במדויק על דרישותיהן, ומציאת מועמדים כאלו אינו מסתמך עוד על קבלת קורות חיים פאסיבית".

השכר גבוה, שביעות הרצון הרבה פחות
 השכר גבוה, שביעות הרצון הרבה פחות