ראש CIA לשעבר: טראמפ – אידיוט שימושי בשירות רוסיה

ארה"ב מזהירה את פוטין: נפעיל את יכולות הסייבר שלנו לפגיעה חמורה בתשתיות רוסיות, אם האקרים רוסים ינסו לשבש את הבחירות ■ טראמפ: "הילארי הנכלולית מעורבת בהתנהגות פלילית מסיבית, מרחיקת לכת" ■ ABC: נבלמה עליית טראמפ; התמיכה בו גלשה לנקודה הנמוכה ביותר בעשרת הימים האחרונים

דונאלד טראמפ ג'וניור ואבא / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ ג'וניור ואבא / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ אינו אלא אידיוט שימושי בשירות הרוסים - כך טוען מייקל היידן, שהיה ראש סוכנות הביון המרכזית (CIA) בין 2006 ל-2009, וראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), האחרית על ניטור תנועת אותות אלקטרוניים, בין 1999 ל-2005.

הדברים נאמרו על רקע קביעת משרד המודיעין הלאומי בוושינגטון, גוף התיאום של כל סוכנויות המודיעין האמריקאיות, שרוסיה עלולה להשתמש ביכולות הסייבר שלה כדי לשבש את הבחירות לנשיאות ארה"ב ביום ג' הקרוב. על פי דיווח של רשת NBC, אמש (שישי), הזהיר ממשל אובמה את פוטין, שהאקרים בצבא ארה"ב חדרו למערכות תשתית קריטיות של רוסיה, לרבות תחנות כוח ומערכות להפצת חשמל, מערכות טלקומוניקציה ואפילו למערכות הפיקוד בקרמלין, והם ערוכים לפגוע במטרות אלה אם יסתמן מאמץ רוסי לפגוע בבחירות בארה"ב.

דברי היידן נותנים ביטוי לזעם גדול על טראמפ בקרב קהיליית המודיעין האמריקאית בגין סירובו של המועמד הרפובליקאי לקבל את הערכותיה, שמוסקבה עומדת מאחורי פריצות של האקרים רוסים למחשבים של המפלגה הדמוקרטית ומטה קלינטון ומסירת אימיילים שנגנבו ממטרות אלה לוויקיליקס כדי לפגוע בקמפיין של המועמדת הדמוקרטית.

במאמר יוצא דופן בחריפותו, ב"וושינגטון פוסט", כותב היידן: "אהדה לשלטון אוטוריטארי היתה תמיד מכנה משותף בין טראמפ לנשיא רוסיה. שניהם התבטאו בפומבי שהם מעריצים 'מנהיגים חזקים'. טראמפ החמיא לפוטין על היותו מנהיג כזה ופוטין גמל במחמאה דומה לטראמפ".

"נראה שלכל אחד מהם יש השקפת עולם קונספירטיבית", מוסיף היידן. "לפוטין זה בא באופן טבעי. הוא יציר האידיאולוגיה המרקסיסטית של הק.ג.ב, שרואה באופן רפקלסיבי ב'אחר' - כל אחר - גורם עוין... משהו שצריך לחשוש ממנו ולהשמידו... טראמפ רואה הרבה 'אחרים' רבי עוצמה בתהליך הפוליטי האמריקאי: עיתונות מושחתת, בנקיים בינלאומיים, מהגרים שאין עליהם שום מגבלות, גלובליסטים למיניהם, חסידי הסחר החופשי ומוסלמים. זו רשימה שפוטין היה יכול לתמוך בה".

הוא כותב: "טראמפ מצטייר בעת ובעונה אחרת כפופוליסט וכמרקסיסט שטוף קונספירציות. הוא טוען שה'אחרים', כוחות בלתי נראים, יוכלו להשחית את הבחירות בארה"ב. זו טענה שפוטין היה שמח לסמוך ידו עליה. למעשה, זו טענה ששירותי המודיעין שלו היו שמחים להפיץ ולהנציח".

היידן מצטט דברים שאמר טראמפ על טענת המודיעין האמריקאי, שרוסיה היא שפרצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית: "לארצנו אין מושג (מי עשה זאת). אני לא חושב שמישהו יודע (בוודאות) שרוסיה היא זו שפרצה למחשבים הדמוקרטים... הפורצים יכולים להיות הרבה גורמים אחרים, אך ה(ארה"ב) תמיד מאשימה את רוסיה".

"דחיית הערכה מודיעינית מבוססת על עובדות - לא על סמך עובדות מנוגדות אלא מפני שהערכה זו אינה עולה בקנה אחד עם השקפת עולם נתונה - היא סימן לעריצות אידיאולוגית, ולא סימן של דמוקרטיה פרגמטית. וזה מפחיד".

ראש CIA לשעבר מזכיר גם את תמיכת רוסיה במשטר אסד בסוריה ומציין כי אפשר אולי להסביר את התנהלותו הפרו רוסית של טראמפ בקשרים העכורים של כמה אנשים במטה שלו עם רוסיה. ומה עם הכסף? - שואל היידן. "למרות שטראמפ אמר בזמנו, 'יש לי אפס השקעות ברוסיה', הרי בנו, דונלד ג'וניור, הודה ב-2008, כי 'לרוסים יש ייצוג בלתי פרופורציונלי בנכסים רבים שלנו. אנו רואים כסף רב שזורם מרוסיה".

"למען האמת, מעולם לא ראינו תופעה כזו", אומר היידן. "הראש בפועל לשעבר של CIA, מייקל מורל, אומר כי פוטין גייס את טראמפ כסוכן של הפדרציה הרוסית בלי שטראמפ יהיה מודע לכך. אני הייתי משתמש במונח 'פולזני דוראק' - אידיוט שימושי, אדם נאיבי, שרוסיה מפעילה אותו באמצעות מניפולציות. מאחורי גבו, הרוסים מתייחסים אליו בבוז, אבל פוטין מקבל בשמחה את התמיכה העיוורת של טראמפ בו".

 

נוקטים טקטיקות של הפחדה

ובינתיים, מוסיפים טראמפ וקלינטון לחרוש את מדינות המפתח שיכריעו את גורלם ביום הבחירות: קרוליינה הצפונית, פלורידה, אוהאיו וניו-המפשיר. על פי מידע עדכני מסקר המעקב הארצי של "וושינגטון פוסט" ו-ABC , לקלינטון יש עתה יתרון של ארבעה אחוזים על טראמפ - 47% לעומת 43%, בהשוואה ליתרון של 1% (46% ל-45%) ב-30 באוקטובר. התוצאות מצביעות על כך שהעלייה שרשם טראמפ בעשרת הימים שחלפו - נבלמה. הוא נמצא עתה בנקודה הנמוכה ביותר מאז 25 באוקטובר. כל הסקרים הארציים מצביעים על יתרון לקלינטון, וההבדל בין הסקרים הוא רק בגודל היתרון.

שני המועמדים נוקטים טקטיקות של הפחדה. בעצרת בחירות בקרולייינה הצפונית אמרה קלינטון: "אם דונלד טראמפ יזכה בבחירות האלה, יהיה לנו מפקד עליון של הצבא שנכנס לנעליים שגדולות עליו הרבה יותר מדי ושהרעיונות שלו מסוכנים במידה שלא תיאמן... הוא יוכל להעליב בנקל מנהיג זר ולהתחיל מלחמה אמיתית במקום מלחמות הטוויטר שבהן היה עסוק עד עתה".

טראמפ מצדו אמר אתמול בעצרת בחירות בפלורידה: "הילארי הנכלולית מעורבת בהתנהגות פלילית מסיבית מרחיקת לכת... היא השתמשה בשרת אימייל בלתי חוקי כדי להסתיר את הפעילות זו. כל כך פשוט.... היא תשמש מטרה לחקירות במשך שנים רבות רבות, וקרוב לוודאי שהן יובילו למשפט פלילי. זה לא מה שאנו צריכים עתה באמריקה, חברים. אנו זקוקים למישהו שייצא לעבודה כדי להחזיר את מקומות העבודה שנעלמו, למישהו שידאג לצבא, שיחזק את הגבולות שלנו".