באפט יושב על ערימת מזומנים בהיקף שיא של 85 מיליארד דולר

רווחי ברקשייר הת'אוויי שבבעלות המיליארדר צנחו ברבעון השלישי ב-24%, אך עלייה נרשמה ברווח התפעולי

וורן באפט / איור : גיל ג'יבלי
וורן באפט / איור : גיל ג'יבלי

וורן באפט יושב על ערימת מזומנים גבוהה יותר מאי פעם. לחברת ברקשייר הת'אוויי שבשליטתו יש, נכון ל-30 בספטמבר, קרוב ל-85 מיליון דולר בספרים, כך עולה מדוחותיה שפורסמו אמש (שישי). מדובר בעלייה משיא קודם של 72.7 מיליארד דולר ב-30 ביוני 2016.  

"יש לו הרבה תחמושת להשקעות", אומר ביל סמיד, המנהל כ-2.1 מיליארד דולר, כולל השקעות במניות ברקשייר, בסמיד קפיטל מנג'מנט. "שמונים וחמישה מיליארד דולר זה הרבה כסף".

מאזן המזומנים הזה צפוי להוציא לדרך סבב חדש של ספקולציות בנוגע לרכישה הבאה שיבצע יו"ר ומנכ"ל ברקשייר בן ה-86. במהלך חמשת העשורים האחרונים הפך את החברה, הממוקמת באומהה, נברסקה, לקונגלומרט רחב ידיים באמצעות עשרות רכישות ואיסוף מניות. כיום יש לה פורטפוליו השקעות המוערך בכ-100 מיליארד דולר, וחברות בנות במגוון תחומים - מדיירי קווין ועד נטג'טס.

הרווח התפעולי של ברקשייר הת'אוויי טיפס ב-6.6% ברבעון השלישי ל-4.85 מיליארד דולר, או 2,951 דולר למניה, כתוצאה מתרומה של עסקי הייצור. מדובר בפספוס של ממוצע התחזיות, שעמד על 3,085 דולר למניה.

הרווח הנקי נפל ב-24% לעומת הרבעון המקביל ב-2015, אז רשם באפט רווח שמן על השקעה בקראפט היינץ.

השנה הוא הוסיף למקבץ החברות הבנות שלו ורכש את יצרנית הסוללות דורסל ואת Precision Castparts Corp, ספקית עולמית לתעשיית התעופה-חלל. האחרונה היא גם אחת הרכישות הגדולות שלו אי פעם. שני העסקים הללו דחפו את הרווח בפלח הייצור, השירותים והקמעונות ב-45% ל-1.7 מיליארד דולר ברבעון. הרווח המצרפי בשאר החברות בקבוצה צנח, לרבות בחטיבה הכימית לובריזול וביצרנית הכלים ישקר.

קבוצת הביטוח של ברקשייר דיווחה כי רווחי החיתום שלה צנחו ב-34% ל-272 מיליון דולר, כתוצאה מהרעה בעסקי Reinsurance ובעסקי מבטחת הרכבים גייקו. ההכנסות מעסקי הרכבות, BNSF, נפלו ב-12% ל-.102 מיליארד דולר כתוצאה מהירידה בביקוש למוצרי פחם ונפט.