אנליסטים: הנזק לטבע מחקירת תיאום המחירים - עד 700 מיליון דולר

טבע הכחישה את החשדות, אך מניית החברה צללה לשפל של שלוש שנים, למחיר הנמוך ב-10% מזה שבו נכנס ארז ויגודמן לתפקיד המנכ"ל ■ אלה המלצות בתי ההשקעות על המניה

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

מניית טבע   ממשיכה לחפש תחתית: ביום חמישי אחרי-הצהריים היא נפלה לשפל של מתחת 40 דולר - מחיר בו שהתה לאחרונה בנובמבר 2013 - לאחר שאיבדה כ-10% מערכה במהלך המסחר. זאת בעקבות פרסומים ב"בלומברג" לפיהם מתקיימת חקירה פלילית בארה"ב נגד 12 חברות גנריקה, וטבע ביניהן, בעניין תיאום מחירים של תרופות גנריות בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים.

ביום שישי המניה התאוששה מעט במסחר בבורסה של ניו-יורק, ועלתה 2.6% למחיר של 40.24 דולר (שווי שוק של 36.8 מיליארד דולר). מחיר זה נמוך ב-10% מזה שבו נסחרה המניה ביום בו נכנס ארז ויגודמן לתפקיד מנכ"ל טבע במקומו של ג'רמי לוין, בפברואר 2014. היום ירדה מניית טבע בכ-4.5% במסחר בתל-אביב כדי לסגור את פער הארביטראז' השלילי שנפתח מול ניו-יורק.

הירידות בטבע בחודשים האחרונים נובעות ממספר סיבות ובראשן אי-ודאות באשר לתוצאות הבחירות בארה"ב וחולשת הסקטור הגנרי. מצב הסקטור מעמיד בדיעבד סימן שאלה בדבר כדאיות המהלך העיקרי שביצעה טבע בשנים האחרונות, רכישת אקטביס, חטיבת הגנריקה של אלרגן, תמורת סכום שיא של כ-40 מיליארד דולר.

מניית טבע כבר איבדה 44% מהשיא שרשמה באמצע 2015 (שיא שנזקף בזמנו לדיווח על הרכישה הצפויה של אקטביס, שאז נראתה למשקיעים כרעיון טוב). הירידה המצטברת במניה משקפת אבדן ערך של כ-15 מיליארד דולר למשקיעים בטבע.

"איננו מודעים לקיומן של עובדות כלשהן אשר יגרמו לחשיפה לחברה בכל הקשור לזימונים למתן עדות אשר עליהם דווח", מסרה טבע בתגובה. גם חברת מיילן, שמניותיה נסחרות אף הן בת"א, הוזכרה כמושא לאותה החקירה, והתנסחה בתגובה בזהירות דומה: "מאז ומעולם היינו מחוייבים לשיתוף פעולה עם חקירה של חטיבת ההגבלים העסקיים. אין לנו כל ראיות להשתתפות מצד החברה שלנו בתיאום מחירים".

"המחיר - תמחור חסר משמעותי"

האנליסטים בבנק ההשקעות אוורקור (Evercore) עומר רפאת ואקש טווארי, פרסמו שלשום דוח מפורט בתגובה לאירוע, בו העריכו אילו תרופות יעמדו במרכז החקירה, וניסו על בסיס כך להעריך את הנזק המקסימלי לחברות המעורבות.

עמדתם היא כי טבע, שאיבדה בסוף השבוע בניו-יורק כ-1.6 מיליארד דולר משווייה, חשופה לקנס של עד 700 מיליון דולר לכל היותר, ומיילן עד 770 מיליון דולר. אלרגן אינה חשופה לאירוע, הם אומרים - היא העבירה את מלוא החשיפה לטבע, כשמכרה לה את אקטביס. כאמור, זהו התרחיש הגרוע ביותר, במידה ואכן יגיע התיק לכדי פשרה או משפט בו טבע תפסיד - מה שכלל לא בטוח על פי הדוח.

האנליסטים של אוורקור ממשיכים להמליץ לטבע "קנייה" במחיר של 65 דולר למניה, גבוה ב-61% ממחיר המניה בסגירה ביום שישי, עת נכתבה הסקירה.

"אם אקטביס ג'נריקס אכן חשופה לתביעה", שואל ירון פרידמן מבנק הפועלים, "האם סיכון זה נלקח בחשבון בתהליך הדיו דיליג'נס שנעשה לפני השלמת העסקה על-ידי טבע, כשברור שתהליך שכזה כבר נכשל באופן משמעותי בעת רכישת רימסה?". עם זאת, בשורה התחתונה הוא סבור שמדובר מדובר בהזדמנות קנייה אטרקטיבית בראיה ארוכת טווח וממליץ "תשואת שוק" עם מחיר של 70 דולר. "ב'עולם נורמלי' מחירה הנוכחי של טבע מגלם תמחור חסר משמעותי לחברה, ועם זאת, המניה תתקשה להערכתנו להגיע לשווי הכלכלי המוערך על-ידינו בזמן הקרוב, עד להתבהרות התמונה", כותב פרידמן.

האנליסטים של אוורקור מנסים אף להעריך האם למשרד המשפטים האמריקני אכן יש תיק משמעותי נגד חברות הגנריקה. הם מציינים כי עצם קיומה של חקירה כנגד מספר חברות גנריקה (אך לא טבע) היה ידוע. החידוש הוא כי מדובר בחקירה פלילית, וכדי להוכיח עבירה פלילית יש להראות תיאום מפורש של המחירים. אמנם, הם אומרים, מחירי מספר תרופות עלו במקביל במהלך 2014. אולם, קשה יותר להראות כי בכירי החברות אכן שוחחו ביניהם וסיכמו לפעול כך.

לדברי האנליסטים, כיוון שהוגשו בעבר זימונים לאנשים ספציפיים בתוך מספר חברות גנריות (שאינן טבע ומיילן), נראה כי החוקרים אינם סתם יורים באוויר ואינם מתבססים רק על גרפים המעידים על עליות מחירים מקבילות בחברות התרופות. אולם, אומרים השניים, עצם העובדה כי החקירה ארכה זמן רב כל כך, ההכחשה של טבע ומיילן והעובדה שהשמועה על החקירה צצה בעיתונות הכלכלית דווקא באקלים הפוליטי הנוכחי (המוטה נגד מיילן וחברות גנריקה בכלל), עלולים להעיד כי משרד המשפטים האמריקאי לא מרגיש שהתיק שלו יציב, והוא חותר לפשרה.

יצויין כי עליית המחירים במוצרים הגנריים התרחשה במקביל לרפורמה בביטוח התרופות הממשלתי בארה"ב, כך שהחברות יוכלו לטעון כי העליה במחירים אצל כולן במקביל נבעה מכך שכולן הגיבו לרפורמה, ללא תיאום ביניהן.

אנליסטים: התגובות מוגזמות

משקיפים על התחום מציינים כי לראשי חברות הגנריקה הייתה הזדמנות לתאם מחירים בכנס גדול של התחום שנערך מעט לפני שהמחירים החלו לעלות. אנליסט הפארמה של בנק ההשקעות ברנשטיין, רוני גל, מביע סקפטיות לגבי האפשרות של קונספירציה בסדר הגודל הזה. הוא מציין כי רוב המשפטים בתחום הזה מסתיימים בקנסות של פחות ממיליארד דולר, עבור כל הנאשמים גם יחד. גל ממליץ קניה לטבע במחיר של 52 דולר, פרמיה של 30% על מחיר הסגירה ביום שישי.

גל מתייחס לאווירה הכללית סביב סקטור הגנריקה בארה"ב ולדעתו, התגובות מוגזמות. "גנריקה היא חסרת תחליף בארה"ב, המוצרים הגנריים לא יקרים, מהווים 90% מהשוק האמריקני, והמחירים של כלל התרופות בתעשייה ירדו - רק בתת-תחומים ספציפיים נרשמו עליות", הוא כותב, ומסיף כי "האם ייתכן שיחקקו חוקים נגד גנריקה על-ידי הממשל הבא? ייתכן, אבל אין בכך הרבה היגיון. כמה זמן יימשך הפחד בסקטור הזה? איננו יודעים אך בעבר, קניית גנריקה בירידות חדות התגלתה כאסטרטגיה רווחית".

אנליסט אי.בי.אי, סטיבן טפר, המליץ גם הוא לנצל את הקריסה: "כמעט בלתי אפשרי להוכיח שאכן נעשה עבירה פלילית של תיאום מחירים. כזכור גם בישראל בפרשת תיאום תעריפי העמלות של הבנקים, אחרי שנים של חקירה של הרשות להגבלים עסקיים, בוטלה לבסוף הקביעה של הממונה לפיה היה הסדר כובל והבנקים הגיע לפשרה על תשלום קנס מזערי של 70 מיליון שקל שהתחלק בין 5 הבנקים הגדולים.

"לא ידוע מה מידת המעורבות של כל אחת מהחברות (דרך אגב טבע טרם הוזמנה לחקירה), על אילו מוצרים מדובר ומה היקף הנזקים שנגרמו, אבל בשוק ההון העצבני כל מה שקשור למחירי תרופות מביא לקריסה. כשהשוק כל כך היסטרי, אנחנו מתחזקים בעמדתנו שטבע ומיילן הם קניה".

גם האנליסטים של קרדיט סוויס קוראים לתגובה של מניית טבע "מוגזמת". לעומת זאת ב-HSBC, הורידו את ההמלצה על טבע ל"מכירה".

"אין לנו מושג האם החקירה מוצדקת, אך היא יוצרת אי-ודאות, ומשקיעים נוטים לירות קודם ולשאול שאלות אחר כך", כתב אנליסט הבנק.

הסקטור מחכה להכרעה בבחירות

מניית טבע נסחרת כיום בשפל יחד עם כלל הסקטור הגנרי ונראה כי כל מכה קטנה מובילה להתדרדרותה, ולאבדן אמון המשקיעים בדרך החברה. אולם, עד סוף השבוע ייבחר נשיא בארה"ב, ונושא תמחור התרופות ששימש ככלי בקמפיין הבחירות מן הצד הדמוקרטי, עשוי לרדת מן הכותרות לאחר שהנשיא הבא יבחר - שכן כפי שציינו בעבר גל וגם טפר, אין לנשיא האמריקני מניע אמיתי לפגוע בתעשיית הגנריקה.

גם יונתן קרייזמן, אנליסט הפארמה במחלקת המחקר של בנק ירושלים ברוקראז', סבור כי חומרת החשדות לא ברורה וכי "הירידות בטבע ויתר מניות הגנריקה מגלמות יותר חשש מחקיקה חדשה, כחלק מהרפורמות המתוכננות של הילרי קלינטון, שתפגע באופן משמעותי בסקטור. עד רגע זה לא ידוע על חקיקה כזאת שבדרך. במידה שלא יצטברו אינדיקציות לכך, אנו עשויים לראות מהלך התאוששות במניות".

גם התקדמות משמעותית בצנרת האינובטיבית של טבע עשויה לשנות את התמונה. תרופה אינובטיבית חדשה בשוק יכולה להניב הכנסות שנתיות של מיליארדי דולרים לחברה וכן להפחית את התלות שלה במצב הגנריקה, ובצנרת האינובטיבית של טבע יש כמה "חיצים אל המטרה" שיש להם סיכוי להשיג תוצאה שכזו.

מעבר לחשיפה של טבע לקנס של משרד המשפטים האמריקאי, הרי שאם תוכח אשמתה במשפט או שהיא תתפשר, היא תהיה חשופה לתביעות נגזרות. מספר תביעות כאלה כבר החלו להתגבש, כפי שנהוג לעיתים קרובות, כמעט כרפלקס מותנה, כאשר חלה ירידה חדה במניות חברות הנסחרות בארה"ב.

הפעם, גם בישראל החלה להתגבש תביעה כזו, ונשלח מכתב מטעם שני בעלי מניות בחברה על-ידי עו"ד יעקב סבו ממשרד סבו ושות' ליו"ר החברה, יצחק פטרבורג. במכתב התבקשה טבע להודיע לבעלי המניות תוך 45 ימים האם אמנם התביעה של משרד המשפטים מוצדקת ואם כך, כי טבע תגיש תביעה נגד נושאי המשרה שלה אשר היו מעורבים בתיאום המחירים.

מניית טבע
 מניית טבע