ירידות בסיום המסחר באירופה; החלטה דרמטית בבריטניה

ביהמ"ש בבריטניה קבע כי הממשלה חייבת את אישור הפרלמנט כדי להתחיל את הברקזיט ■ מגמה מעורבת בוול סטריט ■ הפד הודיע אתמול כי הוא מותיר את הריבית על כנה

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

בורסות אירופה סגרו היום (ה') בירידות בצל החשש מפני הבחירות הקרבות בארה"ב והסנטימנט השלילי בשוקי העולם. המשקיעים באירופה מגיבים להחלטה דרמטית של בית המשפט בבריטניה בנוגע לאישור סעיף 50, וממתינים להחלטת הריבית במדינה. המסחר בניו יורק מתנהל במגמה מעורבת.

 

החלטה דרמטית בבריטניה: ביהמ"ש העליון במדינה קבע כי הממשלה תהיה חייבת את אישור הפרלמנט בעניין הפעלת סעיף 50 באמנת ליסבון, שמאפשר לה להתחיל במו"מ על תנאי הפרישה מהאיחוד האירופי. לאחר ההחלטה הליש"ט מתחזקת מול הדולר בעוד הבורסה המקומית נסחרת בירידות.

כצפוי, אתמול הודיע הפד כי הוא מותיר את הריבית על כנה, פחות משבוע לפני הבחירות הגורליות בארה"ב. חברי הפד אומנם לא סיפקו רמזים לגבי העלאת ריבית בחודש הבא, אך כן ציינו כי לאור השיפור בכלכלה התגבר הצורך בהעלאת ריבית נוספת. 

המירוץ לבית הלבן נמצא בישורת האחרונה אך חוסר הוודאות לגבי זהות נשיא ארה"ב התגבר בימים האחרונים. זאת לאחר שמספר סקרים הצביעו על התחזקותו של המועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ, בצל חשיפת החקירה המחודשת בעניין פרשת המיילים בה מעורבת הילארי קלינטון. בשווקים נוצרה מעין "טראמפוביה" בשל החשש שטראמפ יממש את המדיניות הכלכלית שלו וישאף להאיץ את המדיניות המוניטרית המרסנת.

בזירת המאקרו פורסם היום שיעור האבטלה בגוש האירו, שנותר בספטמבר ללא שינוי ברמה של 10%, שפל שלא נראה מאז יולי 2011. המשרד לסטטיסטיקה של גוש האירו עדכן מטה את הנתונים של יולי ואוגוסט ל-10% לעומת הנתון המקורי שעמד על 10.1%.

מחירי הנפט  נסוגו בימים האחרונים מרף ה-50 דולר לחבית והם מתבססים ברמה זו. הגורמים המרכזיים לסנטימנט השלילי במחירי הזהב השחור בשבוע החולף הם התחזקות הדולר וחוסר הסכמה בין יצואניות הנפט בעניין הגבלת התפוקה. בסוף החודש יתכנסו המדינות החברות בקרטל אופ"ק וינסו להגיע להסכמות בעניין.

מניות הפיננסים ביבשת בלטו במסחר לאחר שמספר בנקים פרסמו את תוצאותיהם. סוסייטה ג'נרל  דיווח על עלייה של 4% ברבעון השלישי בעוד קרדיט סוויס  דיווח על רווח נקי של כ-42.5 מיליון דולר, מעל תחזיות האנליסטים. עם זאת בקרדיט סוויס הורידו את תחזית ההכנסות לרבעון הנוכחי והמניה מגיבה בירידות חדות.

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, כאשר הבורסה ביפן סגורה לרגל חג מקומי.