"אם טראמפ ייבחר, תיווצר באג"ח המקסיקניות הזדמנות קנייה לא רעה"

ב"אלומות" סבורים כי הבהלה המקסיקנית מבחירה אפשרית של טראמפ עשויה להוביל לעליית תשואות באג"ח, שתיצור הזדמנות קנייה

ברק גרשוני / צילום: תמר מצפי
ברק גרשוני / צילום: תמר מצפי

מערכת הבחירות בארה"ב תגיע בשבוע הקרוב סוף-סוף להכרעה, והאפשרות שהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ יזכה בה נראית כרגע אפשרית מתמיד. אחד השווקים שמגיבים בצורה דרמטית לכל בדל אינפורמציה ולכל סקר שמתפרסם הוא השוק המקסיקני. ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות, מתייחס להשלכות שעשויות להיות לבחירתו של טראמפ על שוק האג"ח והמטבע של מקסיקו, ומעריך גם שיש שם הזדמנות לא רעה בכלל.

"עם דלת או בלי דלת, הוא יבנה להם חומה - כך רואים המקסיקנים את דונלד טראמפ, מי שאולי יאייש את החדר הסגלגל בבית הלבן ממש בקרוב. נשיא מקסיקו לשעבר אפילו ייחס לטראמפ את ה-'F word' בתגובה לסערת הרגשות שעוררו דבריו של המועמד האמריקאי במקסיקו", אומר גרשוני ומציין כי מעבר לרגשות שדונלד טראמפ מצליח לעורר הן בתומכיו והן במתנגדיו, גם בשוק ההון שומעים את הדברים ומנסים לפרש אותם לכאן ולכאן.

לדבריו, "שני אפיקים שרגישים לבחירתו ומתמחרים 'פרמיית טראמפ' הם שוק האג"ח המקסיקני ושער המטבע המקסיקני, הפזו. ככל שגוברות ההערכות לבחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב, כך המטבע המקסיקני, כמו גם שערי האג"ח המקסיקניות המונפקות לזרים בדולר - נחלשים, ולהיפך".

"האיום על מקסיקו מצד המועמד האמריקאי הבוטה, שמתכוון להטיל חסמים על יבוא, עלול לפגוע משמעותית ביצוא של מקסיקו ולהחליש את כלכלת המדינה, אשר מייצאת 70% מסך היצוא שלה לשכנתה הקרובה והטובה, ארה"ב. היצוא המקסיקני לארה"ב מורכב לא רק מנפט גולמי, מוצרים בני קיימא כגון רכבים וחלפים, מכונות כביסה ומכשירים ביתיים אחרים, אלא גם מידיים עובדות, חוקיות ולא חוקיות, ומכאן גם נובעת עיקר הבעייתיות באיום של טראמפ ש'יבנה להם חומה' אשר תפריד בין מקסיקו לארה"ב".

למרות האיום המפורש גרשוני לא נבהל, ואומר, "ההערכה שלי היא שגם אם דונלד טראמפ ייבחר הוא יהיה נשיא מתון מהותית ביחס לדונלד טראמפ שאנו מכירים כמועמד לנשיאות - משלהב ההמונים, או מפחיד אותם, תלוי באיזה צד אתם נמצאים. גרסת 'דברים שרואים משם לא רואים מכאן' של טראמפ תהיה בוודאי נצית הרבה פחות מזו שהוא מציג כעת, ומגבלות הכוח של תפקיד נשיא ארה"ב, לא יאפשרו לו להפוך את הסיסמאות שהוא מפזר במסגרת הקמפיין למציאות קיימת בשנים הקרובות, בוודאי לא באותה קלות בה הוא מתאר את הדברים".

לדעת מנכ"ל הקרנות של אלומות, "נכון שבחירה של טראמפ בעוד מספר ימים עלולה להיתקל בתגובה אלימה יחסית של הפזו ושוק האג"ח המקסיקני ולגרום למשקיעים בשניהם הפסדי הון, אולם מבט אל כלכלת מקסיקו היום דווקא מציג כלכלה מתפתחת שנמצאת במצב טוב ויציב יחסית, עם דירוג BBB+, (3 דרגות מתחת לישראל), עם יחס חוב לתוצר שאנו יכולים רק להתקנא בו (43%), ותשואות אג"ח גבוהות יחסית שהולמות את הדירוג. לכן, בעקבות עליית תשואות אפשרית באג"ח של מקסיקו במקרה שטראמפ ייבחר - עשויה להיווצר באפיק זה דווקא הזדמנות קנייה לא רעה בכלל".

גרשוני מציין כי משקיעים שאינם מעוניינים להיחשף למטבע המקסיקני, יכולים לרכוש את איגרות החוב הדולריות של מקסיקו, אשר מציעות תשואות נאות של 2.15% ו-3.15% ל-4.25 ו-7 שנים לפדיון בהתאמה. לדבריו, "עקום התשואות של האג"ח המקסיקני הנקוב בדולר נהנה מתלילות גבוהה - עובדה שמבטיחה פיצוי נאה על הארכת המח"מ לסביבת 6-7 שנים, בדומה למצב בישראל. בהנחה שכלכלת מקסיקו תישאר יציבה ולא תתגלגל למשבר דרמטי - החזר החוב של אותן אג"ח דולריות נמצא בוודאות מאוד גבוהה ומעניק תשואה נאה עבור אג"ח בדירוג זה".