הפסד מס לא עובר בירושה

ההורשה אינה משנה את עיקרון היסוד ולפיו את המס משלם אדם אחד על רווחיו שלו

בפסק דין תקדימי שניתן לאחרונה בעמ"ה 41641-01-14 שרגא נ' פקיד שומה חולון (ניתן ביום 8.11.15) נקבע כי לא ניתן להתיר ליורשים לקזז הפסד עסקי מועבר שנוצר בימי חייו של המוריש כנגד רווח הון ממכירת נכס שקיבלו בירושה.

המנוחה ניהלה עסק של קונדיטוריה בבת ים. לאחר מותה שני בניה ירשו את העסק ואת זכות הבעלות שלה במבנה. לאחר כמה חודשים שבהם הקונדיטוריה המשיכה לפעול מכרו היורשים את המבנה. בגין המכירה חויבו הבנים במס שבח. הסוגיה שעמדה להכרעתו של בית המשפט הייתה - האם יורשיה של בעלת העסק רשאים לקזז את ההפסד העסקי שנצבר בחייה המנוחה כנגד שבח המקרקעין ממכירת המבנה.

השופט הרי קירש קבע כי הוא אינו מוצא בסעיף 28 לפקודת מס הכנסה כל עיגון לכך שהפסד שהיה לאדם אחד ניתן לקיזוז כנגד רווח של אדם אחר.

השופט קירש ציין, כי מפסקי דין שעסקו בקיזוז הפסדים (כגון קיזוז הפסדים בהליך נשייה או רכישת הפסדים - ר' פסה"ד בעניין ברג, שחר הררי, מטרי, רובינשטיין ) לא ניתן להסיק שהיורשים יכולים לעשות שימוש בהפסד שנוצר במהלך חייה של המנוחה.

לעניין גביית מס אמת קבע בית המשפט, כי ההורשה אינה משנה את עיקרון היסוד ולפיו את המס משלם אדם אחד על רווחיו שלו, שכן תחולת העיקרון של הטלת מס אמת על פי יכולת ההתעשרות האמתית של הנישום מוגבלת לנישום יחיד , והעיקרון לא חל על אחרים.

השופט קירש מוסיף כי מבחינה מעשית רעיון הורשת הפסדים לצרכי מס הינו בעייתי. בעניין זה הוא מעיר כי אם תתקבל טענת היורשים הרי שאדם יוכל להוריש את הפסדיו לזוכים מסוימים גם אם אינם קרובי משפחה, באמצעות צוואה, ומשטר הפסדים זה יגרום להעדפת אותם זוכים המסוגלים לנצל את ההפסדים המועברים באופן מיטבי! הוא מוסיף ומעיר כי אם נקבל את העיקרון של עבירות הפסדים נישום בעל הפסדים יוכל להחליט להעניק את רכושו במתנה עוד בחייו ולא להמתין עד למועד פטירתו, כל זאת על חשבון הקופה הציבורית.
לטעמנו תוצאת פסק הדין (מבלי להביע דעה לעניין יישום הוראות החקיקה הקיימת בפקודת מס הכנסה), אינה תואמת את העיקרון של גביית מס אמת ורצוי ליזום בנושא זה שינוי חקיקתי.

עד לתיקון החוק קיימת אפשרות לשינוי ייעוד הנכס בחיי המוריש, סעיף 5(ב) לחוק מיסוי מקרקעין, שאז ניתן יהיה לקזז את ההפסד מול השבח שנוצר ולהנות מעלות חדשה במכירה העתידית .

להרחבה מאיר מזרחי ושות', http://www.maslaw.co.il/