תרחיש האימים: 7,000 הרוגים ברעידת אדמה בישראל

רשות החירום הלאומית טענה כי אלפי אנשים ייהרגו ואלפים נוספים ייפצעו ויזדקקו לחילוץ במקרה של רעש משמעותי ■ חברי הכנסת קראו למדינה לפעול לבהקדם לחיזוק מבנים ושיפור התשתיות

חיפוש אחר נעדרים ברעידת אדמה במרכז איטליה / צילום:רויטרס
חיפוש אחר נעדרים ברעידת אדמה במרכז איטליה / צילום:רויטרס

7,000 הרוגים, 170 אלף חסרי קורת גג ונזקים בהיקף של למעלה מ-90 מיליון שקלים - זהו התרחיש של מדינת ישראל לרעידת אדמה, שהוצג היום (ד') בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. רשות החירום הלאומית (רח"ל) הסבירה כי זהו התרחיש אליו המדינה נערכת.

בצלאל טרייבר, ראש רשות החירום הלאומית, אמר כי לפי ההערכות 8,900 איש ייפצעו וכ-9,500 יילכדו בהריסות - ו-98% מהם יחולצו או יאותרו תוך שבוע, בעיקר על ידי משפחה, חברים ושכנים.

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), ראש ועדת המשנה למוכנות העורף, אמר בדיון: "אי אפשר להמשיך עם שיטת הסופר טנקר של פתרונות ותקציבים לאחר האסון". פרץ הסביר כי רעידת האדמה האחרונה באיטליה מהווה תזכורת נוספת לכך שכל מדינה חייבת להיערך לתרחיש של אסון טבע - בין אם מדובר במדינה מערבית או מדינת עולם שלישי.

"אסור לסמוך על המזל או חסדי שמים, ועלינו לבצע את המוטל עלינו", הוסיף פרץ, שר הביטחון לשעבר. "ישראל נמצאת בסיכון גבוה מאוד לרעידת אדמה, שמשמעותה יכולה להיות קשה ביותר. בישראל הסופר טנקר מגיע אחרי השריפה ופתרונות מגיעים בדיעבד, אך אנו כוועדה נפקח שכל הגופים פועלים בנמרצות כל הזמן."

"השינוי חייב לקרות בקרוב"

אנשי הרשות הציגו בהמשך לוועדה את הבדיקות השונות שנערכות על מנת לקבוע כמה פגיעות התשתיות בישראל ומהי חומרת הסיכון. טרייבר אמר לח"כים כי הופצה כבר טיוטה של "חוק העורף", אשר נותנת לרח"ל סמכויות לקביעת אחריות ואף סנקציות, אך היא נתקלת בהתנגדות וביקורת רבה.

עוד סיפר ראש הרשות טרייבר כי הערכת האוצר לעלות נזקי רעידת אדמה היא למעלה מ-90 מיליארד שקלים בעלות שיקום מבנים ואובדן תוצר עסקי לשנה. עם זאת, רח"ל מחשבת גם עלויות רפואיות, פינוי הריסות, פגיעה בתשתיות ובאיכות הסביבה - ולכן מגיעה לעלות של 150-200 מיליארד שקלים.

עם זאת, אנשי רח"ל הצביעו על פער במוכנות - בין השאר ביכולת להתמודד עם זיהוי חללים בכמויות רבות. "עד לשבוע שעבר היה תקציב רק לתחנת ריכוז חללים אחת בכל הארץ, ובשבוע שעבר אושר תקציב לתחנה נוספת", אמר המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, אליעזר רוזנבאום. כל תחנה מזהה 150 חללים ביממה, וקיים מחסור בכוח אדם. גם בנושא חיזוק המבנים קיים פער, ובוועדה קראו לתקצב את הנושא.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), הגיב בתדהמה ואמר: "מספרים כאלה של חללים ושל פצועים קשה שלא יכולים לדבר, משמעותם 100 אלף ישראלים שמחכים לדעת מה עלה בגורל יקיריהם. עם ישראל לא יכול לעמוד בדבר כזה ואתם תהיו חייבם לקבוע מי יידרש לתת לו תשובות".

"יש פער עצום בין גדול המשימה העומדת בפני המדינה להיערך לרעידת אדמה", אמר יו"ר ועדת המשנה, ח"כ פרץ, בסיכום הדיון. "האוצר חייבים לפעול לשינוי תקציבים אלה, ובמיוחד להחזיר את אותן 4 שנים אבודות בתקצוב חיזוק המבנים. אי אפשר לדבר במונחים של היערכות על פני 25 שנים. זה חייב לקרות בשנים הקרובות".