פרשת המיילים דועכת? יתרון של 6% לקלינטון בסקר חדש

סקרים חדשים שפורסמו אתמול מראים כי הפרק החדש בדרמת הדו"אלים של קלינטון לא תפס: דרכו של טראמפ לנשיאות נותרה קשה ■ "הוא לא יכול לסגור את העסקה" ■ פרשת אונס של טראמפ?

הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, העימות השלישי (צילום: רויטרס)

הפרק החדש בדרמת הדוא"לים של הילארי קלינטון יצא לאור ביום ו' שעבר ומיד זעזע את אמות הסיפים של הזירה הפוליטית בארה"ב. הכותרת באתרי הימין היתה "סוף המירוץ של הילארי" ודמוקרטים נכנסו לפניקה. היה נדמה, שהודעת ראש FBI לקונגרס על גילוי דוא"לים חדשים של קלינטון, בלי שום מידע על תוכנם והרלוונטיות שלהם למועמדת הדמוקרטית, תדחוף את מעט הבוחרים שטרם החליטו הישר לזרועותיו הפתוחות של דונלד טראמפ. ובכן, זה לא קרה.

אולי בגלל גודש האירועים, אולי מפני שזכרונם של האזרחים קצר, אולי פני שרוב הבוחרים כבר החליטו בעד מי יצביעו ושום דבר לא ישנה את דעתם, ואולי מפני שמערכת הבחירות הזו פשוט נמאסה על כולם ואנשים אטמו עצמם להזרקות של מידע נוסף - ההתלקחות החדשה של פרשת הדוא"לים כבתה בתוך 24 שעות ולא נתנה לטראמפ את הדחיפה שהמטה שלו ציפה לקבל. "הוא לא הצליח לסגור עסקה עם הבוחרים", אמר אמש אנליסט בתכנית חדשות. "זו אולי היתה ההזדמנות האחרונה שלו".

זו גם הסיבה לכך שפרשת סקס חדשה שהוטלה לפתחו של טראמפ כנראה לא תשפיע משמעותית על מעמדו בסקרים: מדובר בקובלנה של אשה, שטענה שב-1994, בהיותה בת 13, אנס אותה טראמפ במסיבה בביתו של איש עסקים, ג'פרי אפשטיין (שב-2008 הורשע בשידול קליטנה לזנות). האשה היתה אמורה לקיים אמש מסיבת עיתונאים בלוס-אנג'לס, אך זו בוטלה בגלל "איומים על חייה", לדברי עורכת-הדין שמייצגת אותה.

קלינטון מוסיפה להוביל בסקרים במדינות שמהוות את "חומת האש" שלה - לא מדינות כניו-יורק, קליפורניה או מרילנד, שהן כמו כסף בבנק, אלא מדינות מתנדנדות אך שנוטות לתמוך בדמוקרטים. מדינות אלה מבטיחות לה לפחות את מספר האלקטורים המינימלי שדרוש לזכיה בנשיאות.

סקר של אוניברסיטת מארקט (Marquette U.) הבליט את תוחלת החיים הקצרה של מה שכונה "פצצת הדוא"לים של FBI". מכון הסקרים של של האוניברסיטה הזו, ששוכנת במילווקי, העיר הגדולה בוויסקונסין, נחשב מכשיר אמין ביותר במדידת הלכי הרוח במדינה הזו. הסקר העדכני של מארקט העלה, כי לקלינטון יתרון של 6% על טראמפ בוויסקונסין, אף על פי שהסקר נערך לאחר חשיפת המכתב של ראש FBI לקונגרס.

היות שפרשת הדוא"לים והשרתים הפרטיים של קלינטון משמשת רעש רקע למערכת הבחירות הנוכחית כבר מתחילתה, בדקו הסוקרים של מארקט מה דעת הנשאלים על סוגיה זו כבר בסקרים קודמים, וכמובן גם בסקר העדכני. בסקרים שנערכו לפני שראש FBI דיווח לקונגרס על בדיקת הדוא"לים החדשים, אמרו כ-50% מהנשאלים שהם "מודאגים מאוד" מהפרשה. בליל שבת, כמה שעות לאחר פיצוץ הפרק החדש, עלה שיעור המשיבים כך ל-60%. אבל בימים שלאחר מכן, ירד שיעור "המודאגים מאוד" ל-48%, כפי שהיה בשבועות והחודשים שקדמו לפיצוץ.

וסקר ארצי של רויטרס / איפסוס, שפורסם הבוקר, לפי שעון ישראל, מראה שלקלינטון יתרון של 6% על פני טראמפ - 45% לעומת 39%. (נתוני שני המועמדים האחרים, ראשי המפלגה הליברטאריאנית ומפלגת הירוקים אינם מובאים פה). גם סקר זה נערך לאחר פרסום המידע החדש על הדוא"לים של קלינטון.

"השורה התחתונה היא, שקל מאוד להפריז ביכולתו של דיווח עיתונאי מסוים לשנות את המירוץ לנשיאות", כתב אתר הפרשנות הפוליטי והכלכלי VOX. "השפעתם של דיווחים כאלה, אפילו סיפורים 'גדולים', פשוט אינה מאריכה ימים".

למעשה, אתמול פורסמו עשרות סקרים על מצב המירוץ. 23 מהם בדקו את הלכי הרוח של הבוחרים במדינות "חומת האש" של קלינטון. בדרך כלל מונים במדינות אלה את מיין, מיניסוטה, וירג'יניה, וויסקונסין, מישיגן, ניו-המפשיר, פנסילווניה וקולורדו. הבשורה הטובה מבחינתה של קלינטון היא, שב-22 מתוך 23 הסקרים, היא מובילה. הבשורה הרעה היא, שהפערים בינה לבין טראמפ הצטמצמו, במקרים מסוימים במידה משמעותית. ההערכה היא, שכל מסלול אפשרי של טראמפ לבית הלבן מחייב אותו לנצח לפחות באחת מהמדינות האלה. זו מוסיפה להיות משימה קשה, אך לא בלתי אפשרית.

סקרים של אוניברסיטת קוויניפיאק בארבע מדינות מתנדנדות הניבו את הנתונים הבאים:

פלורידה: קלינטון מובילה באחוז אחד: 46% לעומת 45% (בתוך טווח טעות הדגימה).

קרוליינה הצפונית: קלינטון מובילה ב-3%: 47% לעומת 44%.

אוהאיו: טראמפ מוביל ב-5%: 46% לעומת 41%.

פנסילווניה: קלינטון מובילה ב-5%: 48% לעומת 43%.

על פי אנליסטים, קלינטון תוכל לנצח גם אם תפסיד בפלורידה. טראמפ, ברוב התרחישים הסבירים - לא יוכל להגיע לבית הלבן בלי פלורידה. אך אם טראמפ יזכה בכל אחת מארבע המדינות האלה, יהיה לו סיכוי טוב לנצח.

גם תחזית האלקטורים מוסיפה להצביע על יתרון של קלינטון. על פי דף התחזיות של "האפינגטון פוסט", תצבור קלינטון 302 אלקטורים "בטוחים", וטראמפ 164. 72 אלקטורים מייצגים מדינות שבהן לשום מועמד אין יתרון ברור. גם אם טראמפ יזכה בכל המדינות האלה, הוא לא יוכל להגיע ל-270 אלקטורים, מספר המינימום שדרוש לניצחון בבחירות.